اطلاعات جدیدی از کنسول PS5 Pro به بیرون درز کرد : سی‌پی‌یو با تغییر خیلی کم اما پردازنده گرافیکی با تغییر زیاد

شرکت سونی امسال کنسول بازی PlayStation 5 Pro خود را با نام رمز Trinity عرضه می‌کند. جدیدترین شایعات اطلاعات زیادی را در مورد قابلیت‌های گرافیکی و فناوری فوق‌العاده رزولوشن آن فاش کرده است.

کنسول PS5 Pro تا سه برابر سریع‌تر از PS5 معمولی است !

طبق گفته Insider Gaming، پردازنده شتاب‌یافته (APU) در کنسول جدید در واقع همان پردازنده‌ 8 هسته‌ای مدل معمولی است، اما کمی سرعت بیشتری دارد. این یک CPU مبتنی بر AMD Zen2 است که تا 3.85 گیگاهرتز را در قابلیتی به نام «حالت فرکانس بالای CPU» تقویت می‌کند.

این سایت در مورد مشخصات پردازنده گرافیکی لو رفته اشاره می‌کند که به طور قابل توجهی ارتقا یافته است. گفته می‌شود که این پردازنده گرافیکی عمدتاً بر معماری RDNA3 متکی است و تا 45 درصد عملکرد رندر سریع‌تر و 2 تا 3 برابر ردیابی پرتو (ray tracing) سریع‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین اشاره شده که این پردازنده گرافیکی 60 واحد محاسباتی RDNA3 را ترکیب می‌کند که این یعنی باید تا 2.18 گیگاهرتز سرعت کلاک داشته باشند.

پردازنده گرافیکی به فناوری جدید ارتقاء مقیاس زمانی با نام PSSR نیرو می‌دهد که انتظار می‌رود در به‌روزرسانی SDK (کیت توسعه نرم‌افزاری) بعدی از وضوح 8K پشتیبانی کند. در حال حاضر، کیت‌های توسعه نرم‌افزاری PS5 Pro از SDK 9.0 استفاده می‌کنند، در حالی که انتظار می‌رود نسخه 10 تا قبل از عرضه کنسول در دسترس قرار گیرد.

Insider Gaming فاش کرده که پردازنده گرافیکی یکپارچه از شیدرهای پیمایشی BVH8 بهره می‌برد که به جای 4 سطح در RDNA2 در APU فعلی PS5، به 8 سطح برای ردیابی پرتو می‌رسد. کپلر، که جزو اولین کسانی بود که نام سیستم روی تراشه این کنسول را Viola گذاشت و تایید کرده بود که PS5 Pro همچنان بر معماری Zen2 تکیه می‌کند، اکنون اشاره کرده که BVH8 یک ویژگی مرتبط با معماری RDNA4 RT است. بنابراین، می‌توان گفت که پردازنده گرافیکی PS5 Pro ترکیبی از RDNA3 با ویژگی‌های RDNA4 خواهد بود.

انتظار می‌رود پلی‌استیشن 5 پرو جدید رقابت زیادی در صنعت ایجاد کند. این کنسول همچنین یک درایو دیسک جداشدنی خواهد داشت و به طور پیش‌فرض با 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. این کنسول در حال حاضر سه ماهه سوم 2024 را برای تاریخ انتشار هدف قرار داده اما برخی ادعا می‌کنند که در سه ماهه چهارم و در ماه نوامبر این عرضه صورت می‌گیرد.

پست های مرتبط

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024

اطلاعات جدیدی از بازی‌های پیش روی سری Call of Duty فاش شد