تورم در بازار موبایل چند درصد است؟ (تحلیل گرانی گوشی هوشمند)

گوشی هوشمند به عنوان عضوی جدا ناپذیر از زندگی در سال های گذشته تبدیل شده و رقابت شدید برند ها برای به دست آوردن جایگاه بهتر در بازار داخلی نیز به شدت داغ بود. با وخیم شدن وضعیت اقتصادی و افزایش حباب گونه! ارزش دلار در مقابل واحد پول ملی، شاهد افزایش قیمت گوشی های هوشمند و حتی نایاب شدن برخی گوشی های پر فروش و گران قیمت در بازار هستیم. در تحلیل پیش رو به بررسی قیمت گوشی های مختلف در دوره زمانی کوتاه پیش و پس از گرانی اخیر می پردازیم.

برند های پر طرفدار در بازار داخلی شامل محصولات اپل، سامسونگ و هواوی می شوند که هر کدام سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند. سایر برند ها به دلایل متعددی مانند عدم حضور منظم در بازار، فروش و گارانتی محدود و توزیع دیر هنگام نسبت به بازار جهانی در سال های اخیر با افت استقبال کاربران مواجه شدند و از این رو در لیست وب سایت بنچیمو قرار نگرفتند.

به طور حتم افزایش قیمت پرچمداران Samsung، Apple و Huawei در مدت کوتاه افزایش حباب گونه قیمت ها، بیشتر به چشم می آید. علاوه بر افزایش ارزش دلار، باید به 600 هزار گوشی جا مانده در گمرک و وضعیت نا مشخص آنها اشاره کرد. گوشی های هوشمندی که با توجه به شرایط فعلی بازار، نمی توانند روی قیمت ها تاثیر چندانی بگذارند. با توجه به سیاست های ترخیص و تعرفه هایی که در چند ماه گذشته اتخاذ شدند، می توان پیش بینی کرد که وارد کنندگان 600 هزار گوشی هوشمند توقیف شده در گمرک، قید ترخیص آنها را زده و با افزایش قیمت محصولات موجود در انبار خود، ضرر و زیان وارده را جبران کنند.

چند ماه قبل، زمانی که صحبت از رجیستر شدن گوشی های وارداتی از مبادی قانونی مطرح شد، از افزایش واردات گوشی خبر دادند و مدتی بعد نیز تب و تاب رجیستر شدن فروکش کرد. در حال حاضر معضلی به نام کاهش موجودی نگران کننده در بازار مشاهده نمی شود و هر مدل گوشی که انتخاب کنید، در بازار یافت می شود، اما با قیمتی عجیب و غیر منطقی که فقط در وسع عده ای ژن ناب (مرحله ارتقا یافته از ژن خوب) است قابل خریداری هستند.

موضوع رجیستری در گذشته نه چندان دور و همچنین توقیف 600 هزار گوشی هوشمند توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها مطرح شده و تاکنون راهکارهای مختلف، همگی به بن بست خوردند. طرح رجیستری به جز درآمد زایی کلان، فایده مثبت دیگری در سطح کلان نداشته و شاید جزئی ترین سود این طرح، کسب آماری دقیق از تعداد و نوع واردات گوشی های هوشمند بوده است.

بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، پس از اجرای طرح رجیستری تاکنون 3.6 میلیون دستگاه گوشی موبایل وارد کشور شده که سهم سال 1396 دو میلیون دستگاه و سهم سال 1397 تا شهریور ماه 1.6 میلیون دستگاه است. از ابتدای راه اندازی طرح رجیستری گوشی های هوشمند، محموله هایی با ارزش کلی 601 میلیون دلار به صورت قانونی وارد بازار داخلی شده اند که رقمی قابل توجه است. اگر بخواهیم با ارزش فعلی دلار، رقم مورد نظر را محاسبه کنیم، ارزش گوشی های وارد شده برابر با 7 هزار و 632 میلیارد و 700 میلیون تومان است!

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در خصوص رفع موانع قانونی ترخیص 600 هزار گوشی توقیف شده در گمرک اطلاع رسانی کرده و به نظر می رسد به زودی این تعداد گوشی به بازار تزریق می شود. هر چند اعلام این خبر نیز تاثیری روی قیمت گوشی ها نداشته و احتمال کاهش قیمت پس از ورود محصولات توقیفی، بسیار کم است. در بازاری که دست ها برای افزایش قیمت در کسری از ثانیه عمل می کنند، همان دست ها هنگام کاهش قیمت به ناگاه فلج می شوند!

افزایش قیمت محصولات مختلف از جمله تجهیزات موبایل و کامپیوتر از اوایل سال 1397 آغاز و همچنان نیز ادامه دارد، به گونه ای که نوت 8 سامسونگ با افزایش 290 درصدی قیمت، در تاریخ 25 شهریور 97 به قیمت 9.700.000 تومان با گارانتی همراه سرویس خاورمیانه به فروش رسیده است.

آیفون 10 با حافظه داخلی 64 گیگابایت در هفته ابتدایی ورود خود و پس از مشخص شدن قیمت به نسبت واقعی آن در بازار داخلی با قیمت 5.990.000 تومان به فروش می رسید و اکنون باید برای خریداری این گوشی پرچمدار، مبلغی در حدود 14.400.000 تومان بپردازید.

اکنون در 25 شهریور 97 با بازگشت ارزش دلار به حدود 14.000 تومان، شاهد عدم تغییر قیمت گوشی های هوشمند بودیم، اما این بی تغییر ماندن قیمت تاثیر چندانی در نظر خریداران ندارد و آنها با سردرگمی به قیمت محصولات مورد علاقه خود نگاه می کنند. محصولاتی که شاید هیچگاه به قیمت سابق خود در هفته های ابتدایی ورود به بازار داخلی نرسند و همچنان دست بسیاری از گوشی باز ها از آنها کوتاه بماند.

یکی از موارد عجیب و مصداق عینی افزایش قیمت وحشتناک، گوشی هواوی پی 20 است که در تاریخ 5 شهریور به عنوان اولین روز عرضه در بازار با قیمت 6.200.000 تومان به فروش می رسید. اما اکنون پس از 16 روز قیمت این گوشی به 9.800.000 افزایش یافته است. یعنی قیمت Huawei P20 هر روز به میزان 225.000 تومان گران تر شده و حتی کاهش ارزش دلار نیز در توقف افزایش قیمت آن بی تاثیر بوده است.

گوشی هایی که در جدول ارائه شده با افزایش قیمت کمتر از 200 درصد مواجه شدند، در اکثر موارد به تازگی وارد بازار شدند و به همین دلیل افزایش قیمت شدیدی را به دلیل گذر زمان تجربه نکردند. طبق اعلام بسیاری از فروشندگان، دلیل بالا ماندن قیمت گوشی های هوشمند، موجودی کم در بازار است و ارزش دلار در حال حاضر تاثیری روی قیمت ها ندارد.

پست های مرتبط

پنج دلیل که چرا باید پاور باکیفیت انتخاب کنیم

پردازنده Core Ultra 9 285K تا 26 درصد سریعتر از 14900K در بنچمارک V-Ray

لیست قیمت پردازنده‌های Core Ultra 200 اینتل فاش شد