اطلاعات نسل بعدی کارت گرافیک Xe2 اینتل با کد Battlemage فاش شد

اطلاعات نسل بعدی کارت گرافیک Xe2 اینتل با کد Battlemage فاش شد

کمپانی اینتل در مصاحبه اخیر خود، اطلاعات نسل بعدی کارت گرافیک Xe2 خود با کد رمز Battlemage را فاش کرد. کارت های گرافیک سری Battlemage دارای دو سری Xe2-LPG به عنوان گزینه کم مصرف و سری Xe2-HPG به عنوان گزینه قدرتمند مناسب برای سیستم های محاسباتی خواهد بود.

کارت گرافیک Xe2 اینتل نسخه کم مصرف به طور اختصاصی برای پردازنده های نسل آینده Meteor Lake مورد استفاده قرار می گیرد که قرار است یک بخش مجزا از تراشه اصلی به پردازش گرافیکی اختصاص پیدا کنید. در حقیقت پردازنده های آینده اینتل دارای ساختار Chiplet خواهند بود و به همین دلیل کمپانی سازنده می تواند اجزای مختلف را به صورت تفکیک شده در یک بسته بندی کامل قرار دهد.

اما در مورد Xe2-HPG همه چیز متفاوت بوده و محصولات مبتنی بر آن قرار است به عنوان کارت گرافیک مجزا در کامپیوترهای شخصی و واحد های گرافیکی مجزا برای لپ تاپ ها مورد استفاده قرار گیرند. دو کارت گرافیک Xe2 اینتل که دارای نسخه های LGP برای سیستم های ارزان قیمت و HPG برای سیستم های سطح بالا در نظر گرفته شدند، از میان افزار DirectX 12 Ultimate بدون واسطه پشتیبانی می کنند.

اینتل در مصاحبه خود تکلیف سه سری گرافیک نسل گذشته خود را به طور کامل مشخص کرد و اعلام کرده که تراشه های مبتنی بر Xe-HP به پایان خط رسیده اند. پیش از این تراشه Xe-LP برای واحد گرافیکی مجتمع و کارت های گرافیک مجزای کوچک و تراشه Xe-HPC نیز برای کامپیوتر های گیمینگ قدرتمند طراحی شده بودند. تراشه Xe-HP نیز به صورت اختصاصی برای استفاده در سیستم های محاسباتی پیشرفته تولید شده بودند که بنابر دلایلی، اینتل برنامه توقف تولید را برای آن در نظر گرفته است.

برنامه ریزی استواری برای کارت گرافیک Xe2 اینتل تدارک دیده شده و قرار است در دو دسته بندی مخصوص تراشه های گرافیکی مجتمع و کارت گرافیک مجزا برای کامپیوتر های شخصی تولید شوند. به این ترتیب اینتل امیدوار است که سهم بازار AMD و انویدیا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. هر چند از حرف تا عمل زمان زیادی باقی مانده و نمی توان پیش از معرفی رسمی و بررسی دقیق، در این خصوص اظهار نظر کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی از جمله در دسترس بودن تراشه های 7 نانومتری مورد نیاز اینتل پیش می رفت، تراشه های Battlemage قرار بود در سال 2022 میلادی تولید شده و محصولات مبتنی بر آنها وارد بازار شوند. با این حال اینتل، سال 2022 را با معرفی محصولات مبتنی بر معماری Alchemist آغاز کرد. در آن زمان کمپانی AMD روی معماری RDNA 2.0 و انویدیا روی معماری Ampere تمرکز کرده بودند.

به هر حال برنامه های مربوط به کارت گرافیک Xe2 اینتل در سال 2022 به خوبی پیش نرفت و حتی کارت های مبتنی بر معماری Alchemist نیز با توفیق چندانی مواجه نشدند. از این رو آنها قصد دارند تا نسل بعدی را با تلاش بیشتر و برنامه ریزی محکم تری به بازار عرضه کنند.

پست های مرتبط

قیمت خرده فروشی پردازنده Core i9-14900KS مشخص شد

مایکروسافت قابلیت ارتقا رایگان ویندوز 7 و 8 به 10 و 11 را لغو می‌کند

چرا پورت های USB کنسول Playstation 5 کار نمی کنند؟ راه حل های ساده و مناسب