بررسی گوگل کروم جدید: قاتل منابع سخت افزاری

گوگل کروم یکی از بهترین و سریع ترین مرورگر های جهان به شمار می رود که به دلیل قابلیت یکپارچه سازی (Sync) با دستگاه های دارای اکانت گوگل، به شدت مورد استفاده کاربران در سراسر جهان قرار می گیرد. سینک شدن اطلاعات مرورگر شامل تاریخچه وبگردی، نام کاربری و رمز عبور ذخیره شده در اکانت جیمیل کاربردی ترین قابلیت گوگل کروم است که به طور حتم بسیاری از ما به صورت روزانه از این ویژگی استفاده می کنیم. نسخه جدید گوگل کروم که از رابط گرافیکی جدیدی بهره می برد، مشکلات فراوانی برای کاربران به وجود آورده است.

مهم ترین مشکل موجود در گوگل کروم نسخه 69، درگیر شدن بیش از حد منابع سیستمی از جمله پردازنده است. به گونه ای که پس از مدت کوتاهی وبگردی و باز کردن چند Tab در این مرورگر، لود وحشتناکی روی پردازنده و حافظه رم مشاهده می شود. به طور حتم شما نیز به عملکرد عجیب سیستم خنک کننده کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود مشکوک شده اید، اما باید بدانید که همه مشکلات زیر سر گوگل کروم است و کامپیوتر شخصی شما از نظر سخت افزاری مشکلی ندارد.

پیش از به روز رسانی خودکار گوگل کروم در نوت بوکی با مشخصات سخت افزاری پردازنده اینتل Core i5-460M، چهار گیگابایت حافظه رم DDR3، درایو سالید 120 گیگابایتی WD GREEN و پردازنده گرافیکی AMD سری HD5000 و پس از باز کردن چند تب روی این مرورگر، صدای زوزه های خنک کننده نوت بوک، گوش فلک را کر می کند. با بررسی شرایط مختلف روی گوگل کروم به بررسی مشکلات موجود در نسخه 69 مرورگر Chrome می پردازیم.

عملکرد سیستم در حالت Idle بدون باز بودن اپلیکیشن

در تصویر بالا می توانید عدم وجود بارگزاری غیر عادی روی منابع سخت افزاری در حالت Idle را مشاهده کنید. همه چیز در حالت بیکاری سیستم عامل تحت کنترل است و دمای پردازنده نیز در شرایط ایده آل قرار دارد.

شرایط منابع سخت افزاری پس از باز کردن گوگل کروم نسخه 69

اکنون مرورگر گوگل کروم نسخه 69 را باز می کنیم و بدون باز کردن وب سایت یا ایجاد تب اضافی، عملکرد منابع سخت افزاری را بررسی می کنیم. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، همه چیز تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد.

شرایط منابع سخت افزاری پس از باز کردن 5 تب در مرورگر گوگل کروم نسخه 69

پس از باز کردن 5 تب جدید در مروگر کروم نسخه 69 شاهد افزایش لود پردازنده و حافظه رم به میزان 50 درصد هستیم، باز شدن وب سایت ها و لود شدن محتوی نیز به کندی صورت می گیرد. این در حالیست که نوت بوک مورد نظر از درایو سالید بهره می برد و شرایط آن به مراتب بهتر از یک نوت بوک مجهز به هارد دیسک است.

شرایط منابع سیستم پس از باز کردن 10 تب در مرورگر گوگل کروم 69

در نهایت تعداد تب ها را به 10 عدد افزایش می دهیم و در کمال تعجب مشاهده می کنیم که میزان لود پردازنده به 100 درصد رسیده و لود حافظه رم نیز تا 72 درصد افزایش یافته است. دمای پردازنده نیز در بیشترین میزان خود به 75 درجه سانتی گراد افزایش یافته و سیستم خنک کننده لپ تاپ فشار قابل توجهی را برای کنترل دما تحمل می کند.

فعال یا غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری نیز تاثیری روی عملکرد ضعیف Google Chrome 69 ندارد. حتی چک کردن سیستم عامل برای وجود باج افزار یا Malware که یکی از ویژگی های پیشرفته کروم به شمار می آید، عدم وجود باج افزار را تائید می کند. حتی آنتی ویروس Windows Defender نیز عملکرد مشکوکی روی سیستم عامل شناسایی نمی کند و به نظر می رسد که همه چیز کاملا عادی است!

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

گوگل اولین پیش‌نمایش نسخه توسعه‌دهنده Wear OS 5 را منتشر کرد

هوش مصنوعی Gemini Nano گوگل فرد را از تماس‌های کلاه‌برداری مطلع می‌کند