هر آنچه از RTX 4090 و کارت گرافیک های آینده Ada Lovelace انویدیا می دانیم

صنعت سخت افزار که بهانه جذابی برای پیشرفت صنعت بازی است، در این سالها به طور دیوانه واری در حال پیشرفت است. آخرین نسل از کارت گرافیک های انویدیا با کد Ampere و فرایند ساخت 8 نانومتری سامسونگ عملکرد عالی داشتند. گل سرسبد این سری از کارت های انویدیا با نام RTX 3090 به واقع کارتی قدرتمند است که نزدیک به سه برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت به پلی استیشن 5 دارد. حال در نظر بگیرید کارتی در آینده ای نزدیک معرفی می شود که قدرتی بیش از شش برابر پلی استیشن 5 خواهد داشت. پس این شما و این هم اطلاعاتی محدود از کارت گرافیک های سری Ada Lovelace انویدیا یا سری RTX 40.

ابتدا از دلیل نام گذاری معماری سری RTX 40 انویدیا شروع می کنیم. کد رمز نسل آینده کارت گرافیک های انویدیا به نام Ada Lovelace است. اِیدا لاولیس دختری زاده شده در انگلستان بود که در سال 1815 میلادی چشم به جهان گشود. اِیدا لاولیس نویسنده، ریاضی دان و نخستین برنامه ساز رایانه بود. یادداشت های لاولیس در خصوص موتور تحلیلی او را در جهان مشهور کرد. ماشین موتور تحلیلی و یادداشت های این فرد در خصوص این ماشین باعث به وجود آمدن الگوریتم هایی شد که با هدف اجرای پردازش توسط یک رایانه پایه ریزی شده بود. از این رو Ada Lovelace که تنها 36 سال بروی این کره خاکی زندگی کرد، به عنوان اولین برنامه نویس رایانه شناخته شد و همچنان در انگلستان جایزه ای با نام او به برگزیدگان رشته کامپیوتر اهدا می شود.

کارت گرافیک های سری RTX 40 با فرآیند ساخت 5 نانومتری احتمالا به دست TSMC ساخته می شوند اما این موضوع همچنان مبهم است که ساموسنگ ساخت تراشه را بر عهده می گیرد یا TSMC. اما آنچه آدرنالین خون طرفداران انویدیا و گیمرها را تا سر حد جنون بالا می برد، این ادعا است که RTX 4090 دو برابر RTX 3090 قدرت پردازشی دارد. در واقع این نوع گفته ها قبل از رونمایی از محصولات جدید گفته می شود اما اطلاعات فاش شده تا حدی این ادعا را ثابت می کند.

همانطور که اطلاع دارید، کارت گرافیک RTX 3090 دارای 10752 هسته کودا است که بر اساس نوع ساختار، قدرت پردازشی 38.7 ترافلاپس را ارائه می کند. اما قطعاً شوکه می شوید زمانی که متوجه شوید، پرچمدار RTX 40 که احتمالا با نام RTX 4090 معرفی می شود، دارای 18432 هسته کودا و 66.4 ترافلاپس قدرت پردازشی است !. تا کنون اطلاعات بیشتری از سری RTX 40 فاش نشده است اما همین موارد می تواند پیشرفت سخت افزارهای گیمینگ را نشان دهد.

احتمالا کارت گرافیک های سری RTX 40 یا Ada Lovelace در سه ماهه چهارم سال 2022 یا سه ماهه اول سال 2023 راهی بازار شوند. معمولا انویدیا دو سال یا کمی بیشتر را برای فروش معماری های موجود در نظر می گیرد تا با محافظه کاری نسل آینده محصولات خود را معرفی کند.

پست های مرتبط

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد