رومن هارتانگ با اورکلاک در بازی Counter-Strike 2 به بیش از هزار فریم در ثانیه دست یافت

رومن هارتانگ با نام مستعار Der8auer یک متخصص اورکلاک است که روش چگونگی دستیابی به 1000 فریم در ثانیه (fps) را در بازی Counter-Strike 2 ارائه کرده است. او با ترکیبی قوی شامل یکی از بهترین پردازنده‌ها و شاید قدرتمندترین کارت گرافیک و همچنین چندین لیتر نیتروژن مایع به این هدف دست یافته است. قابل توجه است که او دستورالعمل های دقیقی برای خود تعیین کرده است. بازی باید با کیفیت 1080p اجرا شود، نه کمتر، و تنظیمات گرافیکی CS2 باید برای یک گیمر حرفه‌ای واقع‌بینانه باشد.

بازی Counter-Strike 2 به‌دلیل بهره‌مندی از سریع‌ترین نرخ فریم شناخته شده است. با این حال رسیدن به 1000 فریم بر ثانیه با تنظیمات حرفه‌ای در حالت طبیعی امکان‌پذیر نیست. Der8auer تحقیقاتی را انجام داد تا بفهمد طرفداران ورزش الکترونیکی (eSports) از چه نوع تنظیماتی در این بازی استفاده می‌کنند. او به نکات دقیقی اشاره کرد. به عنوان مثال، به نظر می‌رسید استفاده از تنظیمات بالا برای سایه‌ها یکی از گزینه‌های مورد علاقه در میان طرفداران CS2 باشد.

قطعاتی که برای بازی CS2 با سرعت 1000 فریم بر ثانیه استفاده شد به شرح زیر بود:

  • پردازنده Intel Core i9-14900K
  • مادربرد Asus ROG Maximus Z790 Apex Encore دارای حالت LN2 در بایوس
  • دیگ خنک کننده LN2
  •  2 لیتر نیتروژن مایع
  • مانیتورElmore OC
  • کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090

برای ارائه یک عملکرد پایه، Der8auer ابتدا سیستم فوق را با خنک‌کننده مایع AIO و هسته‌های الکترونیکی غیرفعال اجرا کرد و به 6 گیگاهرتز رسید. CS2 با استفاده از این تنظیم اورکلاک تا حدود 800 فریم بر ثانیه اجرا می‌شد. سپس آزمایش‌های اورکلاک LN2 آغاز شد. در دمای پایین تا منفی 150 درجه سانتی‌گراد، Der8auer دریافت که پردازنده 14900K او می‌تواند با فرکانس 7.4 گیگاهرتز پایدار کار کند. زمانی که CS2 اجرا شد، نتیجه عملکرد به طور قابل توجهی بهتر بود. سیستم LN2 OC با تنظیمات eSports 1080p عملکرد بازی CS2 را به طور میانگین در حدود 950 فریم در ثانیه رساند.

این متخصص اورکلاک که تا حدودی از نمونه 14900K خود ناامید شده بود، یک تراشه بهتر را که در آزمایشگاه OC ایسوس موجود بود، قرض گرفت. سپس Der8auer با کمک اورکلاکر Safedisk، به 7.5 گیگاهرتز، با اصلاحات مختلف دیگر در زمان‌بندی حافظه رسید. پس از آن، او به هدف خود با عملکرد CS2 به بالای 1000 فریم در ثانیه رسید. با رسیدن به 7.8 گیگاهرتز، هیچ افزایش قابل توجهی در فریم در ثانیه مشاهده نشد، بنابراین تصور می‌شد که کارت گرافیک قدرتمند مورد استفاده، به عامل محدودکننده تبدیل شده است. او نمی‌خواست تنظیمات گرافیکی را برای فریم در ثانیه پایین‌تر بیاورد، زیرا این امر باعث می‌شد که هدفش از بین برود. باید در نظر داشت که او تنظیمات واقعی رقابتی در 1080p و 1000 فریم در ثانیه یا بهتر را می‌خواست.

برخی از کاوش‌های بیشتر OC با CPU 14900K به‌طور شگفت‌انگیزی به دلیل گرم‌شدن بیش از حد SSD PCIe Gen5 سیستم متوقف شد. یک نمونه بدون هیت سینک نصب شده بود، اما پس از استفاده یک فن دستی، ثبات سیستم SSD بازگشت و Der8auer موفق شد به اورکلاک 8.1 گیگاهرتزی تمام هسته‌ای پایدار دست یابد.

Der8auer اشاره کرد که وقتی روی ویدیوی اورکلاک 14900K و بازی CS2 خود در تایوان کار می‌کرد، تنها نبوده است. Safedisk، Elmor،  Shamino و Massman هم در آزمایشگاه‌های Asus OC حضور داشتند. این تیم حرفه‌ای بار دیگر عملکرد 14900K را به حداکثر رساندند که این بار این کار با استفاده از هلیوم مایع صورت گرفت. آن‌ها نمونه خود را به دمای تقریبی منفی 250 درجه سانتی‌گراد رساندند و در یک هسته P به بیش از 9 گیگاهرتز رسیدند. به نظر Der8auer، دیدن یک OC (از همان تراشه) با فرکانس 10 گیگاهرتز در آینده غیر واقعی نخواهد بود.

در ماه اکتبر گزارش شده بود که Core i9-14900K رکورد جدیدی را در CS2 با سرعت باورنکردنی 1310 فریم بر ثانیه ثبت کرده است. این کار با پردازنده‌ای بین 7.5 گیگاهرتز تا 8 گیگاهرتز بر روی مادربرد Z790 Aorus Tachyon X گیگابایت به دست آمد، اما مشخص نیست که در این تلاش از چه تنظیمات گرافیکی استفاده شد.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود