بازگشت سم آلتمن همراه با گرگ براکمن به شرکت OpenAI

طبق گزارش‌ها سم آلتمن به عنوان مدیر عامل OpenAI بازخواهد گشت و به تلاش کودتامانند هیئت مدیره که شرکت را در چند روز گذشته دچار سردرگمی کرد بود، غلبه خواهد کرد. گرگ براکمن هم که رئیس سابق این شرکت بود و در اعتراض به اخراج آلتمن استعفا داد، بازخواهد گشت.

هیئت مدیره شرکت OpenAI سم آلتمن را از سمت خود برکنار کرد

این شرکت اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک توافق اصولی برای آلتمن در مورد بازگشت در کنار هیئت مدیره جدیدی متشکل از برت تیلور، لری سامرز و آدام دی آنجلو دارد. دی آنجلو از اعضای هیئت مدیره قبلی است که آلتمن را روز جمعه اخراج کرد. او در این هیئت مدیره جدید باقی می‌ماند تا نماینده هیئت مدیره قبلی باشد. افراد آشنا با این مذاکرات می‌گویند که وظیفه اصلی این هیئت مدیره جدید، بررسی و تعیین یک هیئت مدیره گسترده تا حداکثر نه نفر است که مدیریت OpenAI را مجدداً تنظیم کند. مایکروسافت که متعهد به سرمایه‌گذاری میلیاردی در این شرکت است، می‌خواهد مانند آلتمن، در هیئت مدیره توسعه‌یافته کرسی داشته باشد. در جریان یک تور مطبوعاتی در این هفته، مدیر عامل شرکت مایکروسافت، ساتیا نادلا، گفت که این شرکت نمی‌خواهد سورپرایز بیشتری داشته باشد. هر دو طرف با تحقیق درباره کل این موضوع موافقت کرده‌اند. این تحقیقات احتمالاً توسط یک شرکت حقوقی مستقل و خارجی انجام خواهد شد. بر اساس گفتگوها با افراد مرتبط، به نظر می‌رسد که جدال هنوز به طور کامل پایان نیافته است.

مایکروسافت و دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ در OpenAI خواهان برگشت سم آلتمن هستند

همه طرف‌های کلیدی در مورد قرارداد بازگشت آلتمن پست کرده‌اند که به نظر می‌آید این یک معامله تمام‌شده است که فقط کارهای دفتری‌اش باقی مانده است. آلتمن در توئیتر اظهار کرد: «هر کاری که در چند روز گذشته انجام داده‌ام در خدمت حفظ این تیم و ماموریت آن بوده است.» Thrive Capital که یکی از دیگر سرمایه گذاران بزرگ OpenAI است، بازگشت آلتمن را بهترین نتیجه برای شرکت و کل جهان می‌داند. کلی سیمز، شریک Thrive، در بیانیه ای اظهار کرد: «OpenAI این پتانسیل را دارد که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های رایانشی در تاریخ باشد. سم آلتمن و گرگ براکمن تعهد عمیقی به یکپارچگی شرکت دارند و توانایی بی‌نظیری برای الهام بخشیدن و سرپرستی دارند. ما بسیار از این هیجان‌زده هستیم که آن‌ها به شرکتی که تأسیس کرده‌اند و به شکل امروزی درآورده‌اند، بازگردند.»

بازگشت آلتمن حتی تکان‌دهنده‌تر از خروج ناگهانی او در روز جمعه است. هیئت مدیره غیرانتفاعی OpenAI در تصمیم اولیه خود برای برکناری آلتمن مصمم به نظر می‌رسید و در عرض سه روز دو مدیر اجرایی را نشان کرده بود تا از بازگرداندن او جلوگیری کند. در همین حال، کارکنان OpenAI شورش کردند و تهدید کردند که در صورت عدم استعفای هیئت مدیره، به همراه آلتمن و براکمن، به مایکروسافت می‌پیوندند.

از زمانی که آلتمن در روز جمعه اخراج شد، اعضای هیئت مدیره که با او مخالف بودند، از دلایل دقیق اخراج او، حتی با تهدید شکایت از سوی سرمایه‌گذاران و اخراج کارکنان، خودداری کردند. روز یکشنبه، یکی از اعضای کلیدی هیئت مدیره، ایلیا سوتسکور که قبلاً خودش یکی از عوامل اخراج آلتمن بود، پس از درخواست همسر براکمن، به طرف حمایت از آلتمن بازگشت. تلنگری که سوتسکور زد سه عضو هیئت مدیره باقی مانده را آسیب‌پذیرتر کرد.

Emmett Shear، مدیر عامل موقت کنونی هم که روز یکشنبه توسط هیئت مدیره به جای میرا موراتی، مدیرعامل موقت قبلی منصوب شد از هیئت مدیره خواست تا مستندات یا شواهدی مبنی بر اخراج آلتمن ارائه دهد. پس از اینکه سه شنبه شب خبر بازگشت او اعلام شد، Shear از این موضوع ابراز خوشحالی کرد و گفت که این مسیر درستی برای تمامی ذینفعان خواهد بود.

پست های مرتبط

مسدود کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی در موتور جست‌وجوی سافاری اپل تاثیر بزرگی به همراه نداشت

تعداد زیادی از کاربران آیفون با حمله فیشینگ مواجه شدند

هر دو مدل آیفون 16 پرو و پرومکس اپل با لنز پریسکوپ مجهز می‌شوند