نگاهی نزدیک به خودروی مفهومی پژو E-legend

کمپانی پژو را باید یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان خودرو در دنیا دانست. شاید زمانی این خودروساز از محبوبیت بالایی برخوردار بود اما در سال های اخیر و با ارائه خودروهای نچندان جذاب، به خودروسازی پیر تبدیل شده است. اما به نظر می رسد فرانسوی ها دیگر مثل این سال ها کند پیش نمی روند. در اواخر دهه 60 میلادی بود که پژو برای ساخت یک خودروی زیبا با پینین‌فارینا همکاری کرد. نتیجه این همکاری، تولید یک خودروی زیبا و جذاب برای آن سال ها بود که آن را 504 کوپه نام گذاری کرده بودند. اینک پژو برای زنده نگه داشتن نام و خاطره ی این مدل زیبا، خودروی مفهومی جدیدی را با نام پژو e-Legend را ارائه کرد.

طراحی این کانسپت بر اساس طراحی قدیمی اما جالب 504 شکل گرفته است به طوری که با اولین نگاه می توانید رگه هایی از خط و مش طرح های 50 سال گذشته را در این خودروی مفهومی مشاهده کنید. طراحان با هوشمندی ویژگی های آینده نگرانه را با بدنه ای الهام گرفته از گذشته ادغام کرده اند.

در نمای روبرو، به واقع با یکی از زیباترین طرح های تلفیقی روبرو هستیم. یادآوری پژو 504 و نگاهی به گذشته با استفاده از دماغه ای تیز و چراغ های دوقلو که در هر سمت شکل گرفته است. در میان چراغ ها، جلو پنجره و در زیر آن قطعه ای تیره رنگ که یادآور سپرهای فلزی آن دوران است، کمی ذهنیت را از این مورد که این خودرو احتیاجی به شبکه های ورودی هوا ندارد دور می کند، زیرا در اصل کانسپت e-Legend از یک موتور الکتریکی استفاده می کند نه از موتوری درون سوز. در نمای جانبی این کانسپت نیز رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی بزرگی جلب‌توجه می‌کنند که نه‌تنها جذاب هستند بلکه به‌عنوان عنصری آئرودینامیکی برای افزایش جریان هوا نیز عمل می‌کنند. همچنین در پایین ستون عقبی هم به یاد 504 کوپه قطعهٔ مشکی‌رنگی کار شده است اما این چیزی بیش از یک ویژگی نوستالژیک است زیرا این بخش مشکی‌رنگ حاوی یک صفحه‌نمایش است که سطح شارژ و موارد دیگری را نشان می‌دهد.

داخل کانسپت e-Legend پر شده از نمایشگرهای عظیم که نگاه بیننده را بیش از حد به خود جلب می کند. یکی از این نمایشگرها یک صفحه‌نمایش لمسی شش اینچی است، نمایشگری دیگر 29 اینچ که برروی درب‌ها قرار گرفته، دو نمایشگر 12 اینچی بجای آفتاب‌گیرها، یک نمایشگر منحنی بسیار بزرگ 49 اینچی از ساخته های شارپ و نمایشگرهای دیگری اشاره کرد که کابین e-Legend را پوشانده‌اند. درمجموع در کابین این خودرو شانزده نمایشگر در اندازه‌های گوناگون نصب شده است.

اما این کانسپت از موتورهای الکتریکی استفاده می کند که در مجموع قدرت خروجی 456 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور را تولید می کنند. این نیرو که به هر دو محور انتقال پیدا می‌کند، خودرو را ظرف چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رساند و نهایتاً تا سرعت 220 کیلومتر در ساعت می تواند آن را افزایش دهد. انرژی مورد نیاز این موتورها نیز توسط یک پکیج باطری 100 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با یک ‌بار شارژ می‌توانند خودرو را تا 600 کیلومتر همراهی کند. نکته جالب در مورد باتری های استفاده شده این است که می توان تنها در زمان 25 دقیقه، مسافتی معادل با 500 کیلومتر را طی کرد.

کانسپت e-Legend از قابلیت رانندگی خودکار کامل هم برخوردار است و به همین دلیل امکان جمع شدن غربیلک فرمان و صفحه آمپر آن وجود دارد. سیستم خودران ماشین همچنین تنظیمات و حالات مختلفی را هم ارائه می‌کند که از این طریق راننده می‌تواند رانندگی خودرو را در حالت بسیار نرم و آرام یا حالت اسپرت و تهاجمی قرار دهد. هرچند امکان تولید کانسپت e-Legend بر اساس نسل جدید سدان 508 وجود دارد اما پژو هیچ برنامه‌ای برای تولید آن ندارد.

پست های مرتبط

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

سریعترین پردازنده با بیشترین دردسر i9-14900KS