انویدیا DLSS 3.5 را با بهبود ردیابی پرتو معرفی کرد

نسل بعدی فناوری ارتقاء مقیاس انویدیا معرفی شد. فناوری DLSS 3.5 انویدیا این بار با تمرکز روی ردیابی پرتو سعی کرده تا با فعال شدن این فناوری در بازی‌ها، تسریع ردیابی پرتو را در همه تراشه‌های گرافیکی RTX انجام دهد. این موضوع یک خبر خوب برای کاربرانی است که از نسل‌های قبلی تراشه‌های RTX استفاده می‌کنند.

امروز 5 سال از معرفی DLSS در Gamescom 2018 می‌گذرد. از زمانی که این فناوری به یکی از اجزای اصلی تراشه‌های گرافیکی RTX انویدیا تبدیل شد، شاهد به روز‌رسانی‌های مختلف از سوی تیم سبز هستیم. در واقع این فناوری را باید مدیون ابررایانه‌های هوش مصنوعی انویدیا دانست که همیشه سخت کار می‌کنند تا این فناوری را نسل به نسل بهتر کنند. تا کنون پنج نسل از فناوری DLSS معرفی شده است:

  • نسل اول با نام DLSS 1 در سال 2018 – معرفی یادگیری عمیق با بهترین نمونه برداری
  • نسل دوم با نام DLSS 2 در سال 2020 – شبکه عصبی جدید با کیفیت و عملکرد بهتر
  • نسل سوم با نام DLSS 2.3 در سال 2021 – جزئیات بهبود یافته در حرکت، بازسازی و پایداری زمانی
  • نسل چهارم با نام DLSS 3 در سال 2022 – ویژگی تولید فریم جدید عملکرد را تا 2 برابر افزایش داد
  • نسل پنجم با نام DLSS 3.1 در سال 2023 – بهبود ثبات و کیفیت رابط کاربری در حین حرکت سریع

ششمین نسل از DLSS با نام DLSS 3.5 معرفی شد. انویدیا در این نسل به طور خاص به ردیابی‌پرتو با همان شیوه استفاده از هوش مصنوعی تکیه کرده است. این فناوری بهبود یافته با کمک هوش مصنوعی، ردیابی پرتو را در تمام تراشه‌های RTX تسریع می‌بخشد. انویدیا برای حل مشکل ردیابی پرتو در نسخه‌های قدیمی فناوری Ray Reconstruction یا RR را معرفی کرد. انویدیا عنوان کرده فناوری RR تا پنج برابر بیشتر از DLSS 3 آموزش دیده است. به همین دلیل این فناوری گزینه بسیار هوشمندانه‌تری برای پیاده‌سازی پرتو در بازی‌ها و موتورها است. با این حال DLSS 3.5 در ایجاد ردیبای پرتو بهتر و بدون تار شدن، پیکسل‌های خوب را نگه داشته و پیکسل‌های بد را دور می‌اندازد. این موضوع به کیفیت نهایی تصویر کمک بسیار کرده.

خبر خوب این است که انویدیا قابلیت Ray Reconstruction فناوری DLSS 3.5 را در تمام تراشه های گرافیکی RTX یعنی از RTX 20 تا RTX 30  و RTX 40 ارائه می کند. البته دیگر قابلیت های این فناوری مانند Frame Generation تنها در نسل تراشه گرافیکی خاص خود پشتیبانی می شود.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !