سیستم پیشنهادی بنچیمو برای رندرینگ مبتنی بر پردازنده تا بودجه زیر 20 میلیون تومان

به صورت کلی از اواخر سال گذشته و به خصوص امسال، به دلایل مختلف شاهد افزایش وحشتناک قیمت لوازم دیجیتالی و به خصوص قطعات کامپیوتر بودیم که این موضوع، شرایط خرید سیستم مناسب را حتی برای آن دسته از کاربرانی که با توجه به شغل خود نیاز به سیستم داشتند، نیز بسیار سخت کرده بود. با مطلب سیستم پیشنهادی هفته یا راهنمای خرید کامپیوتر در خدمتتان هستیم.

مشکلات گفته شده در مورد خرید کامپیوتر تا آن جا پیش می‌رفت که خیلی افراد به دلیل عدم توان خرید سیستم جدید و مناسب، یا سراغ سیستم ها و قطعات کارکرده و استوک موجود در سایت های خرید و فروش و یا انجمن‌های گفتگو می‌رفتند، یا در صورت عدم اطلاع کافی یا عدم اطمینان به خرید و فروش کالای کارکرده در فضای اینترنت، به فروشندگان قطعات کار کرده در شهرهای خود مراجعه می‌کردند و با قیمت‌هایی که بعضاً با توجه به نوع قطعه و شرایط فنی و میزان کارکرد آن، از نظر افراد متخصص، حتی ارزش فکر‌کردن هم نداشتند،صرفاً به دلیل قیمت پایین و عدم توان خرید  قطعاتمناسب و  روز بازار،  یا توصیه‌های اغراق آمیز فروشندگان کم اطلاع یا سودجو، آن را خریداری کرده و در موارد بسیاری با مشکلات زیادی هم رو به رو می‌شدند.

در شرایط اقتصادی فعلی برای خرید سیستم مناسب، اولین اصل، دریافت مشاوره و راهنمایی از کاربران و افراد حرفه‌ای و یا سایت‌های رسانه‌ای معتبر و عدم توجه به توصیه‌های فروشندگان برای مشاوره خرید قطعات است. به همین منظور بخش سیستم پیشنهادی سایت بنچیمو را با اولین پیشنهاد سیستم افتتاح خواهیم کرد و سعی می‌کنیم در بازه‌های زمانی منظم، با پیشنهاد سیستم در کاربردهای مختلف در خدمت شما مخاطبان عزیز  بنچیمو باشیم.

سیستم پیشنهادی امروز اگرچه با هدف استفاده در زمینه رندرینگ مبتنی بر موتورهای CPU-Base همانند 3Ds Max و موتور ویری، کرونا و حتی نرم افزارهای مجموعه Adobe مانند افترافکت و سایر نرم افزارهایی که بازر اصلی پردازش آنها بردوش CPU می‌باشد، اما در زمینه گیمینگ نیز  در سطح رزولوشن FHD  حرفهای زیادی برای گفتن دارد و در شرایطی که خرید سیستم گیمینگ مبتنی بر پلتفرم اینتل تقریباً برای گیمرهای ایرانی در حال تبدیل شدن به یک آرزوست، پلتفرم رایزن از سری Ryzen 2000 و تا قبل از  عرضه نهایی پردازنده‌های نسل سومی رایزن در سال آینده، اقتصادی ترین انتخاب ممکن خواهد بود

بدون اتلاف وقت ارزشمند شما عزیزان ابتدا به سراغ لیست کامل سیستم پیشنهادی می‌رویم و سپس هدف انتخاب برخی از قطعات مهم را با هم مرور خواهیم کرد.

قطعات مدل قیمت (تومان)
پردازنده AMD Ryzen 7 2700X 4600000
مادربرد MSI X470 Gaming Plus 2195000
رم Crucial Ballistix Elite 2*16GB = 32GB 3200MHz CL15 5280000
کارت گرافیک MSI GTX1060 Gaming X 6GB GDDR5 2880000
درایو SSD Samsung 860 EVO 250GB SATA6Gbps 635000
هارد دیسک WD Blue 1TB 7200RPM 64MB 470000
کیس Green Z4 Astiak 545000
منبع تغذیه Green GP650B-OCPT 80PLUS Platinum FullModuular 915000
خنک کننده پردازنده Green Glacier EVO 240 AIO WaterCooler 676000
 قیمت کل 18196000

 

حال که با لیست پیشنهادی آشنا شدیم، دلایل  انتخاب برخی از قطعات موجود در لیست را مرور می کنیم.

مادربرد

مادربرد انتخابی لیست پیشنهادی ما، بدون شک خوش قیمت‌ترین مادربرد چیپست X470 بازار ایران در حال‌حاضر است. در نظر داشته‌باشید که اگر می‌خواستیم از برند رقیب یعنی ایسوس ارزان ترین برد X470  را انتخاب کنیم، حدود 600 هزار تومان باید به  بودجه مادربرد و  جمع کل سیستم اضافه می‌کردیم در حالی که واقعاً هیچ قابلیتی را که بدانیم برای کاربر توجیه پرداخت این مبلغ اضافه را بابت یک مادربرد هم رده و هم چیپ را ایجاد می‌کند، در مادربرد رقیب وجود نداشت.
مهمترین برتری آن به وجود هیت سینک روی درگاه های M.2 برمی‌گردد که با توجه به عدم انتخاب درایو SSD از نوع مذکور در سیستم پیشنهادی فعلی، این مورد هم مگر در آینده نگری یا تغییرات شخصی کاربری که احتمالاً بخواهد عین همین لیست را تهیه کند و فقط SSD آن را تغییر دهد، مطرح باشد.
بنابراین مطمئن باشید مادربردی از چیپست X470 که کلکسیونی از امکانات و قابلیت ها را در خود جمع کرده باشد و احتمالاً به قابلیت Wi-Fi نیز مجهز باشد، در بازار کشور ما قیمتی کمتر از حدود 3500000 تا 4000000 تومان نخواهد داشت!

به عنوان یک مادربرد استاندارد و گیمینگ چیپست X470، مادربرد MSI X470 Gaming Plus قطعاً نیاز کاربران را برآورده خواهد نمود.
مدار 2+4 فاز VRM به همراه هیت سینک‌های خنک‌کننده بسیار با کیفیت روی کامپوننت‌های بخش مدار تغذیه و کانکتورهای 4+8 پین برای تامین برق پردازنده، اطمینان کافی را به کاربران در امور پردازشی خواهد داد که سیستم در همه حال پایداری خود را حفظ کند. به عنوان یک مادربرد سطح میانی داشتن چنین مدار تغذیه ای  برای این مادربرد مناسب است؛ هرچند بهتر بود MSI از تکنیک Phase Doubling در مدار تغذیه خود برای یک مادربرد با چیپست پرچمدار و ضریب باز که قرار است پردازنده قدرتمندی مانند 2700X با توان حرارتی 105 وات را هندل کند، استفاده می‌کرد.

از  مهمترین امکانات این مادربرد، می‌توان به پشتیبانی از رم‌های تا فرکانس 3466 مگاهرتزی، بخش صوتی با کیفیت بالا و استفاده از قابلیت Audio Boost و مکمل نرم افزاری Nahamic 3.0 ، آمپلی فایر و خازن‌های ژاپنی با کیفیت Nichicon، جک‌های صوتی دارای پوشش طلا جهت حذف نویز اضافه و بهبود کیفیت سیگنال‌ها و حذف نویز ناشی از ورود یا خروج تجهیزات صوتی از جک ها و نیز نویز صوتی هنگام روشن یا خاموش کردن سیستم نام برد.
قابلیت‌های اختصاصی Core Boost و DDR4 Boost و Game Boost در این مادربرد به افزایش پایداری و عملکرد پردازنده و رم کمک کرده و با قابلیت A-XMP می توان به راحتی و تنها با یک کلیک حافظه رم خود را در سقف فرکانس تعیین شده بوت کرده و  به افزایش عملکرد رم و کارایی کلی سیستم کمک کنید.
این مادربرد دارای امکان نورپردازی RGB در بخش سمت راستی مادربرد و امکان اتصال دو نوار LED RGB و یا فن‌های RGB و سایر تجهیزات دارای این قابلیت، از طریق دو هدر RGB به این مادربرد و همچنین مدیریت تمامی تجهیزات و قطعات متصل به مادربرد چه از طریق هدرها و یا سایر قطعاتی که با پلتفرم جامع نورپردازی MSI MYSTIC Light سازگاری دارند، می‌باشد. حتی امکان مدیریت و کنترل از راه دور بخش نورپردازی توسط اپلیکیشن موبایل نیز در این مادربرد وجود دارد.
سایر قابلیت های این مادربرد به طور خلاصه شامل  قابلیت XBoost ،Game Hotkey ،1Click VR و بایوس زیبا و گرافیکی و مجهز BIOS Click 5، اسلات PCIE مقاوم و مجهز شده به  پوشش استیل  با نام ARMOR Steel و Gaming Crertified و همچنین بخش مدیریت تجهیزات خنک کننده سازگار با انواع واترکولینگ ها و قابلیت کنترل انواع فن های 3 پین و 4 پین، از نوع PWM یا DC و مدیریت آنها توسط بایوس می‌باشد.

RAM

در این سیستم، انتخاب 32 گیگابایت رم با فرکانس 3200 مگاهرتز و زمان تاخیر بسیار مناسب CL15  اگرچه  هزینه زیادی را دربرداشته است و گران‌قیمت ترین قطعه موجود در این لیست محسوب می‌شود اما خیال کاربر را در اینکه در اکثر  پردازش ها در حین رندرینگ و یا حین کار  با نرم افزارهای تخصصی مانند طراحی صحنه های سنگین و دارای آبجکت های زیاد، سیستم دچار  کمبود RAM نمی شود، را راحت خواهد کرد. ضمن اینکه در گیمینگ تا سالهای سال کاربر  نیازی به هزینه برای ارتقاء رم نخواهد داشت!

کارت گرافیک

کارت گرافیک فوق العاده با کیفیت و عملاً الترا سایلنت و بسیار خنک MSI GTX1060 Gaming X، هم در زمینه گیمینگ در سطح قابل قبول در رزولوشن FHD، جوابگوی نیاز کاربران خواهد‌بود و هم در نرم افزارهای تخصصی مانند 3d Max و هم سایر نرم افزارهای مشابه در ویوپورت و چرخش در صحنه‌های سنگین حین طراحی، کاربر را ناامید نخواهد کرد.

ضمن اینکه این کارت حدوداً 500 هزارتومان از کارت نسخه Strix برند رقیب ارزان‌تر بوده در حالی که عملکرد بهتری به ویژه در بخش کولینگ نیز دارد. قابلیت Fanless (خاموش بودن فن ها ) در لود پایین کارت و دمای پایین تر از 60 درجه و همچنین نورپردازی  RGB لوگو MSI  و همچین نقش Dragon معروف پشت بک پلیت کارت و مدیریت افکت و نورپردازی به صورت مستقل و یا به صورت سینک شده با مادربرد، از طریق نرم افزار MSI Mystic Light، از سایر قابلیت های این کارت گرافیک ارزشمند می‌باشد.

حافظه SSD

 

با توجه به قیمت نسبتاً بالای حافظه‌های SSD از نوع PCI-E Gen3.0 X4 NVME و نیز به دلیل اینکه پلتفرم AMD برخلاف اینتل، هنوز به طور کامل نتوانسته است سازگاری کامل را با این نوع درایو‌ها داشته‌‌باشد و حتی نرم افزار سامسونگ مجیشن بر روی پلتفرم AMD، قادر به شناسایی درایوهای NVMe خودش نیز نیست،  تصمیم گرفتیم به سراغ درایوهای خوش قیمت SATA شرکت سامسونگ و سری محبوب 860EVO برویم که کارایی مناسب و مطلوبی را با توجه به قیمت خود دارد و با همه پلتفرم ها کاملاً سازگار است.

منبع تغذیه

برای سیستمی با این مشخصات، یک منبع تغذیه 550 تا 650 واتی استاندارد کاملاً کفایت می‌کند و با توجه به این مورد، سراغ منبع تغذیه بسیار با کیفیت و البته خوش قیمت و با امکانات حرفه ای از برند  نام آشنای Green از  سری حرفه‌ای OCPT رفتیم.
منبع تغذیه GP650B-OCPT دارای تک ریل 12 ولت قدرتمند  و مجهز به توپولوژی مدرن DC-DC در طراحی مدار پاور  با استاندارد 80 پلاس سطح پلاتینیوم می‌باشد.
این پاور از نوع  فول‌ماژولار بوده و از کابل‌های تخت و با کیفیت و با ضخامت 16WAG برای کانکتور E-ATX پردازنده و مادربرد و 18WAG برای تغذیه کارت گرافیک و سایر کابل ها مانند ساتا و مولکس با بهره گیری از  کانکتورهای HCS ( استفاده از پوشش طلایی در بخش ورودی کانکتورها و همچین کانکتورهای خروجی که به قطعات متصل می‌شوند که این امر، باعث تثبیت ضریب رسانایی می‌شود) استفاده کرده است.

در بخش خنک کننده این پاور،  گرین از یک فن 135 میلی متری با یاتاقان های مدرن از نوع FDB و دارای  قابلیت Fanless بهره برده و با استفاده از یک کنترلر فن دیجیتالی حساس به دما و لود پاور و بهره گیری از 3 سنسور حرارتی در نقاط مختلف پاور ، اطلاعات به دست آماده را آنالیز کرده و بر حسب دمای داخل باکس یا لود پاور سرعت چرخش فن و عملکرد Fanless را تاحداکثر بار کاری 30 درصد مدیریت کرده و به این ترتیب کاربر، هیچ نویز اضافه ای از پاور خود نخواهد شنید.

خنک‌کننده پردازنده

اگرچه AMD در نسل دوم پردازنده‌های  رایزن، به همراه  پردازنده های دارای پسوند X نیز یک خنک کننده بادی انصافاً با کیفیت ساخت بالا عرضه کرده‌است، اما در کاربردهای پردازشی سنگین مانند رندرینگ و بار پردازشی کامل، به خصوص اگر  کاربر اقدام به اورکلاک پردازنده نیز نماید، به احتمال فراوان دیگر آن خنک کننده از پس کنترل دمای پردازنده قدرتمند 105 واتی 2700X در فرکانس 4 گیگاهرتز و بالاتر برنخواهد آمد. از این رو با در نظر گرفتن این شرایط، اقدام به پیشنهاد خنک کننده مایع با کیفیت و البته خوش قیمت  شرکت Green از سری Glacier EVO و مدل دارای رادیاتور 24 سانتی متری این شرکت کردیم که به صورت پیش فرض از براکت سازگار با پلتفرم رایزن و سوکت AM4 نیز پشتیبانی می‌کند.

کیس

 

کیس بسیار خوش ساخت و فوق العاده محبوب شرکت گرین بین کاربران حرفه‌ای، یعنیZ4 ASTIAK، قطعاً بهترین انتخابی است که بتواند از این قطعات در این سطح،به خوبی میزبانی کرده و با فضای بسیارجادار و طراحی عالی خود، امکان ارتقاء سیستم را بدون تعویض کیس در سال های آینده، برای کاربر تضمین نماید.

Z4 ASTIAK با فاکتور فرم Advance MidTower از مادربردهایی تا فاکتور فرم حداکثر CEB ، سه واتر کولینگ تا طول رادیاتور حداکثر  36 ، 28 و 12 سانتی متر به ترتیب در جلو، سقف و پشت کیس به طور همزمان و همچنین ایرکولر تا ارتفاع 175 میلی متر، پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از کارت گرافیک‌های با طول حداکثر 39 سانتی متر و بهره مندی از 5 عدد فن زیبا LED و کم صدا و همچنین پشتیبانی از حداکثر 5 درایو SSD یا 3 هارد دیسک 3.5 اینچی و 3 درایو SSD و فضای کافی در پشت سینی برای کابل کشی و بهره گیری از کابینت  مجزای پاور برای تفکیک فضای نصب پاور از سینی اصلی مادربرد و مخفی ماندن هرچه بیشتر کابل ها، استیاک را به بهترین و کامل ترین و خوش قیمت ترین کیس میدتاور بازار، تبدیل کرده است.

در پایان تاکید می کنیم مجموعه بنچیمو این سیستم را صرفاً جهت اطلاع رسانی  و راهنمایی خرید به کاربران عزیز در این شرایط بد اقتصادی منتشر کرده تا حداقل اگر هزینه زیادی برای خرید قطعات خود می‌کنند، از نظر سازگاری قطعات و کیفیت قطعات انتخابی به نسبت بودجه درنظر گرفته شده، اطمینان داشته باشند.
بنابراین بنچیمو خرید از هیچ فروشگاه خاصی را توصیه قطعی یا رد نمی‌نماید و  انتخاب این قطعات، هیچ منفعت مالی برای مجموعه بنچیمو نخواهد داشت.
هرگونه اعمال تغییر بر روی این لیست به سلیقه کاربران یا مشاورین آزاد است؛ اما مسئولیت تغییرات و سازگاری و کیفیت  قطعات تغییر یافته برعهده کاربران یا مشاورینی خواهد بود که از این لیست استفاده کرده و احتمالا آن را دستخوش تغییراتی خواهند کرد.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

9 نظرات

AliReza آذر 21, 1397 - 10:03 ق.ظ
خیلی عالی بود رضا جان
رضا اشراقی آذر 21, 1397 - 7:25 ب.ظ
ممنونم علیرضا جان از کامنتت . لطف کردی برادر.
محمد آذر 9, 1398 - 10:55 ق.ظ
بسیار عالی...سپاسگزارم
جواد مظفری آذر 11, 1398 - 3:38 ب.ظ
سلام گوشی مشکلی نداره و برای بازی مناسب هست. تنها مشکل کاربران ایرانی دسترسی به ارتباط قانونی بازی هست. بروی نت و DNS کار کنید
بابک اسفند 26, 1398 - 1:10 ب.ظ
سلام اقا رضا .دمتون رم. ممنون بابت این مطلب . سی پی یو ۸ هسته ای خوبی معرفی کردید! فقط مادر بورد هرچی گشتم پیدا نکردم میشه یه مادر بورد معرفی کنید؟ سوال دوم که داشتم Ram مارک adata دوتا ۱۶ گیگ چطوره؟
جواد مظفری اسفند 26, 1398 - 2:14 ب.ظ
درود بر شما این سیستم مربوط به زمانی هست که پردازنده های رایزن 3000 و مادربردهای جدید در بازار نبود به زودی یک مطلب دیگه منتشر میشه
بابک اسفند 27, 1398 - 0:35 ق.ظ
اغا جواد میشه لطفا یه قطعاتی بهم معرفی کنید؟ با پردازنده ۳۰۰۰ ازنوع ریزن برا رندگیری ! چون من اطلاعات درست حسابی ندارم از یه ترکیب صحیح قطعات . رم ، سی پی یو. مادربود. گرافیک و..... بودجه مالیم در حد 20 تومنه اونم با کلی دردسر زحمت بدست اوردم . سپاس از سایت بنچیمو
جواد مظفری فروردین 2, 1399 - 2:50 ب.ظ
درود بر شما به سیستم پیشنعادی جدید مراجعه کنید
بابک اسفند 26, 1398 - 1:12 ب.ظ
سلام اقا رضا .دمتون گرم. ممنون بابت این مطلب . سی پی یو ۸ هسته ای خوبی معرفی کردید! فقط مادر بورد هرچی گشتم پیدا نکردم میشه یه مادر بورد معرفی کنید؟ سوال دوم که داشتم Ram مارک adata دوتا ۱۶ گیگ چطوره
دیدگاه بگذارید