الکامپ: نشست خبری پیام رسان بیسفون

در روز دوم برگزاری نمایشگاه الکامپ تهران یکی از اتفاقات مهم نشست خبری پیام رسان بیسفون در سالن 38 بود.

گروه بنچیمو در این نشست خبری حضور داشته و گزیده از بیانات و اطلاعیه های منتشر شده توسط این شرکت را در عرصه پیام رسان در اختیار شما قرار میدهد.

در ابتدا آقای موحدی بیان نمودند که پیام رسان بیسفون اولین نسخه خود را در سال 93 معرفی نمود و در حال حاضر با تغییرات  انجام شده دارای تقریبا 4 میلیون کاربر می باشد.ایشان بیان نمودند که این شرکت سابقه طولانی داشته و قبل از اینکه پیام رسان های محبوبی همچون تلگرام و واتس اپ و… شروع به کار کنند در عرصه پیام رسان فعالیت داشته است و امسال با قابلیت های جدید که به نرم افزار خود اضافه کرده است می تواند نیاز های کاربران را در این زمینه برآورده کند.

از قابلیت هایی این پیام رسان که هر نرم افزار مشابهی نیز باید به دارا باشد می توان به چت، گروه و کانال اشاره کرد ولی نکته ی جالب این نرم افزار بنا بر گفته های آقای موحدی ، پیام رسان بیسفون قابلیت ساخت کانال را قبل از تلگرام و واتس اپ را داشته است.

در ادامه نیز بیان نمودند که بیسفون تنها پیام رسان امن داخلی می باشد که از قابلیت پیام امن یا همان سکرت مسیج بهره می برد که رمز نگاری پیام ها و اطلاعات به گونه ای می باشد که امکان رمز گشایی آن ممکن نیست.

همچنین مهندس حسینی منش نماینده گروه فنی پیام رسان بیسفون توضیحاتی را در خصوص نحوه رمز نگاری در حالت پیام امن بیان نمود: رمز گذاری پیام ها و فایل های ارسالی در این پیام رسان به صورت end to end می باشد به گونه ای که رمز گذاری تنها و تنها در دستگاه مبدا یعنی ارسال کننده پیام صورت می گیرد. رمز گشایی این پیام ها نیز تنها در دستگاه مبدا امکان پذیر می باشد و جالب است که در صورت استفاده از بیسفون با همان شماره موبایل در دستگاه دیگر، سابقه ای از پیام ها در صورت استفاده از حالت امن در دستگاه جدید وجود نخواهد داشت.  به همین دلیل بیان شده است که رمزگذاری و رمز گشایی تنها در دستگاه مبدا و مقصد صورت می گیرد.

مهندس حسینی منش ادامه داد در حالت پیام امن از الگوریتم AES 256 بیتی برای رمز گذاری استفاده می شود و نیز برای انتقال کلید ها از قابلیت دفی هلمن استفاده شده است. در پایان خبرنگاران سوالاتی را در خصوص این پیام رسان بیان نمودند که به گزیده ای از آن ها می پردازیم:

+ سرور های این پیام رسان در کجا مستقر شده اند؟

” تمام سرورها در داخل کشور و در دیتا سنتر های مشخص قرار گرفته اند”

+ تماس های تلفنی به چه صورت می باشد؟

“تماس بین پیام رسان بیسفون کاملا بصورت رایگان می باشد و نیز قابلیت دیگر این پیام رسان تماس با شماره های ثابت و موبایل و شماره های خارج از کشور بوده که شما می توانید با خرید اعتبار که بسیار به صرفه تر از تعرفه های مخابراتی می باشد از این قابلیت استفاده کنید”

+ آیا برای شروع نیاز به مجوز رسمی داشته اید؟

” نیاز به مجوزی برای شروع کار نداشته ایم ولی حمایت های قانونی را همواره داشته ایم و همواره رعایت موارد قانونی را مد نظر قرار داده ایم “

+ شعار دیگر نگران تیک سوم نباشید به نوعی بیان می کند که پیام رسان های دیگر موجود در کشور پیامها را دریافت می کنند و دیگر چیزی به نام پیام امن وجود ندارد آیا این شعار شما تبعاتی را به همراه نخواهد داشت؟

” منظور ما از این شعار برداشتی که گفته شده نبوده بلکه این شعار ارجاع داده می شود به شوخی و نگرانی مردم که می گفتند در حالتی که دو تیک به معنی تحویل پیام می باشد قطعا تیک سومی به معنی تحویل پیام به همان شرکت هم وجود دارد، بوده است “

+ پیام رسان بیسفون دولتی است یا خصوصی؟

” بیسفون کاملا خصوصی است و تمام حقوق این پیام رسان برای شرکت تراشه سبز می باشد که از سالیان قبل در حوضه ارائه تجهیزات و بیستاک ( 020 ارازنتر از 00 ) فعالیت داشته است و از سال 93 در حوضه پیام رسان شروع به فعالیت کرد و نیز عمده سهام این پیام رسان متعلق به مهندس داوری می باشد “

+ در صورت حکم قانونی مبنی بر خواندن و دسترسی به پیام ها چه اتفاقی رخ می دهد؟

” لازم به ذکر است که تا به امروز در این خصوص مراجعه ای نداشته ایم که در صورت وقوع چنین اتفاقی دو حالت وجود دارد که در حالت عادی تنها میشود لاگ اتفاقات نه خود پیام و چت را در اختیار مراجع قضایی قرار داد به این معنی که فقط می توان اثبات کرد که برای مثال شخصیت 1 به شخصیت 2 در فلان تاریخ  پیامی را ارسال کرده است اما در حالت پیام امن هیچگونه اطلاعاتی حتی لاگ اتفاقات هم در دسترس نخواهد بود”

+ تعداد کاربرانی که این پیام رسان قابلیت پوشش و ارائه را دارد چگونه است؟

” در حال حاضر بیسفون قابلیت پوشش 12 میلیون کاربر را دارد اما گفتنی است که این پیام رسان قابلیت مقیاس پذیری را دارد و بر اساس افزایش بیشتر کاربران قابلیت پوشش و ارائه را نیز خواهد داشت “

+ تا چه اندازه این پیام رسان استاندارد های رمز نگاری بین المللی را رعایت کرده است؟

” ما در این پیام رسان از پروتکل مسیجینگ اوپن ویسپر و ایمپلنت secret seeforward استفاده کرده ایم که در حال حاضر بهترین و امن ترین نوع رمزنگاری دنیا به حساب می آید و همچنین همانطور که گفته شده برای تبادل کلید ها از قابلیت دفی هلمن استفاده شده است “

به نظر نگارنده بیسفون بیشتر تمرکز خود را بر روی پیام های امن ارسال شده بین دو کاربر قرار داده است و می خواهد اعتماد کاربران ایرانی را به این موضوع یعنی امنیت پیام های مبادله شده بین کاربران را جلب کند. البته دیگر پیام رسان های داخلی هم با چنین رویکردی را به سمت خود کشاندند ولی تا حدودی در این کار موفق نبودند. باید منتظر ماند و دید که با افزایش کاربران بیسفون تا چه حد به این حس اعتماد نزدیک هستیم.

پست های مرتبط

قیمت خرده فروشی پردازنده Core i9-14900KS مشخص شد

مایکروسافت قابلیت ارتقا رایگان ویندوز 7 و 8 به 10 و 11 را لغو می‌کند

اطلاعات نسل بعدی کارت گرافیک Xe2 اینتل با کد Battlemage فاش شد

2 نظرات

S.f مرداد 8, 1397 - 10:07 ق.ظ
چه جالب!
آرشام مرداد 8, 1397 - 5:13 ب.ظ
تیک سوم ????????????????
دیدگاه بگذارید