هرآنچه از نسل 12 پردازنده های اینتل یا Alder Lake باید بدانید

پردازنده های نسل 10 و نسل 11 اینتل را باید یکی از ناموفق ترین کامپوننت های اینتل در این سال ها دانست. جدا از عملکردی که در حد و اندازه رقیب نبود، توان حرارتی بالا و تغییرات گسترده در سوکت و پشتیبانی ضعیف از دیگر موارد قابل ذکر این دو نسل پردازنده بود. اما اکنون نقشه راه پردازنده های نسل 12 اینتل یا Alder Lake پیش روی ما است. برای شناخت بیشتر با بنچیمو همراه باشید.

پردازنده های نسل 10 اینتل با نهایت 10 هسته و 20 رشته موازی، پردازنده های خوبی بودند اما توان حرارتی بسیار بالا و عملکردی که تطابق با این توان حرارتی نداشت، علامت سوال بزرگی را در ذهن خریداران روشن کرد. سوکتی که به ناگهان از LGA 1151 به LGA 1200 تغییر یافته بود که باعث شد تا مشکلات آن را بیش از مزیت ها جلوه دهد.

پس از پردازنده های نسل 10، پردازنده های نسل 11 با نام Comet Lake معرفی شدند. پردازنده هایی که هسته های Cypress Cove ده نانومتری را باساختاری 14 نانومتری به کار گرفته بودند. هسته های بزرگ Cypress Cove باعث شد تا اینتل مانند نسل 10 نتواند از 10 هسته و 20 رشته استفاده کند و در نهایت به 8 هسته و 16 رشته موازی اکتفا کرد. اما با تمام تبلیغات گسترده، نسل 11 پردازنده های اینتل هم نتوانست حتی عنوان برترین پردازنده گیمینگ را از RYZEN 5000 پس گیرد. حال بماند که سوکت LGA 1200 همچنان از مشکلات پشتیبانی رنج می برد که تنها برنامه ریزی بسیار مضحک اینتل را نشان می داد.

پردازنده های نسل 12 اینتل Alder Lake

 حال به نظر می رسد که اینتل تا حدی درس عبرت از دو نسل پردازنده گرفته است. نقشه راه پردازنده های نسل 12 اینتل با نام Alder Lake نشان از پیشرفت در گره چینی و استفاده از تکنولوژی های جدید دارد. بر اساس ادعا اینتل، این نسل از پردازنده ها با وجود هسته های Golden Cove تا 20 درصد عملکرد تک رشته ای بهتری دارد اما مشخص نیست که این ادعا در قالب مقایسه با Rocket Lake بوده یا Tiger Lake.

علاوه بر این اینتل ادعا می کند که در بخش چند هسته ای، عملکرد پردازنده های نسل 12 دو برابر سریع تر خواهد بود. حال سوال این است که دلیل این تغییرات چیست؟

پردازنده های نسل 12 اینتل یا Alder Lake با فناوری ساخت 10 نانومتری روانه بازار می شوند. مدل پرچمدار نسل 12 می تواند از 8 هسته بزرگ با کارایی بالا (Golden Cove) و حداکثر 8 هسته کوچک با کارایی بالا (Gracemont) استفاده کند. همچنین به طور قطعی می توان گفت که پردازنده های نسل 12 اینتل از PCIe 5.0 پشتیبانی می کند و به صورت استاندارد استفاده از PCIe 4.0 را در دستور قرار داده است. لازم به ذکر است که قطعات سازگار با PCIe 3.0 همچنان بروی این پلتفرم پشتیبانی می شوند.

یکی دیگر از جذابیت های نسل جدید پردازنده ها، پشتیبانی از رم های DDR5 است. این نسل از رم ها با ولتاژ کمتر، فرکانس کاری بالاتری را با تاخیر کمتر ارائه می کنند. اما جای نگرانی برای دارندگان رم های DDR4 نیست زیرا این پردازنده ها از رم های DDR4 هم پشتیبانی می کنند. پشتیبانی از DDR4 با فرکانس پایه 3200 مگاهرتز قابل دسترسی است و برای رم های DDR5 هم فرکانس پایه 4800 مگاهرتز در دسترس خریداران قرار دارد.

لازم به ذکر است که پردازنده های نسل 12 اینتل دیگر ظاهری مربعی شکل ندارند و به دلیل افزایش پین های اتصالی، ساختاری مستطیلی شکل دارند. تعداد 1700 پین باعث شده تا این پردازنده ها به سوکت LGA 1700 نیاز داشته باشند. همین موضوع نشان می دهد که نیاز به مادربردهای جدید است. همانطور که بارها اشاره کرده ایم، یکی از مشکلات مادربردهای مبتنی بر سوکت LGA 1200، تاریخ انقضا کوتاه آنها است. در واقع اینتل در سه نسل، سه سری مختلف مادربرد یعنی سری 400 / 500 / 600 را نیاز داشت. مادربردهای مبتنی بر سوکت LGA 1200 تنها کمتر از دو سال دوام آوردند و دیگر برای پردازنده های جدید قابل استفاده نیستند.

اینتل قصد دارد تا برای پردازنده های نسل 12 از مادربردهای سری 600 با سوکت LGA 1700 استفاده کند. مادربرد پرچمدار این سری مدل Z690 است که از DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می کند. در این مادربردها 16 خط PCIe 5.0 و 4 خط استاندارد PCIe 4.0 در دسترس است. اما مادربردهای میان رده و رده پایین سری 600 از DDR4 پشتیبانی می کنند تا مانند همیشه با کم کردن یک ویژگی، اقتصادی بودن آن توجیح داشته باشد.

و در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل ساختار متفاوت پردازنده ها و سوکت نسبت به نسل های قبل، استفاده از خنک کننده های سازگار با LGA115X و LGA1200 برای سری جدید پردازنده امکان پذیر نیست. این پردازنده ها در سال 2021 و احتمالاً در شهریور ماه 1400 معرفی می شوند.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود