پرچمداران Ada Lovelace خصوصاً RTX 4090 تشنه انرژی هستند

در تمام دنیا، تکنولوژی ها و فناوری های ساخت جدید به سمت کم مصرف بودن و انرژی پاک پیش می روند اما این داستان در خصوص قطعات کامپیوتر به هیچ عنوان صادق نیست و هر سال قطعات جدید تنها با مصرف انرژی بیشتر می توانند توان پردازشی بهتری را ارائه کنند. از سویی پردازنده های اینتل با توان مصرفی غیر قابل تصور و در سوی دیگر کارت گرافیک های انویدیا با توان هایی نزدیک به 400 وات در نسخه های سفارشی، تاثیر زیادی در تغییر قیمت قبض برق دارند. اما کارت گرافیک های Ada Lovelace یا RTX 40 که احتمالا در مهر ماه معرفی می شوند، پا را فراتر گذاشته و به اسطوره های مصرف انرژی تبدیل می شوند.

با اینکه در گذشته هم در خصوص توان مصرفی نسل آینده کارت گرفیک های انویدیا صحبت کرده ایم، اما توییت چند رومر آن هم با اعداد و فهم مشترک، نشان از آن دارد که به واقع کارت گرافیک های خانواده Ada Lovelace سری RTX 40 مصرف بالایی دارند.

انویدیا در نسل گذشته یعنی در سری RTX 30 از خانواده Ampere، تراشه 8 نانومتری سامسونگ را به کار گرفت و توانست عملکرد عالی را خصوصاً در نسل دوم هسته های RT و نسل سوم هسته های تنسور ارائه کند. اما کارت گرافیک های RTX 40 دیگر به قلب تپنده سامسونگ مجهز نیستند. خاندان پر مصرف Ada Lovelace از تراشه هایی با گره 5 نانومتری از ساخته های TSMC استفاده می کنند. تراشه هایی که با وجود مونولیتیک بودن یا ساختار یکپارچه، هسته های بسیاری را در خود جای داده اند. شنیده ها حاکی از آن است که کارتی مانند RTX 4090 دارای 18432 هسته کودا است که در نهایت باعث می شود توان پردازشی آن چیزی بیش از 60 ترافلاپس باشد.

اما بحث اصلی ما توان مصرفی کارت گرافیک های RTX 40 خصوصاً پرچمدارانی مانند RTX 4090 / RTX 4080 Ti / RTX 4080 است. بر اساس گفته رومرهای آگاه از مسائل سخت افزاری، توان مصرفی کارت گرافیک های جدید انویدیا به ترتیب 450 وات، 600 تا 650 وات و 800 تا 850 وات است. در واقع به همین دلیل است که انویدیا و دیگر سازندگان تاکید دارند که هر چه سریعتر کانکتورهای PCIe 5.0 راهی پاورها شود. کانکتورهایی که به راحتی می توانند جریان برق بسیاری را به سمت کارت ها هدایت کنند.

حتی اگر با توجه به ماهیت فاش کننده ها، این اعداد را دقیق ندانیم، باز هم تجربه ثابت کرده است که توان مصرفی واقعی کارت های فاندرادیشن بسیار بیشتر از نسل قبل می باشد که باعث می شود کارت های سفارشی شرکای انویدیا به راحتی به توان مصرفی گفته شده دست یابند.

پست های مرتبط

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد