اعلام مشخصات کارت گرافیک های مبتنی بر AMD NAVI 10 و AMD NAVI 21

اعلام مشخصات کارت گرافیک های مبتنی بر AMD NAVI 10 و AMD NAVI 21

کمپانی سرخ پوش تولید کننده پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی در حال آماده سازی چندین مدل کارت گرافیک بر پایه AMD NAVI 21 و AMD NAVI 10 است که معماری RDNA 1 و RDNA 2 در آنها مورد استفاده قرار گرفته است. ای ام دی در سال 2019 جایگاه بسیار مناسبی در بازار پردازنده های مرکزی به دست آورده بود و به فکر دریافت جایگاه مناسب در بخش کارت گرافیک است تا شرایط رقابت با کمپانی رقیب یعنی انویدیا را به سال ها پیش بازگرداند.

پردازنده های گرافیکی NAVI در نسل کارت گرافیک های Radeon RX مورد استفاده قرار گرفته و ای ام دی قصد دارد تا با استفاده چیپ ست های AMD NAVI 21 و AMD NAVI 10 به کارزار جدیدی قدیم بگذارد. ای ام دی در سال 2019 از کارت گرافیک های سری Radeon RX 5000 رونمایی کرده بود و تا کنون نیز فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است.

پردازنده گرافیکی AMD NAVI 21 که به عنوان BIG NAVI شناخته می شود، به زودی در کارت گرافیک پرچمدار این کمپانی به کار خواهد رفت. ای ام دی در حال حاضر هیچ محصولی برای رقابت با RTX 2080 Ti و RTX 2080 SUPER ندارد و از سوی دیگر انویدید در تدارک تولید و عرضه محصولات جدید از سری RTX 3000 است. به این ترتیب AMD به شدت به یک کارت گرافیک قدرتمند و پرچمدار نیاز دارد و باید هر چه سریع تر یک محصول بر پایه قدرتمندترین چیپ گرافیکی خود تولید و روانه بازار کند.

بر اساس شایعات منتشر شده، کمپانی سرخ پوش قصد دارد تا 4 نسخه مختلف از پردازنده گرافیکی AMD NAVI 21 را طراحی کرده و بر پایه آنها نیز چهار مدل کارت گرافیک شامل موارد زیر تولید کند:

  • پردازنده گرافیکی Navi 21 XTX – 0x731F:D0
  • پردازنده گرافیکی Navi 21 XT – 0x731F:D1
  • پردازنده گرافیکی Navi 21 XL – 0x731F:D3
  • پردازنده گرافیکی Navi 21 XLE – 0x731F:DF

هر کدام از پردازنده های گرافیکی AMD NAVI 21 جایگزین یکی از پردازنده های گرافیکی سری Radeon RX 5000 می شود و در راس آنها نیز یک پرچمدار قدرتمند معرفی و روانه بازار خواهد شد. در دنباله این خانواده نیز سری AMD NAVI 10 به عنوان گزینه های میان رده در نظر گرفته شده اند که عملکردی در سطح محصولات Radeon RX 5000 ارائه می دهند. ای ام دی قصد دارد تا دو مدل کارت گرافیک بر پایه پردازنده های گرافیکی Navi 21 Pro-XT و Navi 21 Pro-XL تولید کند که آنها نیز از معماری RDNA 2 بهره می برند.

محصولات خانواده Radeon Pro به منظور استفاده در سیستم های ورک استیشن طراحی می شوند و به این ترتیب محصولات ورک استیشن این کمپانی نیز شامل تازه سازی و ارائه قابلیت های جدید خواهند شد. ای ام دی با استفاده از پردازنده های گرافیکی AMD NAVI 21 به همکاری با اپل برای تولید محصولات قدرتمند خواهد پرداخت و در این مسیر جذاب و شگفت انگیز، چهار GPU اختصاصی شامل موارد زیر تولید خواهد شد:

  • پردازنده گرافیکی Navi 21 XTA – 0x731F:50
  • پردازنده گرافیکی Navi 21 XLA – 0x731F:51
  • پردازنده گرافیکی Navi 21 Pro-XTA – 0x731F:11
  • پردازنده گرافیکی Navi 21 Pro-XLA – 0x731F:13

ای ام دی حتی به فکر نسل های بعد از AMD NAVI 21 است که با نام های NAVI 22 و NAVI 23 شناخته می شوند. محصولات نسل آینده ای ام دی با وجود پیشرفته تر بودن از نظر ساختار و امکانات، دارای سایز Die کوچکتری هستند و همین موضوع به خوبی نشان می دهد که پردازنده های گرافیکی نسل آینده با وجود ابعاد کوچک، قابلیت های شگفت انگیزی دارند. در ادامه می توانید ابعاد چیپ گرافیکی یا همان سایز Die را در سه نسل پیش رو مشاهده کنید:

  • پردازنده گرافیکی AMD NAVI 21 با ابعاد 505 میلی متر مربع
  • پردازنده گرافیکی AMD NAVI 22 با ابعاد 340 میلی متر مربع
  • پردازنده گرافیکی AMD NAVI 23 با ابعاد 240 میلی متر مربع

کمپانی ای ام دی در راستای ارائه کارت گرافیک های جدید به پردازنده گرافیکی NAVI 10 نیز توجه ویژه ای دارد و با توجه به اخبار منتشر  شده، سه محصول بر پایه این GPU شامل Navi 10 XT+، Navi 10 XM+ و Navi 10 XTE+ تولید خواهند شد. به این ترتیب در ماه های آینده شاهد اخبار بسیار خوب و جذاب برای دوست داران کارت گرافیک های AMD خواهیم بود تا بازار این حوزه به شرایط بسیار رقابتی و حساس باز گردد.

بر اساس اطلاعات جدیدی که از معماری RDNA 2 منتشر شده، محصولات این خانواده از لیتوگرافی 7 نانومتری پیشرفته بهره خواهند برد و قابلیت ردیابی پرتو یا همان Ray Tracing به صورت سخت افزاری ارائه می شود. در بخش حافظه گرافیکی نیز ترکیبی از دو چیپ ست GDDR6 و HBM2 توسط AMD مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین نسل دوم پردازنده های گرافیکی NAVI نسبت به نسل اول آنها از نسبت توان مصرفی بهتر در مقابل عملکرد بالاتر بهره خواهند برد.

پست های مرتبط

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !