تفاوت پنل TN و IPS در مانیتورهای 4K

مانیتورها و صفحه نمایش لپ تاپ در انواع و اندازه های مختلفی تولید می شوند اما تقریبا همه آنها یک مورد مشترک دارند : پنل LCD. البته همه ال سی دی ها برابر نیستند. بعضی از نمایشگرها برای بازی بهتر هستند، بعضی ها کنتراست بهتری را ارائه می دهند و بعضی از آنها رنگ های دقیق تر را تولید می کنند. بنابراین، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام نمایشگر یا مانیتور برای شما مناسب است.

زاویه دید

زاویه دید یکی از مهمترین مسائل در مانیتورها و هر نمایشگری است. خصوصا برای کاربرانی که عاشق تماشای فیلم و ویدئو هستند، نمی خواهند با تغییر زاویه مانیتور تصاویر با مشکل روبرو شوند. مانیتورهای IPS از نظر زاویه دید، وضعیت بسیار بهتری نسبت به پنل TN دارند. پنل TN با کمترین تغییر در زاویه دید، کنتراست و دقت رنگ را از دست می دهد.

رنگ و زمان تاخیر

برای کاربرانی مانند طراحان، تولیدکنندگان محتوا و گرافیست ها نمایش رنگ دقیق بسیار مهم است. یکی از مزیت های پنل IPS نمایش دقیق رنگ است که البته این مورد در تمام پنل های IPS صحیح نیست اما در مجموع می توان نمایشگر IPS را در نمایش رنگ بهتر از TN دانست. اما در سرعت پاسخگویی و زمان تاخیر این پنل TN است که برنده میدان است. اگر دقت کرده باشید بیشتر مانیتورهای حرفه ای گیمینگ، از پنل های TN استفاده می کنند که از زمان تاخیر بسیار کمی بهره می برد.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

LG Display قصد دارد پنل‌های OLED گیمینگ با نرخ تازه‌سازی و وضوح قابل تنظیم را به تولید انبوه برساند

شرکت AOC از مانیتور گیمینگ پیشرفته خود به نام AGON Pro AG246FK رونمایی کرد