ماجرای دزدیده شدن اطلاعات تجاری گوگل توسط مهندس این شرکت چه بود ؟

رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی بین ایالات متحده و چین به سطح جدیدی افزایش یافته و اکنون یک مهندس شرکت گوگل به نام لئون دینگ، توسط هیئت منصفه فدرال به سرقت اسرار تجاری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تراشه هوش مصنوعی گوگل در تاریخ 5 مارس متهم شد. در بیانیه‌ای، معاون دادستان کل، لیزا موناکو، گفت که دینگ 500 فایل محرمانه حاوی اسرار تجاری هوش مصنوعی دارد و مخفیانه با شرکت‌های مستقر در چین تبانی می‌کند تا در رقابت هوش مصنوعی دست برتر را به دست آورند.

همانطور که توسط The Verge گزارش شد، اکثر داده‌های سرقت شده حاوی اطلاعاتی در مورد تراشه‌های واحد پردازش تنسور (TPU) گوگل بودند. تراشه‌های TPU گوگل بارهای کاری هوش مصنوعی زیادی را تامین می‌کنند و می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی مانند Gemini را آموزش دهند و اجرا کنند. گوگل تراشه‌ها را از طریق پلتفرم‌های شراکتی مانند Hugging Face ارائه می‌دهد و اکنون در اطلاعات دزدیده شده جزئیات این مسئله دیده می‌شود. همچنین طرح‌های نرم‌افزاری برای تراشه‌های v4 و v6، مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای کارت گرافیک‌های مورد استفاده در مراکز داده گوگل و طرح‌هایی برای بارهای کاری یادگیری ماشینی گوگل در 500 فایل دزدیده شده گنجانده شده بود.

در مورد اینکه دینگ چگونه توانست انبوهی از محتوای محرمانه را مخفیانه بارگیری کند، او احتمالاً این کار را در فواصل زمانی انجام داده، زیرا بین ماه می 2022 و ماه می 2023، فایل‌ها همچنان به حساب شخصی Google Cloud او منتقل می‌شده‌اند. البته، دینگ باید از هرگونه کشفی اجتناب می‌کرد، بنابراین داده‌ها را از فایل‌های منبع گوگل در برنامه Apple Notes روی مک‌بوکی که توسط شرکت برای او صادر شده بود، کپی کرد. سپس، او یادداشت‌های اپل را به PDF تبدیل کرد تا توسط سیستم‌های پیشگیری از دست دادن اطلاعات گوگل شناسایی نشود.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که کمتر از یک ماه پس از شروع سرقت این فایل‌ها، یک شرکت چینی یادگیری ماشینی به نام Rongshu با دینگ تماس گرفته و به او سمت مدیر ارشد فناوری را پیشنهاد داده است. دینگ بعداً به مدت پنج ماه به چین پرواز کرد و در همان دوره یک استارت‌آپ یادگیری ماشینی به نام Zhisuan را تأسیس کرد. به یاد داشته باشید که همه این کارها زمانی انجام شد که او هنوز در حال کار در گوگل بود. در دسامبر 2023، پس از مشکوک شدن گوگل به فعالیت‌های او و شروع به بازجویی از او در مورد این آپلودها، او از این شرکت استعفا داد و بلیط یک طرفه به پکن را رزرو کرد.

دینگ همچنین یک همکار داشت که در دسامبر 2023 در حالی که در دفاتر گوگل حضور نداشت به او کمک می‌کرد. این کارمند نشانِ دینگ را در حین ورود اسکن می‌کرد و این مانع از آن شد که مافوق‌هایش متوجه شوند او در چین است. برای این جرم، دینگ به چهار فقره سرقت اسرار تجاری متهم شده، به این معنی که در صورت مجرم شناخته شدن ممکن است با 10 سال زندان و جریمه 250000 دلاری برای هر اتهام روبرو شود که مجموع آن به یک میلیون دلار می‌رسد.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد