از مدل‌های هوش مصنوعی Gemma 2B و Gemma 7B گوگل چه می‌دانیم ؟

گوگل دیروز Gemma 2B و Gemma 7B را منتشر کرد. اینها یک جفت مدل هوش مصنوعی منبع باز هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند آزادانه از تحقیقاتی که در مورد پرچمدار Gemini انجام شده است استفاده کنند. در حالی که Gemini یک مدل هوش مصنوعی منبع بسته بزرگ است که مستقیماً با ChatGPT شرکت OpenAI رقابت می‌کند، Gemma احتمالاً برای کارهای کوچکتر مانند چت‌بات‌های ساده مناسب باشد.

درست است که Gemma نسبت به Gemini خیلی پیشرفته نیست ولی سرعت و هزینه بهتری را فراهم می‌کنند. علیرغم اندازه کوچکتر، گوگل ادعا می‌کند که مدل‌های Gemma به طور قابل توجهی از مدل‌های بزرگتر در معیارهای کلیدی پیشی می‌گیرند و قابلیت اجرای مستقیم روی لپ‌تاپ برنامه‌نویس را دارند. آنها از طریق Kaggle ،Hugging Face ،NeMo و Vertex AI در دسترس خواهند بود. انتشار Gemma در اکوسیستم منبع باز کاملاً متفاوت از نحوه انتشار Gemini است. در حالی که توسعه‌دهندگان می‌توانند روی Gemini کار کنند، این کار را یا از طریق API یا با کار بر روی پلتفرم Vertex AI گوگل انجام می‌دهند. با ایجاد Gemma منبع باز، افراد بیشتری می‌توانند با هوش مصنوعی گوگل کار کنند.

Gemma همچنین با بسته‌های ابزار هوش مصنوعی مسئول عرضه می‌شود، زیرا تدابیر امنیتی در مدل‌های باز نسبت به سیستم‌های بسته‌تری مانند Gemini دشوارتر است. Tris Warkentin، مدیر Google DeepMind، گفت که این شرکت به دلیل خطرات ذاتی مدل‌های باز، همکاری گسترده‌تری با Gemma انجام داده است. جعبه ابزار هوش مصنوعی مسئول به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا هنگام استقرار Gemma در پروژه‌های خود دستورالعمل‌ها یا لیست کلمات ممنوعه خود را ایجاد کنند. همچنین شامل یک ابزار اشکال‌زدایی مدل است که به کاربران امکان می‌دهد رفتار Gemma را بررسی کرده و مشکلات را اصلاح کنند. طبق گفته Warkentin، این مدل‌ها در حال حاضر برای کارهای به زبان انگلیسی بهترین بهره‌وری را دارند.

توسعه‌دهندگان می توانند از Gemma به صورت رایگان در Kaggle استفاده کنند و کاربرانی که برای اولین بار از Google Cloud استفاده می‌کنند 300 دلار اعتبار برای استفاده از مدل‌ها دریافت می‌کنند. این شرکت گفت که محققان می‌توانند تا سقف 500000 دلار اعتبار ابری درخواست دهند. در حالی که مشخص نیست چه میزان تقاضا برای مدل‌های کوچک‌تر مانند Gemma وجود دارد، سایر شرکت‌های هوش مصنوعی هم نسخه‌های کوچکتر از مدل‌های پایه اصلی خود را منتشر کرده‌اند. متا Llama 2 7B، مدل کوچکتر Llama 2 را در سال گذشته منتشر کرد. خود Gemini هم در چندین اندازه از جمله Gemini Nano ،Gemini Pro و Gemini Ultra عرضه می‌شود.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود