تحلیل : انویدیا DLSS می فروشد نه کارت گرافیک !

با اینکه اکثر کارت گرافیک های برتر جهان انویدیا هستند اما بیش از هر زمان دیگری انویدیا برای فروش متکی به Deep Learning Super Sampling یا DLSS است. در واقع دیگر از عملکرد خام کارت گرافیک ها خبری نیست. عملکردی که در آن مشخص می شود یک کارت گرافیک به معنی واقعی چه عملکردی دارد و حتی نسبت به نسل قبلی خود چه ارتقاء ی پیدا کرده است.

با کارت گرافیک پرچمدار RTX 4090 شما می توانید با خیال راحت از عملکرد خام لذت ببرید اما کارتی با قیمت بیش از 100 میلیون تومان، قطعاً در دسترس همه قرار ندارد. این کارت گرافیک به تنهایی قیمت بالایی دارد اما برای راه اندازی آن نیاز به پاور قدرتمند، کیسی با جریان هوای بی نقص و پردازنده ای قدرتمند دارید تا حجم تبادل اطلاعات خوبی را با این کارت برقرار کند. پس برای داشتن این کارت نیاز به دیگر قطعات پرچمدار دارید.

اما زمانی که به کارت گرافیک های میان رده نگاه می اندازیم، پیشرفت های نسل جدید چندان به چشم نمی آید. این موضوعی است که با RTX 4070 می توان به خوبی حس کرد. پس در این زمان است که پای فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری مبتنی بر رندرهای عصبی به میان می آید.

فناوری DLSS یکی از ویژگی های کلیدی کارت گرافیک های انویدیا در سه سال گذشته بوده. در واقع می توان گفت با تکامل DLSS اگر این فناوری را از انویدیا بگیریم، تیم سبز با مشکل عرضه مواجه می شود. در ابتدا این فناوری یک ایده کمکی برای پیوستن به گیمرهایی بود که FPS برایشان مهم بود. اما اکنون با DLSS 3 داستان بسیار متفاوت شده و حتی ارزش این فناوری از قابلیتی مانند Ratracing بسیار بیشتر به چشم می آید. این موضوع را می توانید از تبلیغات انویدیا برای کارت های سری RTX 40 ببینید. البته اکنون DLSS تنها نیست و باید XeSS اینتل و FSR ای ام دی را به این مجموعه اضافه کرد.

DLSS که یک فناوری اختصاصی از انویدیا برای کارت گرافیک های سری RTX است، با قدرت گرفتن از هسته های Tensor و بسته های نرم افزاری، می تواند نرخ فریم در بازی ها را افزایش دهد. این در حالی است که با کم کردن دقت رندرینگ بازی نسبت به دقت اصلی نمایشگر، نرخ فریم را افزایش داده یعنی با فعال شدن آن، و بر اساس حالت انتخابی شما بین چند گزینه Quality (کیفیت نزدیک به وضوح اصلی)، حالت Balanced (عملکرد بین Quality و Performance)، حالت Performance (کیفیت تصویر کمتر و فریم بیشتر) و در نهایت حالت Ultra Performance (کمترین کیفیت تصویر و بیشترین نرخ فریم)، کیفیت تصویر می تواند کمتر و نرخ فریم بیشتر شود. به طور مثال اگر DLSS را با حالت Quality در رزولوشن 4K فعال کنید، رندر 1800 پیکسل را بجای رندر اصلی 2560 پیکسل تحویل می دهد.

با تکامل این فناوری، انویدیا سعی کرده تا کیفیت تصویر تا حد زیادی نزدیک به تصویر اصلی باشد به طوری که اکنون در DLSS 3 از 8 پیکسل رندر شده، 7 پیکسل آن توسط DLSS شکل می گیرد و تنها 1 پیکسل رندر اصلی در گیم پلی است. یعنی از 8 پیکسل، 7 پیکسل آن توسط هوش مصنوعی ساخته می شود. با این وجود انویدیا پا را فراتر گذاشته و در بعضی از بازی ها ریتریسینگ را فقط با DLSS 3 فعال می کنه و در بعضی بازی ها برای استفاده از بیشترین وضوح، تنها باید DLSS 3 را فعال کرد. این در حالی است که در صورت نگرش فنی به این موضوع، DLSS 3 با وضوح بالا هیچ هماهنگی ندارد.

با اینکه DLSS 3 در بازی های محدودی قابلیت استفاده داره اما تعداد بازی ها در حال افزایش است.

لیست بازی ها با پشتیبانی از DLSS 3 :

  • Battlefield V
  • Call Of Duty: Black Ops Cold War
  • Call Of Duty: Modern Warfare
  • Call Of Duty: Modern Warfare 2
  • Call Of Duty: Warzone
  • Control
  • Cyberpunk 2077
  • Death Stranding
  • Doom Eternal
  • Dying Light 2
  • Escape from Tarkov
  • Farming Simulator 22
  • Fortnite
  • God of War
  • Hogwarts Legacy
  • Metro Exodus / Metro Exodus Enhanced Edition
  • Microsoft Flight Simulator
  • Minecraft
  • Need For Speed Unbound
  • Red Dead Online
  • Red Dead Redemption 2
  • Uncharted: Legacy of Thieves Collection
  • Warhammer 40,000: Darktide
  • Watch Dogs Legion
  • Wolfenstein Youngblood

حال انودییا گزارش جالبی در خصوص تعداد کاربرانی که از DLSS استفاده می کنند را منتشر کرده است. بر اساس ادعا این شرکت 68 درصد از گیمرهای RTX 20، 71 درصد از گیمرهای RTX 30 و 79 درصد از گیمرهای RTX 40 با DLSS روشن بازی می کنند. حال اگر این آمار را با تعداد استفاده از Ratracing مقایسه کنیم می بینیم که 42 درصد از گیمرهای RTX 20، 56 درصد از گیمرهای RTX 30 و 83 درصد از گیمرهای RTX 40 ردیابی پرتو یا Ratracing را روشن می کنند.

سال ها قبل برای اجرای بازی های AAA با نهایت تنظیمات گرافیکی نیاز به کارت گرافیک هایی با قدرت پردازش بالا بسیار بود اما اکنون در سال 2023 فناوری DLSS این موضوع را تغییر داده. امروزه اگر به دنبال نهایت تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم بالا هستید می توانید دو انتخاب داشته باشید: 1- یا کارت پرچمدار با عملکرد خام خریداری کنید 2- کارت میان رده یا اقتصادی با DLSS یا FSR فعال.

ما در رسانه بنچیمو اعتقاد به عملکرد خام کارت گرافیک ها داشتیم اما با گسترش فناوری های Super Sampling مانند DLSS و FSR مجبور به نمونه برداری با این فناوری ها (در کنار عملکرد خام) در بررسی شده ایم. نکته مهم این است که با نگاهی مجدد به RTX 3070 Ti که اخیراً بررسی آن را با امتیازهای کامل تر انجام داده ایم، بر روی این موضوع تمرکز کردیم که بازی ها در 4K با نهایت تنظیمات گرافیکی، فعال بودن Ratracing و فعال بودن DLSS نرخ فریم بیشتری از عملکرد خام RTX 4080 داشتند. یعنی کارتی با نصف قیمت RTX 4080 می تواند در صورت فعال بودن DLSS نرخ فریم بیشتری را ارائه کند.

فناوری DLSS اکنون در کارت گرافیک های انویدیا همه چیز است. این فناوری در بازی هایی مانند Cyberpunk 2077 مسئول هفت هشتم تصویری است که می بینید و این موضوع بسیار ترسناک است زیرا اکنون DLSS 3 در دسترس است به طوری که می توان حدس زد با تکامل و انتشار نسخه های آینده، مسئول تمام تصویری است که می بینیم. اما این بستگی به شما دارد که کیفیت تصویر بالا مهم است یا نرخ فریم …

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود