شش شاسی بلند لوکس دنیا – قسمت اول


خودرو را می توان محبوب ترین و جذاب ترین وسایل مورد نیاز بشریت دانست. با پیشرفت های مختلف در زمینه خودرو و صنایع وابسته، شاهد ارائه محصولاتی هستیم که روز به روز به امکانات رفاهی، زیبایی و البته امنیت آن (بجز محصولات ایرانی) افزوده می شود. اما در این بین خودروهای شاسی بلند که البته در انواع مختلف یافت می شود، امروزه از بالاترین محبوبیت در تمام دنیا برخوردار هستند. هرچند این نکته را هم باید یاد آور شویم که امروزه بسیاری از خریداران، این نوع خودروها را برای مصارف بیرون از شهر و راه های صعب العبور انتخاب نمی کنند و تنها دلیل و ذهنیت آنها، راحتی، بزرگ بودن و البته نوعی حس غرور از داشتن این نوع خودروها است.

بسیاری از خودرهای شاسی بلند امرزی را کراس اوور ها تشکیل می دهند که به نوعی این کلاس از خودروها را باید هاچ بک های بزرگ نامید تا یک خودروی بیابانی. استقبال از خودروهای شاسی بلند شرکت های سازنده را به سمت ساخت خودروهایی قدبلند برای داخل شهر و مصارف شهری و جاده ای کشاند. این نوع خودروها در بیشتر مواقع قدرت موتور را به چرخ های جلو منتقل می کنند و در مواقع بحرانی می توانند بخشی از قدرت را بین تمام چرخ ها تقسیم کنند. اما برخی از کراس اوور ها که تعدادشان هم کم نیست،  تنها از دیفرانسل جلو برای انتقال قدرت استفاده می کنند (مانند درصد زیادی از خودروهای چینی).

در کل کراس اوورها برای جاده و آسفال ساخته شده اند نه برای لذت بردن از بی راهه ها و بیان گردی. اما مهمترین کلاس قدبلندان را SUV می نامند. خودروهایی که در تمام شرایط یار و یاور شما هستند و اگر استعداد خوبی در هدایت این خودروها در بی راهه ها داشته باشید، با سرگرمی های بسیاری مانند تپه نوردی و بیابان گردی روبرو می شوید.

اما جالب ترین نکته در مورد این خودروها (البته در ایران)، مقایسه کردن کراس اوور ها و اس یو وی ها است. نداشتن علم کافی از خودروها و کلاس های متفاوت آن باعث شده که دارندگان خودروهایی مانند سانتافه، اسپرتیج، توسان و رقیبان چینی، خودروهای مانند سوزوکی ویتارا (البته ویتارا را باید کراس اوور نامید اما انتقال قدرت به چهار چرخ در هر شرایطی آن را متمایز کرده است)، محصولات قدیمی سانگ یانگ و تمام قدبلندان دهه های قبل را خودروهایی نامناسب خطاب کنند.

حال از بحث شاسی بلندان داخل ایران که بیرون بیاییم، به بحث شیرین لوکس ترین اس یو وی های دنیا می رسیم. محصولاتی که در کنار استعداد بالا بی راهه نوردی، از امکانات و تجهیرات بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند. در این بخش ویدیو شش خودرو قدبلند لوکس را با هم مشاهده می کنیم که شامل خودروهایی همچون رولزوریس کالینان، بی ام و ایکس 5، بنتلی بنتایگا، رنجروور 2019، ولوو ایکس سی 90 و لینکلن نویگیتور هستند.

پست های مرتبط

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

سریعترین پردازنده با بیشترین دردسر i9-14900KS