پردازنده های نسل 13 اینتل Raptor Lake مهر ماه معرفی می شوند + مشخصات

بر اساس اخبار به دست آمده، پردازنده های نسل 13 اینتل با کد Raptor Lake در اواخر سپتامبر یا اوایل مهر ماه به همراه پردازنده های رده بالای Sapphire Rapids-X معرفی می شوند. آنچه مشخص است، افزایش عملکرد این نسل برای مقابله با پردازنده های Ryzen 7000 است که در ادامه به آن می پردازیم.

پردازنده های نسل 12 اینتل با عملکرد عالی، توانستند به سرعت بازار فروش را تحت تاثیر قرار داده و درصد بسیاری از سهم بازار را به پردازنده های تیم آبی اختصاص دهد. البته AMD هم برای مقابله با این سری از پردازنده های اینتل و البته نسل 13 یا Raptor Lake بیکار نمانده و قرار است رایزن های جدید با معماری ZEN 4 و سوکت AM5 را به زودی معرفی کند. اما اینتل با نسل 12 یا Alder Lake به خوبی متوجه شد ساخت پردازنده های چند چیپلتی چه لذتی دارد و چه عملکرد عالی را می توان از آن دریافت کرد. به همین دلیل نسل 13 می تواند حتی نسل 12 را با خاک یکسان کند.

آخرین جزئیات در مورد پردازنده های نسل 13 یا Raptor Lake اینتل نشان می‌دهد که باید شاهد پیشرفت‌های عملکردی بزرگی از معماری x86 آینده تیم آبی باشیم. در واقع پردازنده های Raptor Lake کم و بیش نسخه اصلاح‌شده‌ای از خانواده Alder Lake هستند که طراحی بهینه شده آن همچنان بر اساس طراحی هیبریدی هسته های P-Core / E-Core همراه با تعداد هسته های بیشتر و فرکانس بالاتر است.

ساختاری بهینه شده و سرعت بیشتر

طبق جزئیات به دست آمده، پردازنده های نسل 13 اینتل در بخش تک هسته ای دارای 15 درصد عملکرد بهتر و در بخش چند هسته ای یا چند رشته ای، با یک جهش بسیار عظیم دارای 40 درصد عملکرد بهتر است. بر اساس آنچه می دانیم، پردازنده های Raptor Lake از هسته های کاملاً جدید Raptor Cove استفاده می کنند که برای بارهای کاری بالا بهینه شده اند تا در این زمینه و خصوصاً رندرینگ، رقیب دیرینه را کنار بزند.

اینتل در پرچمدار نسل 12 از 8 هسته P و 8 هسته E استفاده کرده بود اما در نسل 13 دیگر از این چینش خبری نیست. پردازنده های Raptor Lake خصوصاً گل سر سبد آن یعنی پردازنده Core i9-13900K، همچنان به 8 هسته P مجهز کرده اما تعداد هسته های E دو برابر شده و اینک این پردازنده پرچمدار دارای 8 هسته P و 16 هسته E است که در نهایت باعث ارائه 32 رشته موازی می شود. بر این اساس، گفته اینتل مبنی بر افزایش عملکرد دو رقمی در پردازنده های Raptor Lake دو از ذهن نیست.

اینتل پردازنده های دسکتاپی جدید را در سه ماهه سوم سال 2022 معرفی می کند و پردازنده های موبایلی نسل 13 برای لپ تاپ ها هم در سه ماهه چهارم سال میلادی کنونی معرفی می شود که نشان می دهد انویدیا، اینتل و حتی AMD هم ممکن است تا این زمان کارت گرافیک های خود را نیز معرفی کنند.

هسته های بیشتر

مانند گذشته توان حرارتی پردازنده ها بر اساس مدل های تعریف شده مانند قفل باز ها یا سری K، سری غیر K و سری T، برابر با توان پایه 125 وات، 65 وات و 35 وات است. البته این توان پایه است و احتمالا در مدل های قفل باز پرچمدار توان مصرفی باید بیش از 300 وات باشد. همچنین تعداد هسته های نسخه های مختلف در نسل جدید 24 هسته، 16 هسته، 10 هسته، 4 هسته و 2 هسته است.

لازم به ذکر است که این سری  از پردازنده ها با 200 مگاهرتز فرکانس بیشتر، عملکرد بهتری را نسبت به نسل قبل ارائه می کند. اگر فرکانس کاری نسل 12 را 5.3 گیگاهرتز در نظر بگیریم، نسل 13 به راحتی می تواند تا 5.5 گیگاهرتز فرکانس بوست تک هسته ای را تجربه کند که این موضوع برای گیمرها یک گزینه ایده آل است.

حافظه نهان Raptor Lake بی رقیب بین اینتلی ها

اما نکته جالب دیگر در خصوص پردازنده های Raptor Lake مقدار حافظه نهان این سری است. بر اساس اخبار منتشر شده، پردازنده 13900K دارای حافظه نهان 68 مگابایتی است این در حالی است که 12900K حافظه نهان 30 مگابایتی را ارائه می کرد. با این وجوذ Raptor Lake با حافظه نهان بسیار بزرگتر که با نام Game Cache شناخته می شود، هسته های بیشتر و فرکانس کاری بالاتر، به رقیبی سر سخت تبدیل می شود تا رقیب به راحتی نتواند از عهده عملکرد بالای آن بر آید.

رم های DDR5 و DDR4

همچون نسل 12، پردازنده های Raptor Lake هم از رم های DDR5 و DDR4 پشتیبانی می کنند و استفاده از سوکت LGA 1700/1800 باعث می شود تا دسترسی به مادربردهای مختلف راحت تر باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که پردازنده های نسل 12 پشتیبانی از رم های DDR5 را با فرکانس پایه 4800 مگاهرتز ممکن می ساختند، اما در این نسل یعنی Raptor Lake پشتیبانی از رم DDR5 با فرکانس 5600 مگاهرتز ممکن می شود که نشان از پیشرفت سریع DDR5 دارد.

SSD PCIe Gen 5

و در آخر یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته در نسل 13 را باید یک ماژول AI دانست که می تواند بالاخره استفاده از SSD PCIe Gen 5 را برای مادربردهای سری 700 اینتل ممکن سازد. در واقع پشتیبانی از SSD PCIe Gen 5 ربطی به PCIe 5.0 ندارد و تنها پردازنده های نسل 13 اینتل هستند که می توانند SSD PCIe Gen 5 را به همراه مادربردهای سری 700 اینتل ارائه کنند.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake

پردازنده Core i9-13900K : تعداد 8 هسته P – تعداد 16 هسته E – مجموع 24 هسته و 32 رشته موازی – مقدار 68 مگابایت کش – فرکانس بوست تک هسته ای 5.5 گیگاهرتز.

پردازنده Core i7-13700K : تعداد 8 هسته P – تعداد 8 هسته E – مجموع 16 هسته و 24 رشته موازی – مقدار 54 مگابایت کش – فرکانس بوست تک هسته ای 5.2 گیگاهرتز.

پردازنده Core i5-13600K : تعداد 6 هسته P – تعداد 8 هسته E – مجموع 14 هسته و 20 رشته موازی – مقدار 44 مگابایت کش – فرکانس بوست تک هسته ای 5.1 گیگاهرتز.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !