شرکت چینی سازنده تراشه YMTC از شرکت Micron به دلیل نقض حقوق انحصاری شکایت کرد

شرکت چینی سازنده تراشه یانگ تسه (YMTC) در 9 نوامبر شکایتی را علیه رقیب آمریکایی خود یعنی Micron Technology به اتهام نقض هشت پتنت (سند اختراع) تنظیم کرد.

YMTC این شکایت را علیه واحد Micron Consumer Products Group در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم کرد. طبق این دادخواست، Micron برای جلوگیری از رقابت YMTC و به دست آوردن و محافظت از سهم بازار، به فناوری ثبت اختراع YMTC روی آورده است و طبق گزارش، Micron سهم منصفانه خود را برای استفاده از اختراعات ثبت شده پرداخت نکرده است.

Micron تراشه های DRAM و تراشه‌های حافظه فلش NAND را تولید می‌کند و با شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس و SK Hynix کره جنوبی و همچنین Kioxia ژاپن که یکی از واحدهای توشیبا است، رقابت می‌کند. YMTC یک رقیب بسیار کوچک‌تر از این شرکت‌ها است که سال گذشته توسط ایالات متحده از خرید برخی قطعات آمریکایی منع شد. ایالات متحده در سال‌های اخیر محدودیت‌های صادرات فناوری ساخت تراشه به چین را به دلایل امنیتی افزایش داده است.

YMTC یک نقش‌آفرین کلیدی در بازار جهانی NAND 3D است و پیشرفت تکنولوژیکی خوبی داشته است. این پرونده قضایی جبهه جدیدی را در نبرد تکنولوژی مواد نیمه‌رسانا (مثل سیلیکون) باز می‌کند که شاهد تشدید کنترل‌های صادراتی ایالات متحده بوده است. این ادعا به این صورت است که Micron و شرکت تابعه Micron Consumer Products Group با هم هشت حق ثبت اختراع YMTC را نقض کرده‌اند. محصولات نام‌گذاری شده در این پرونده شامل تراشه‌های حافظه فلش NAND در مدل‌های 96، 128، 176  و 232 است.

YMTC در تشکیل پرونده از خود به عنوان «دیگر یک تازه کار نیست»، بلکه «بازیگر کلیدی در بازار جهانی NAND 3D » نام برده است. این شرکت Micron را به عنوان «در معرض خطر صعود YMTC» معرفی کرد که برای ممانعت از ایجاد رقابت به نقض حق اختراع روی آورده است. سهم بازار جهانی YMTC در بخش NAND در حال رشد است. در ماه مه، TechInsights گزارش داد که YMTC پیشرفته‌ترین تراشه حافظه در جهان را می‌سازد.

YMTC در 13 نوامبر اعلام کرد: «در حالی که نمی‌توانیم درباره جزئیات این پرونده قضایی بحث کنیم، می‌توانیم تأیید کنیم که YMTC اخیراً شکایتی را در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا علیه Micron Technology به دلیل نقض حق ثبت اختراعات شرکت ما در رابطه با طراحی، ساخت و ساز و به کار بستن تکنولوژی 3D Nand ارائه کرده است.» YMTC ادامه داد: «ما مطمئن هستیم که این موضوع به سرعت حل خواهد شد.»

شکایت شرکت YMTC از Micron آخرین مورد از سری درگیری‌های حقوقی بین شرکت‌های فناوری چین و ایالات متحده است. ایالات متحده در تلاش است تا پیشرفت فناوری چین در صنعت مواد نیمه‌رسانا را محدود کند، زیرا آن را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند. این دادخواست یادآور تنش‌های مداوم بین ایالات متحده و چین بر سر فناوری و مالکیت صنعتی است. ایالات متحده چین را به سرقت مالکیت صنعتی و دانش فناوری آمریکا متهم کرده است. این در حالی است که چین ایالات متحده را به تلاش برای مهار پیشرفت فناوری خود متهم کرده است. این دادخواست بر اهمیت حفاظت از مالکیت صنعتی در حوزه فناوری تاکید می‌کند، به این خاطر که شرکت‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه برای ایجاد محصولات و فناوری‌های جدید می‌کنند.

نتیجه این پرونده قضایی می‌تواند پیامدهای مهمی برای صنعت مواد نیمه‌رسانای جهانی داشته باشد. اگر YMTC در شکایت خود موفق شود، می‌تواند Micron را مجبور به پرداخت خسارت و حق امتیاز کند که این می‌تواند بر عملکرد مالی Micron تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند به YMTC جایگاه قوی‌تری در بازار جهانی 3D NAND که تحت سلطه Micron ،Samsung و SK Hynix است، بدهد. از سوی دیگر، اگر Micron در دفاع از خود در برابر شکایت موفق شود، می‌تواند موقعیت خود را در بازار تقویت کند و جایگاه YMTC را تضعیف کند.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود