قرار دادن چیپ ست AMD X670E روی اسلات M.2 مادربرد ایسوس

قرار دادن چیپ ست AMD X670E روی اسلات M.2 مادربرد ایسوس

چیپ ست AMD X670E که یک چیپ قدرتمند برای پشتیبانی از پردازنده های مبتنی بر معماری Zen 4 و سوکت پردازنده AMD AM5 به شمار می رود، دو تراشه Promontory 21 را با یکدیگر ترکیب می کند. قرار دادن چیپ ست جدید AMD روی مادربرد هایی با فرم فکتور ATX به دلیل ابعاد بزرگ برد، بسیار آسان و بدون مشکل صورت می پذیرد.

اما زمانی که مادربرد شما دارای فرم فکتور کوچک تر از جمله Mini-ITX است، امکان به کارگیری چیپ ست AMD X670E فراهم نیست. در نتیجه شرکت های تولید کننده مادربرد، نمی توانند محصولی در ابعاد Mini-ITX تولید کنند. از این رو کمپانی ایسوس پس از بررسی های فراوان، محصولی را متشکل از چیپ ست جدید AMD شامل دو تراشه Promontory 21 تولید کرده که روی اسلات M.2 نصب می شود.

 

به این ترتیب مادربرد ایسوس در فرم فکتور Mini-ITX فاقد چیپ ست AMD X670E روی برد به صورت مستقیم بوده و کمپانی تایوانی راهکاری جالب برای آن پیدا کرده است. یکی از تراشه های Promontory 21 به صورت افقی و دیگری به صورت عمودی روی اسلات M.2 قرار می گیرند تا مجموعه مورد نیاز برای راه اندازی مادربرد را تشکیل دهند.

ایسوس یکی از سردمداران تولید مادربرد های قدرتمند و حرفه ای در فرم فکتور Mini-ITX به شمار می رود، اما آنها برای تولید مادربرد مجهز به چیپ ست AMD X670E با چالش کمبود فضا مواجه شدند. طراحان ارشد کمپانی با بررسی ساختار چیپ ست جدید AMD، به این نتیجه رسیدند که امکان استفاده از دو تراشه Promontory 21 روی یک برد مجزا و نصب روی اسلات M.2 وجود دارد.

 

ساختار طراحی محصول ابتکاری ایسوس به گونه ایست که یکی از تراشه های Promontory 21 به صورت مستقیم روی برد قرار می گیرد و تراشه دوم به صورت عمودی توسط اسلات M.2 PCIe متصل می شود. باز کردن اجزای مختلف نشان می دهد که تراشه های Promontory 21 چگونه در قالب یک محصول یکپارچه قرار گرفته اند.

هر چند ASUS موفق به حل مشکل کمبود فضا برای تولید مادربرد مبتنی بر چیپ ست AMD X670E در فرم فکتور Mini-ITX شده، اما سایر تولید کنندگان در این خصوص اظهار نظر نکرده و تولید مادربرد های کوچک توسط آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !