بررسی اختصاصی بیسو T3 و T5

در نمایشگاه خودرو سال 96 تهران و نمایشگاه خودرو امسال مشهد، غرفه ای مربوط به سیف خودرو و محصولاتی که قرار است در آینده در خیابان مشاهده شوند حضور داشت. سیف خودرو در نمایشگاه سال 96 خودروی تهران با محصولات بیشتری نسبت به نمایشگاه امسال مشهد حضور داشت. در نمایشگاه خودرو مشهد، سیف خودرو غرفه خود را با کراس اوورهای چینی بیسو T3 و T5 مزین کرده بود که فرصتی دست داد با محصولات این خودروساز از نزدیک ملاقاتی داشته باشیم.

بیسو شرکتی است چینی که از عمر آن بیشتر از 3 سال نمی گذرد. این خودروساز که البته آن را باید زیر مجموعه ای از کمپانی Yinxiang چین دانست، در تاریخ 28 آوریل 2015 مشغول به کار شد. بیسو با تفکر تولید خودروهای میان رده و با کیفیت از نوع MPV و کراس اوور کار خود را آغاز کرده است. این شرکت با سرمایه گذاری عظیم قابلیت آن را دارد تا هر سال تعداد 200 هزار دستگاه خودرو تولید کند.

سیف خودرو هم از شرکت های خصوصی است که در زمینه تولید خودرو قدم هایی برداشته است. این شرکت در سال 1383 به عنوان نماینده انحصاری سوبارو در ایران فعالیت خود را آغاز کرد اما با فراز و نشیب های فراوان و با وضعیت نابسامان خودروی کشور این شرکت هم به اجبار به محصولات چینی روی آورده و هم اکنون در سایت خود خودروهایی همچون بیسو T3، T5، M3، Hawatai EV260 و Hawatai EV230 را قرار داده است اما امسال در نمایشگاه خودرو مشهد تنها با کراس اوورهای بیسو T3 و T5 خود نمایی کرد که فرصتی دست داد تا ما هم از نزدیک با این دو کراس اوور ملاقاتی داشته باشیم.

نمای بیرونی خودرو

بیسو T3 با طول 4350 میلی متر، عرض 1825 میلی متر و ارتفاع 1685 میل متر را باید یک کراس اوور سایز کوچک دانست که با استفاده از قطعات پلاستیکی در بدنه کنتراست بصری مناسبی را در بخش ظاهر بیرونی ایجاد کرده است. ممکن است این قطعات بروی بدنه، بیسو را به استفاده از قطعات بی کیفیت متهم کند اما در واقع این کار در بین خودروسازان چینی به امری طبیعی تبدیل شده است. کیفیت ساخت و مونتاژ بی 3 را می توان خوب ارزیابی کرد و البته در صورت انتخاب رنگ هایی جز رنگ سفید، با ظاهری به مراتب دلچسب تر روبرو می شوید.

در نمای روبرو، می توان چراغ های امتداد یافته و یکپارچه با جلو پنجره را در کنار نشان توربو، یکی از نقاط قوت نمای جلو T3 دانست. سپر جلو با برآمدگی و ورودی هوای بزرگ سپر به همراه چراغ های مه شکن با قاب مشکی، نمای این بخش را کمی تهاجمی کرده است و ذهنیت افراد را به سمت خودرویی چابک می کشاند.

در نمای جانبی، گلگیرهای پف کرده به همراه خط شانه برجسته و پنجره هایی که تنها با خطوط خشک شکل گرفته اند باعث شده است که در این بخش با ظاهری بی روح مواجه نباشیم. نکته جالب در مورد ظاهر جانبی خودرو، قطعات پلاستیکی گلگیرها است. این قطعات مانند بسیاری از خودروها، تنها دارای یک قالب گرد نیست، بلکه می توان در ظاهر این قطعات فرورفتگی ها و برجستگی هایی را مانند چرخ دنده مشاهده کرد.

بیسو ستون A و بخشی از ستون C را به رنگ مشکی مزین کرده است. این نوع ترکیب رنگ حالت یکپارچه شیشه جلو و شیشه عقب را به بیننده القا می کند و البته کمی هم ظاهر این کراس اوور را جسورتر کرده است اما بهتر بود طراحان این سطح استفاده از کنتراست مشکی را برای یک خودرو با روح اسپرت تر در نظر می گرفتند تا یک کراس اوور اقتصادی سایز کوچک. البته مدل دیگری از T3 که در نمایشگاه حضور داشت، سقف و دیگر ستون ها هم مشکی رنگ بودند که به احتمال زیاد بسته به سطح تجهیزات خودرو و کلاس آن، این نوع تریم مشکی تغییر می کند.

در نمای جانبی رینگ های آلومینیومی 16 اینچ به همراه لاستیک های 65/205 R16 تکمیل کننده این بخش از بیسو T3 است. هرچند رینگ های 16 اینچ برای ابعاد این خودرو کوچک هستند و تناسب مناسبی با این ابعاد ندارند.

در نمای پشت خودرو با حجم های سه بعدی بیشتری روبرو هستیم. با نگاهی ساده می توان امتداد پف گلگیرها را بروی سپر و بخشی از در پنجم مشاهده کرد. گرافیک چراغ های عقب ساده اما با طراحی کلی خودرو هماهنگ است البته دورگیری سیاه رنگ چراغ ها هم در این میان بر جذابیت کلی طراحی نمای پشت خودرو افزوده است. استفاده از اسپویلر بالای شیشه عقب آن هم به رنگ مشکی که در دل خود چراغ سوم ترمز را قرار داده است، از دیگر موارد قابل ذکر است.

بخش زیادی از سپر عقب به رنگ مشکی مزین شده است که از همان متریال قطعات پلاستیکی استفاده شده. تنها نکته منفی در بخش پشت خودرو را باید چراغ های قرمز رنگ و دایره ای شکل بروی این بخش از سپر دانست که نه با بخش پشت خودرو و نه با نمای جلو خودرو هماهنگ است.

اما بیسو T5 با طول 4715 میلی متر، عرض 1830 میلی متر و ارتفاع 1780 میلی متر، یک کراس اوور سایز متوسط است و مانند T3 از قطعات پلاستیکی به وفور در بدنه آن استفاده شده است. در نمای کلی خودرو می توان رگه هایی از طراحی T3 را در این کراس اوور مشاهده کرد. البته طراحی کلی T5 به مرتب بهتر از T3 است.

در نمای روبرو، می توان چراغ هایی با ابعاد بزرگ تر از چراغ های جلو T3 مشاهده کرد. چراغ ها با کاسه تیره رنگ هماهنگی مناسبی با جلو پنجره بزرگ این خودرو دارند. چراغ های قرار گرفته در سپر با فلاپ مشکی رنگ در اطراف آن به همراه شبکه ورودی هوا دارای طراحی مناسبی است و نمی توان آن را ناهمانگ دانست هرچند هم T5 و هم T3 هنوز در بخش طراحی به پختگی لازم نرسیده اند.

در نمای جانبی، با گلگیرهای نسبتاً برجسته و خط شانه امتداد یافته تا چراغ های عقب روبرو هستیم. دستگیره های در بروی خط شانه قرار گرفته اند و همچون T3 از قطعات پلاستیکی مشکی رنگ بسیار استفاده شده است. بر خلاف بیسو T3، نشان توربو در شبکه ای قرار گرفته بروی گلگیر جا خوش کرده است. البته مدل اتوماتیک بیسو T5 دارای رکاب متحرک است که در زمان باز شدن قفل درها، رکاب پایین آمده تا سوار شدن راحت تر صورت گرفته و با بسته شدن درها رکاب به جای خود باز می گردد.

بیسو T5 دارای رینگ های 17 اینچ است که شاید از نظر ابعاد بزرگ تر از رینگ T3 باشد اما برای جسه T5 همچنان کوچک به نظر می رسد.

نمای پشت خودرو با چراغ های برجسته، خطوط سه بعدی در صندوق، اسپویلر بالای شیشه عقب و سپری با ترکیب دو رنگ مشکی و نقره ای تزیین شده است. خوشبختانه در T5 از شبرنگ های گرد خبری نیست و در کل، پشت خودرو با همانگی بیشتری طراحی شده است.

فضای داخلی

فضای داخلی بیسو T3 و T5 تا حدودی مشابه هستند تا جایی که می توان تلاش بسیار بیسو را برای جذاب نشان دادن نمای داخلی هر دو خودرو نسبت به نمای بیرون آنها مشاهده کرد. شاید در نمای بیرون T3 و T5 با ایراداتی همراه باشند اما در فضای داخلی کمتر می توان به هر دو خودرو ایراد گرفت. فضای داخلی هر دو کراس اوور بیسو از تریم مشکی و قهوه ای شکل گرفته است و از نظر متریال استفاده شده به راحتی می توان به کیفیت بهتر این دو خودرو نسبت به رقیبان هم وطنشان پی برد.

هر دو خودرو تست شده دارای فرمان و صندلی های چرمی بودند که در کنار تریم رنگ بندی فضای داخلی، حس لوکس بودن را به کاربر منتقل می کرد. البته باید منتظر ماند و دید که در دراز مدت، متریال های استفاده شده تا چه حد می توانند مانند روز اول زیبا و جذاب به نظر برسند.

با ورود به کابین با فضایی باز و مناسب روبرو می شوید که با وجود زوایای دید باز و مشرف به اطراف، مسافران را در طول مسیر با خستگی کمتری روبرو می سازد. برای افرادی که بروی صندلی عقب نشسته اند این زاویه دید همچون خودروهایی مانند آریزو 5 کاملا کور نیست و به لطف فاصله بین محوری 2565 در T3 و 2760  در T5 و نوع کلاس خودروها، کاملا مناسب است. فضای پا هم برای افراد عقب مناسب است و افراد بلند قد را با مشکل روبرو نمی سازد. البته این فضا برای بیسو T5 به مراتب بهتر از T3 است اما در T3 هم با مشکل جدی روبرو نمی شوید.

زمانی که پشت فرمان می نشینید فضا کمی متفاوت تر می شود. فرمان چهار شاخه دی کات، کاملاً خوش دست است و با دکمه های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل، باعث شده است تا دست راننده کمتر از روی فرمان جدا شود. به دلیل طراحی مناسب کنسول و داشبورد، راننده به دکمه های سیستم صوتی و سیستم تهویه کاملاً مسلط است و چینش آنها باعث حواس پرتی راننده نمی شود. البته چینش ادوات در T3 بیشتر از T5 به دلمان نشست.

در بخش صفحه نشانگرها، با طراحی و گرافیک ساده اما کاربردی روبرو هستیم که البته نباید آن را خیلی جذاب خطاب کرد. در سمت چپ نشانگر دور موتور، در وسط نشانگر کیلومتر و در سمت چپ نشانگری دیجیتالی قرار گرفته است که با استفاده از نمایشگر می تواند مواردی همچون میزان سوخت، آمپر آب، هشدار باز بودن درها، انتخاب نوع رانندگی، مسافت طی شده و بسیاری از موارد دیگر را مشاهده کرد.

در بدو ورود به فضای داخلی هر دو خودرو، طراحی زیبای داشبورد، استفاده از چرم همرنگ با صندلی ها و رودری ها بروی داشبورد و مانیتور 9 اینچ بیشتر از هر مورد دیگری در هنگام ورود به فضای داخلی، نظرها را به خود جلب می کند.

مشخصات فنی

بیسو T3 با وزن خالص 1410 کیلوگرم در مدل های دنده دستی و 1445 کیلوگرم در مدل اتوماتیک خود دارای موتور 1.3 لیتری F13B مجهز به توربوشارژر است. این موتور 4 سیلندر با حجم دقیق 1298 سی سی می تواند قدرت 133 اسب بخار را در دور موتور 5500 دور در دقیقه و گشتاور 185 نیوتن متر را در دور موتور 1500 تا 4500 دور در دقیقه تولید کند. یکی از مزیت های موتور این خودرو را باید همین گشتاور تولیدی در دور موتور کم دانست که باعث می شود راننده کشش کافی را حتی در دور موتور کم هم داشته باشد.

بیسو برای T3 دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و CVT را انتخاب کرده است. جعبه دنده دستی تنها در مدل COMFORT قرار دارد و در مدل های LUXURY و HONORABLE از جعبه دنده CVT استفاده شده است. انتقال قدرت در این کراس اوور تنها بروی چرخ های جلو صورت می گیرد و به اصطلاح این خودرو دیفرانسیل جلو است.

بیسو T3 که مورد تست قرار گرفت دارای جعبه دنده CVT بود. زمانی که پشت فرمان قرار گرفتیم و شروع به حرکت کردیم با کندی عجیبی روبرو شدیم که البته باید دلیل آن را استفاده از گیربکس CVT دانست. اگر می خواهید شروعی هیجانی داشته باشید بهتر است قبل از حرکت جعبه دنده را بروی حالت دستی قرار دهید و این بار پای خود را بروی گاز فشار دهید. در کل در گیربکس های CVT که با ذهنیت مصرف بهینه سوخت و استفاده های شهری ساخته شده است با یک کندی قابل لمسی همراه هستید که البته آن هم راه حل خود را دارد و آن چیزی نیست جز انتخاب تعویض دستی.

اما نکته جالب شعاع گردش خوب T3 بود که آن را باید مدیون جسه نچندان بزرگ این کراس اوور بود. استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون با فنر پیچشی در جلو و میله پیچشی در عقب، باعث شده بود که مانورپذیری T3 در پیچ ها بی مشکل انجام شود اما با افزایش سرعت این تعادل ممکن است به راحتی به هم بریزد که در این میان نوع کلاس خودرو بی تاثیر نیست. در کل بیسو T3 خودرویی بسیارمناسب برای مصارف شهری و جاده ای خصوصاً برای استفاده در شهرهای شلوغی مانند تهران است.

بیسو T3 از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد که در کنار حجم مخزن سوخت 50 لیتری و مشخصات فنی ذکر شده، باید انتظار مصرف سوخت پایین را از این خودرو داشت.

بیسو T5 هم با وزن خالص 1570 کیلوگرم برای مدل دنده دستی و 1665 کیلوگرم در مدل اتوماتیک، دارای موتور 4 سیلندر F15D+B با حجم دقیق 1498 سی سی است که همچون برادر کوچک تر خود مجهز به توربوشارژر است. این موتور می تواند قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر را تولید کند.

بیسو T5 هم از دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 8 سرعته اتوماتیک بهره می برد. انتقال قدرت در این کراس اوور هم تنها بروی چرخ های جلو صورت می گیرد.

بیسو T5 تست شده توسط گروه بنچیمو دارای جعبه دنده دستی بود. در جعبه دنده دستی از عملکرد کند CVT خبری نیست و می توان با فشردن پدال گاز عکس العمل مناسبی را از این کراس اوور مشاهده کرد. در زمان تست عملکرد جعبه دنده راضی کننده بود و در طول تست به ضعفی از سمت جعبه دنده بر نخوردیم.

همانطور که گفته شده مدل دیگری از T5 دارای جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک است که البته آن را تست نکردیم اما انتظار می رود این جعبه دنده عملکردی مناسب داشته باشد.

شعاع گردش این خودرو نسبت به جسه و 7 نفره بودن خودرو مناسب بود اما نسبت به بیسو T3 نیاز به فظای بیشتری برای گردش داشت. استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون با فنر پیچشی در جلو و میله پیچشی در عقب، موردی بود که در T3 هم دیده بودیم اما وزن سنگین تر T5 به کمکش آمده تا راحتی و نرمی بیشتری را برای مسافران به همراه داشته باشد.

سیستم ایمنی و تجهیزات رفاهی

هر دو کراس اوور بیسو دارای سطح مناسبی از امکانات بودند به طوری که می تواند نیاز بسیاری از خریداران را برآورده نماید. بیسو T3 در بخش امکانات شامل سیستم کنترل فشار باد تایرها (تنها در مدل HONORABLE)، چراغهای هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع (برای تمام مدل ها)، چراغ مه شکن جلو و عقب (برای تمام مدل ها)، چراغ روز یا Day Light (برای تمام مدل ها)، جمع شدن برقی آینه های جانبی (تنها در مدل HONORABLE)، سانروف (تنها در مدل HONORABLE)، سقف شیشه ای یا پانوراما (برای مدل های LUXURY و HONORABLE)، کروز کنترل (برای مدل های LUXURY و HONORABLE)، حالت اکو یا بهینه سازی مصرف سوخت (برای تمام مدل ها)، تقویت درب ها در برابر ضربه، فرمان چرمی (تنها در مدل HONORABLE)، جمع شدن ستونی فرمان هنگام برخورد شدید، صندلی های چرمی (برای تمام مدل ها)، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت (تنها در مدل HONORABLE)، سیستم ورود به خودرو و استارت بدون کلید، دریچه کولر برای سرنشینان عقب (تنها در مدل HONORABLE)، تعداد دو کیسه هوا برای مدل COMFORT و 6 کیسه هوا برای مدل های LUXURY و HONORABLE و سیستم صوتی و تصویری لمسی ۹ اینچی (برای تمام مدل ها) است.

بیسو T5 هم در بخش امکانات بجز موارد بالا شامل ترمز پارک الکترونیکی (تنها در مدل گیربکی اتوماتیک)، توقف خودرو در سربالایی، فرمان برقی، درب صندوق عقب برقی و دریچه کولر برای سرنشینان ردیف سوم است. دیگر تجهیزات بیسو T5 همانند مدل HONORABLE بیسو T3 که در بالا عنوان شد، کامل است.

در کل هر دو خودرو را باید کراس اوور های کاملی در بخش امکانات رفاهی دانست و در بخش فنی هم هر دو خودرو دارای عملکردی مناسب هستند که می تواند برای بسیاری از مشتریان ایرانی قابل اعتماد باشد (البته نه برای خودرو دوستانی که به برند های معتبر عادت کرده اند). در مدت تست هر دو خودرو با موارد مثبت و منفی روبرو بودیم که البته باید بگوییم که نکات مثبت دیده شده بیشتر از نکات منفی بود. در مورد طراحی، بیسو هنوز راه های بسیاری را باید طی کند اما همچنان چهره T3 و T5 را باید بهتر از بسیاری از خودروهای چینی دانست. در مورد قیمت، با قیمت قطعی روبرو نشدیم اما احتمالا باید با محدوده قیمت 150 تا 220 میلیون تومان برای T3 و T5 مواجه شد. و به عنوان آخرین جمله، می توان گفت که بیسو شرکتی است تازه کار که البته نشان داد می تواند خودروهای مناسبی را تولید کند اما گذر زمان است که کیفیت یک خودرو را مشخص می کند، باید منتظر ماند و دید که بیسو T3 و T5 در دراز مدت چگونه عمل می کنند و البته سیف خودرو در آینده چه برنامه هایی برای این خودروها دارد.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

1 دیدگاه

S.f مرداد 27, 1397 - 6:09 ق.ظ
بسیار کامل و جامع ممنون و خسته نباشید
دیدگاه بگذارید