مقایسه بهترین پردازنده های دسکتاپ Intel و AMD

دو کمپانی بزرگ تولید کننده پردازنده های دسکتاپ در شرایط متفاوتی قرار دارند. اینتل با توجه به سرمایه گذاری عظیم در کارخانه و بخش های دیگر، در تامین تقاضای بازار جهانی ناتوان است و بسیاری از کاربران به اجبار به سمت پردازنده های AMD کوچ می کنند. وضعیت بازار داخلی نیز به شدت آشفته است و کاربران به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به خرید سیستم مورد نظر خود نیستند و تعداد بسیار کمی که در این شرایط، یک کامپیوتر شخصی جدید خریداری می کنند، برای ریال های پرداختی خود، وسواس فراوانی به خرج می دهند. در ادامه به مقایسه چهار پردازنده قدرتمند اینتل و ای ام دی در بخش دسکتاپ می پردازیم.

در حال حاضر چهار پردازنده از اینتل و AMD که سهم هر کدام از آنها دو محصول است، به عنوان قدرتمند ترین و جدیدترین گزینه در دسترس کاربران حرفه ای قرار دارند. نمایندگان اینتل در این نبرد شامل Core i9-9900K و Core i7-9700K و نمایندگان ای ام دی نیز شامل RYZEN 7 2700X و RYZEN 5 2600X می شوند که از فروش بالایی با توجه به نوع کاربری خود برخوردارند.

چگونه دمای پردازنده های جدید اینتل را کاهش دهیم؟ (کالبد شکافی Core i9-9900K)

مقایسه میان چهار محصول انتخابی در سه حالت گیمینگ، مالتی مدیا و ورک استیشن انجام می شود و هر کدام بر اساس قدرت، امتیاز بندی می شوند. با توجه به گسترش کاربرد کاربران حرفه ای که ممکن است شامل هر سه حالت شود، عملکرد پردازنده ها در شرایط مختلف، اهمیت فراوانی دارد.

هدف از پردازنده دسکتاپ، یک CPU چند منظوره برای کاربرد های مختلف است که شامل سری اختصاصی X اینتل و ThreadRipper ای ام دی نمی شود. محصولات این دو خانواده به صورت اختصاصی برای کاربرد ورک استیشن طراحی و تولید می شوند و قیمت بسیار بالاتری دارند.

[ahm-pricing-table id=4994 template=bold ]

پردازنده Core i9-9900K در هر سه بخش مقایسه، عملکرد بهتری نسبت به رقیب مستقیم خود یعنی RYZEN 7 2700X دارد. اختلاف عملکرد بین بهترین های دسکتاپ اینتل و AMD به نسبت زیاد است و حتی اگر بخواهیم 2700X را با Core i7-9700K مقایسه کنیم، باز هم نماینده اینتل برنده رقابت خواهد بود.

البته به هیچ وجه نباید مقوله قیمت را در مقایسه فراموش کنیم و با قرار دادن قیمت 500 دلاری Core i9-9900K و قیمت 300 دلاری 2700X رایزن، اختلاف عملکرد این دو منطقی به نظر می رسد و همچنان نماینده هشت هسته ای AMD یک پردازنده قدرتمند و همه فن حریف به شمار می رود.

ویدئوی اختصاصی بنچیمو از آنباکس مادربرد MSI MEG Z390 ACE

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟