هر تلگرامی را نصب نکنید / احتمال لو رفتن اطلاعات کاربران

یک کارشناس فناوری اطلاعات، غیرفعال کردن قابلیت امنیتی گوگل برای نصب دوباره‌ تلگرام‌های ایرانی را به غیرفعال کردن آنتی‌ویروس تشبیه کرد که می‌تواند اثرات مخرب امنیتی داشته باشد. به گفته وی فیلترینگ این عادت بد را بین مردم جا انداخت که هر تلگرام ناشناسی را که در کانال‌ها و گروه‌ها می‌بینند، نصب کنند، اما برخی از این اپلیکیشن‌ها می‌تواند منجر به یک فاجعه اطلاعاتی شود.

به گزارش ایسنا، پس از فیلترینگ مقطعی تلگرام در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و سپس فیلتر دوباره‌ی آن در ۱۰ اردیبهشت سال گذشته که تا امروز ادامه یافته، در کنار پیام‌رسان‌های داخلی که مجال حضور بیش‌تری یافتند، نسخه‌های داخلی تلگرام که فیلتر نشده بودند، برخی از کاربران تلگرام را در این پیام‌رسان حفظ کردند؛ با این تفاوت که در تلگرام طلایی و هاتگرام، برخی از کانال‌هایی که در تلگرام اصلی وجود داشت نیز فیلتر می‌شوند.

از طرفی به‌دلیل متن باز بودن تلگرام، این اپلیکیشن قابلیتی دارد که می‌توان به‌راحتی برنامه‌ای جدید روی آن نوشت و به نظر می‌رسد در این نسخه‌های فارسی که با استفاده از APIهای تلگرام نوشته شده‌اند، چنین قابلیتی وجود دارد و این اپلیکیشن‌ها ابتدا کپی پیام‌های شما را نگه می‌دارند و با انجام پردازش، آن را به تلگرام می‌فرستند و دلیل اعمالمسدودیت برخی از کانال‌ها در این پیام‌رسان‌ها هم همین است.

در حالی که تا پیش از فیلتر تلگرام، این پیام‌رسان حدود ۴۰ میلیون کاربر داشت، با گذشت چند ماه از فیلتر آن، کاربران بین تلگرام با فیلترشکن، پیام‌رسان‌های داخلی و نسخه‌های فارسی‌شده تلگرام تقسیم شدند. هاتگرام و تلگرام طلایی اگرچه تفاوت‌هایی با نسخه اصلی تلگرام داشتند و در برخی موارد، مطالبشان از برخی فیلترها عبور می‌کرد، اما شاید مهم‌ترین تفاوتی که با پیام‌رسان‌های کاملاً بومی داشتند، حفظ ارتباط با تلگرام اصلی بود.

اما از روز چهارشنبه هفته گذشته (۴ اردیبهشت) در اقدامی هماهنگ با سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا، گوگل‌پلی بدون کسب مجوز از کاربران، در اقدام کم‌سابقه‌ای که به اعتقاد کارشناسان، مصداق بارز نقض حریم خصوصی است،اپلیکیشن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی را حذف کرد.

پس از این جریان برخی کانال‌های تلگرامی در ساعات اخیر به بهانه تحریم گوگل و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از پلی استور، غیرفعال کردن سرویس امنیتی گوگل برای اندروید موسوم به Play Protect را آموزش می‌دادند. در حالی که خیلی وقت‌ها ممکن است گوگل پلی پروتکت جلوی یک اپلیکیشن خارجی دیگر که اطلاعاتی را ذخیره می‌کرده، را بگیرد. کاربر می‌تواند این قابلیت را غیرفعال کند اما غیرفعال کردنش فوق‌العاده خطرناک است.

میلاد نوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف نسخه‌های فارسی تلگرام از گوشی کاربران، اظهار کرد: پس از فیلتر تلگرام، بسیاری از افراد که از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند و هم‌چنین با توجه به اختلال‌هایی که در فیلترشکن‌ها اتفاق می‌افتاد، به سمت نسخه‌های غیررسمی تلگرام رفتند. درواقع این باعث شد که هر تلگرام ناشناسی را که در کانال‌ها و گروه‌ها دیدند نصب کنند.

وی با بیان این‌که با نسخه‌های فارسی تلگرام، دیگر مهم نبود که اطلاعات دست چه کسی باشد، بلکه کاربران می‌خواستند تلگرامی را پیدا کنند که کار کند، گفت: شاید هویت مالکین نسخه‌هایی مانند تلگرام طلایی و هاتگرام وموبوگرام مشخص باشد، اما بعضی از این اپلیکیشن‌ها ممکن است توسط برخی افراد که در زمینه امنیت اطلاعات، دانش چندانی ندارند، راه‌اندازی شده باشد. برخی از این اپلیکیشن‌ها که شاید ۵۰ هزار کاربر هم دارد، حتی ممکن است به صورت غیرعمد منجر به لو رفتن اطلاعات خصوصی کاربران و در نتیجه به یک فاجعه اطلاعاتی منجر شوند.

پست های مرتبط

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

گوگل اولین پیش‌نمایش نسخه توسعه‌دهنده Wear OS 5 را منتشر کرد

هوش مصنوعی Gemini Nano گوگل فرد را از تماس‌های کلاه‌برداری مطلع می‌کند