انتخاب نادرست برای علاقه مندان به بازی های موبایلی / گوشی پرچمدار به جای گوشی گیمینگ

قطعا این سوال برای بسیاری از کاربران علاقه مند بازی های موبایلی به وجود می آید که خرید یک گوشی قدرتمند پرچمدار بهتر است یا خرید اسمارتفونی گیمینگ. در این مقاله به مقایسه دو گوشی هوشمند قدرتمند حال وحاضر بازار یعنی سامسونگ گلکسی اس 21  اولترا و ایسوس ROG Phone 5 Pro خواهیم پرداخت تا ببینیم بصورت اختصاص در بخش گیم پلی و پرفرمنس، کدامیک از این دو گوشی هوشمند می تواند عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد.

بسیاری از کاربران در ذهن خود اینگونه فکر می کنند که با توجه به پردازنده های مشابه در نظر گرفته شده برای این دو گوشی، پس چه دلیلی دارد یک گوشی گیمینگ را خریداری کنیم در حالی که در برخی از موارد همچون سنسور های دوربین، به مشخصات ضعیف تری مجهز شده است. پیش از اینکه به مقایسه این دو گوشی هوشمند بپردازیم، نگاهی کلی خواهیم داشت به مشخصات در نظر گرفته شده.

نام گوشی  سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا 5G   ایسوس ROG Phone 5 Pro
صفحه نمایش  6.8 اینچی، رزولوشن 1440×3040، داینامیک امولد، نرخ بروزرسانی 120 هرتز 6.78 اینچی، رزولوشن 1080×2400، امولد، نرخ بروزرسانی 144 هرتز
دوربین  دوربین پشتی چهارگانه 108+10+10+12ضبط ویدئو 8K و نرخ 24 فریم در ثانیه، قابلیت لرزشگیر OIS

دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی

دوربین پشتی سه گانه 64+13+5ضبط ویدئو 8K و نرخ 30 فریم در ثانیه، قابلیت لرزشگیر OIS

دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی

پردازنده  اسنپدراگون 888 کوالکام اسنپدراگون 888 کوالکام
رم و حافظه رم های 12 و 16 گیگابایتی، حافظه های داخلی 256 و 512 گیگابایتی رم 16 گیگابایتی، حافظه داخلی 512 گیگابایتی
باتری  5000 میلی آمپر ساعتی، شارژر 25 واتی شارژ سریع 6000 میلی آمپر ساعتی، شارژر 65 واتی شارژ سریع

معیار های کاربر گیمینگ

ابتدا باید بدانیدکه اگر علاقه مند به بازی های موبایلی هستید، چه معیار هایی باید برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. در ابتدا شاید به نظرتان اصلی ترین معیار، حضور پردازنده ای قدرتمند باشد.

قطعا پردازنده قدرتمند مهمترین عامل برای انتخاب یک گوشی مناسب برای بازی می باشد، اما برای اینکه در مجموع یک گوشی توانایی ارائه عملکرد و پرفرمنس خوبی داشته باشد، عوامل موثر دیگری به جز پردازنده قدرتمند  هم وجود دارد.

شما به عنوان یک گیمر گوشی های هوشمند باید اسمارتفونی را انتخاب کنید که با بهره بردن از مشخصات فنی مناسب، در مجموع توانایی ارائه عملکرد خوبی را داشته باشد. برای مثال یک کاربر علاقه مند به بازی های موبایلی، سنسور های دوربین در نظر گرفته شده به نسبت پردازنده، از اهمیت کمتری برخوردار می باشد. اما از طرفی میزان ظرفیت باتری نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم می باشد که توانایی ارائه طول عمر مفیدی به ازای هر بار شارژ 100 درصدی را داشته باشد. شارژر قدرتمند نیز سبب می شود تا زمان کمتری را صرف شارژ کردن گوشی خود هدر دهید.

مقایسه مشخصات فنی

خب همانطور که در بخش مشخصات کلی در نظر گرفته شده شاهد بودیم، هر دو گوشی هوشمند به جدیدترین و البته قدرتمند ترین پردازنده شرکت کوالکام، یعنی اسنپدراگون 888 با معماری 5 نانومتری مجهز شده اند. پردازنده ای که در حال حاضر با توجه به نتایج تست های بنچمارک، به عنوان برترین پردازنده گوشی های هوشمند اندرویدی شناخته می شود.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا

در بخش مشخصات صفحه نمایش هم، از نظر ابعاد تفاوت چندانی را شاهد نبودیم اما سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا 5G به صفحه نمایشی با رزولوشن بالاتری مجهز شده. از طرفی در بخش میزان نرخ بروزرسانی، صفحه نمایش گوشی گیمینگ ROG Phone 5 Pro توانایی ارائه نرخ بروزرسانی 144 هرتز را دارد اما اس 21 اولترا به صفحه نمایشی با نرخ بروزرسانی 120 هرتز مجهز شده است.

بدون شک در بخش سنسور های دوربین، سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا توانایی عملکرد بهتری را دارد و به سنسور های دوربین قدرتمند تری مجهز شده و همانطور که اشاره کردیم، معیار چندان مهمی برای یک گیمر گوشی نمی باشد.

ایسوس ROG Phone 5 Pro

در بخش میزان ظرفیت باتری اما نه تنها ROG Phone 5 Pro به باتری قدرتمند تر 6000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده (گلکسی اس 21 اولترا از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد) بلکه شارژر قدرتمند تری را نیز با خود به همراه دارد که این شارژر 65 واتی شارژ سریع، در مدت زمان کوتاه 52 دقیقه ای ، توانایی شارژر 0 تا 100 درصدی باتری این اسمارتفون را دارد. این در حالی می باشد که سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا 5G به شارژر 25 واتی شارژ سریع مجهز شده است.

مقایسه عملکرد

همانطور که دیدیم، هر دو گوشی به پردازنده اسنپدراگون 888 مجهز شده اند، اما بدون شک بهره بردن از پردازنده ای مشابه، دلیلی بر عملکردی مشابه ندارد. پس چه عواملی سبب می شود تا یک گوشی گیمینگ، در گیم پلی های سنگین پرفرمنس بهتری به نسبت یک گوشی پرچمدار را ارائه کند؟

اولین و اصلی ترین عامل موثر بر عملکرد بهتر، خنک کننده در نظر گرفته شده می باشد. اینطور بگوییم که اگر گوشی هوشمند شما به قدرتمند ترین پردازنده ممکن مجهز شده باشد اما خنک کننده ای خوبی نداشته باشد، به هیچ وجه نمی توانید عملکرد خوبی را از آن پردازنده در گیم پلی های سنگینی که پردازنده را تحت فشار قرار می دهد شاهد باشید.

ایسوس ROG Phone 5 Pro

بدون شک ایسوس ROG Phone 5 Pro به  خنک کننده قدرتمند تری به نسبت گلکسی اس 21 اولترا 5G مجهز شده و همین امر سبب می شود تا در گیم پلی های سنگین، دمای پردازنده تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و در نهایت شاهد پرفرمنس بهتری باشیم.

شرکت های تولید کننده گوشی های گیمینگ بدون شک تلاش دارند تا هر عاملی که باعث افزایش دمای گوشی می شود را کاهش دهند تا در نهایت به هدف اصلی، یعنی ارائه عملکرد بهتر پردازنده برسند. همانطور که اشاره کردیم، ایسوس ROG Phone 5 Pro به سنسور های دوربین ضعیف تری به نسبت گلکسی اس 21 اولترا 5G مجهز شده است.

اصلی ترین دلیل انتخاب سنسور های دروبین ضعیف تر برای ROG Phone 5 Pro این بود که تا جایی که ممکن است دما کاهش پیدا کند. بله درست حدس زدید، سنسور های دوربین قدرتمند تر با میزان رزولوشن های بالاتر دمای بیشتری را تولید می کنند. از طرفی بخش ISP پردازنده وظیفه پردازش تصاویر ثبت شده توسط سنسور های دوربین را دارد و هرچه سنسور دوربین به رزولوشن بالاتری مجهز شده باشد، ISP مسئولیتش سنگین تر می شود و در نهایت پردازنده بخش زیادی از پرفرمنس خود را برای هرچه ثبت بهتر تصاویر توسط سنسور دوربین در نظر می گیرد.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا

همانطور که دیدیم اصلی ترین دلیل برای عملکرد بهتر پردازنده، حضور خنک کننده ای قدرتمند می باشد. شاید در نگاه اول با توجه به میزان نرخ بروزرسانی صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا 5G اینگونه تصور کنید که در گیم پلی های سنگین هم شاهد فریم ریتی موازی با نرخ بروزرسانی خواهید بود، اما باید بگوییم که کاملا در اشتباهید و با توجه به دمای بالای پردازنده و همچنین خنک کننده که نمی تواند آنطور که باید و شاید دما را کاهش دهد، در گیم پلی های سنگین افت فریم را در صفحه نمایش شاهد خواهید بود.

پس با تمام مسائلی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، هیچگاه یک گوشی هوشمند پرچمدار در حال حاضر، نمی تواند عملکردی به خوبی یک گوشی گیمینگ، مخصوصا در گیم پلی های سنگین ارائه کند. پس اگر شما هم علاقه بسیاری به بازی های موبایلی دارید، یهتری گزینه خرید یک گوشی گیمینگ می باشد. از نظر قیمتی هم ROG Phone 5 Pro یکی از گران ترین گوشی های گیمینگ جهان می باشد که البتهاز نظر قیمت تقریبا هم رده با سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا 5G می باشد.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود