کوچ از Z370 به Z390 منطقی است یا بیهوده؟

با معرفی مادربردهای مبتنی بر چیپ ست Z390، شاید سوال برایتان پیش آمده باشد که دارندگان مادربردهای Z370 آیا لازم است به Z390 کوچ کنند یا خیر؟ برای جواب این سوال بهتر است تفاوت های اصلی این دو چیپ ست را با هم مرور کنیم.

مهمترین تفاوت این دو نسل به پشتیبانی از CNVi (اتصال یکپارچه بی سیم) و USB 3.1 Gen 2 Ports بر میگردد. البته این تغییرات مهمترین تفاوت این دو نسل است اما در مادربردهای شرکای اینتل مثل مادربردهای MSI، تغییرات می تواند بسیار چشم گیر تر و کامل تر باشد به طوری که کاربران را از وجود بعضی از ویژگی های اختصاصی هیجان زده کند.

پشتیبانی از CNVi

اتصال یکپارچه یا CNVi اینتل در سال 2017 بروی محصولات این شرکت قرار گرفت که باعث می شود به لطف وجود ماژول های متعدد بی سیم که ارتباط مستقیم با پردازنده دارند، اتصال بسیار سریع تر دستگاه های جانبی را ممکن سازد. این ویژگی به کاربر امکان دسترسی به اتصالات بی سیم با پهنای باند با سرعت 1.73 گیگابیت در ثانیه را می دهد.

از آنجایی که چیپ ست Z390 بسیاری از ماژول های بی سیم را در اختیار دارد،  مبادله اطلاعات با سرعت بیشتری در شبکه وای فای انتقال داده می شود. همین امر موجب شده تا Wi-Fi با سرعت بیشتری کار خود را انجام دهد به طوری که در این چیپ ست تا دو برابر پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. از دیگر ویژگی خوب این پشتیبانی، می توان به سرعت بیشتر و البته ثبات بهتر بازی ها در گیم پلی چند نفره اشاره کرد.

پشتیبانی از نسل دوم USB 3.1 به صورت استاندارد

برخی از تولید کنندگان مادربرد برای محصولات Z370 خود با استفاده از کنترل کننده های ثالث، نسل دوم USB 3.1 را بروی مادربرد خود سوار کرده بودند. این در حالی است که چیپ ست Z370 از این پورت به صورت استاندارد پشتیبانی نمی کند.

اما چیپ ست Z390 با پشتیبانی از این نسل به صورت استاندارد، می تواند سرعت تبادل اطلاعات بیشتری را به همراه داشته باشد. در کنار سرعت بالای این پورت، کاربر می تواند تعداد بالایی از این پورت را در اختیار داشته باشد تا با خیال راحت چه بروی مادربرد و چه بروی کیس، انتقال داده سریع را تجریه کند.

آیا این همه ماجرا است

با این که مادربردهای سری Z370 از پردازنده های نسل 8 استفاده می کنند، اما یادتان نرود که پردازنده های نسل 9 اینتل با بهینه سازی های بسیار، کار با سیستم را برای کاربر با سرعت بیشتر، قدرت بیشتر و البته پایداری بهتر همراه می سازد. استفاده از پردازنده های نسل 9 اینتل تنها در صورتی اتفاق می افتد که شما از مادربردهای Z390 استفاده کنید.

طراحی بهتر مادربردهای Z390 نسبت به نسل قبل خود در کنار کنترل حرارتی بهتر، VRM یا مدار تغذیه چند مرحله ای و البته کنترل بهتر پردازنده برای رسیدن به نهایت قدرت با استفاده از اورکلاک پایدار، از دیگر ویژگی های مادربردهای Z390 است.

یک انتخاب کاربردی در کنار قیمت منطقی

مادربرد MSI MAG Z390 TOMAHAWK یکی از مادربردهایی است که نه تنها با قیمت منطقی پا به میدان گذاشته است، بلکه دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است تا کاربر را برای رسیدن به اهداف خود به خوبی همراهی کند. مدار تغذیه 8 فاز برای رسیدن به فرکانس کاری بالاتر از استاندارد پردازنده های نسل 9 به همراه کنترل حرارتی بهبود یافته، می تواند این مادربرد را به گزینه ای مناسب تبدیل کند.

بسیاری از ویژگی هایی که بروی این مادربرد قرار گرفته اند، در این محدوده قیمت کاملاً بی رقیب هستند اما بهتر است قبل از تعریف و تمجید به برخی از ویژگی این مادربرد بپردازیم.

شیلد یکپارچه I/O

یکی از ویژگی های جالب مادربردهای ام اس آی شیلد یکپارچه آن است. شیلد یکپارچه نه تنها باعث می شود کاربر نگرانی بد جا زدن این شیلد در زمان اسمبل نباشد، بلکه جلوی به هدر رفتن تخلیه الکترواستاتیک را گرفته تا به قطعات گران قیمت و البته دوست داشتنی کاربر آسیبی وارد نشود.

خنک کننده M.2 Shield FROZR

این شیلد خنک کننده، در نسل جدید این مادربرد باعث شده تا گرمای تولید شده توسط سالید به راحتی دفع شود و البته گرمای دیگر قطعات مانند کارت گرافیک، به یکی از مهمترین قطعات شما یعنی همین سالید ها منتقل نشود. گرمای بیش از حد می تواند کارکرد این حافظه را مختل کند و یا کلا این قطعات را از کار بیاندازد.

هیت سینک گسترش یافته

پردازنده معمولاً در زمان بار کاری، گرمای زیادی از خود تولید می کند و این گرما احتمال دارد به مدار تغذیه یا VRM سرایت کند. در مادربرد MSI MAG Z390 TOMAHAWK با هیت سینک گسترش یافته روبرو هستیم که می تواند به راحتی حرارت قسمتهای حیاتی را پوشش دهد و از افت کارکرد سیستم که در اثر گرمای زیاد شکل می گیرد، جلوگیری کند.

برای قدرت بخشیدن به پردازنده و البته افزایش کارای آن، ام اس آی از دو کانکتور 8 پین و 4 پین استفاده کرده تا کاربر با خیال راحت با افزایش فرکانس کاری، از فرکانس های پایدار در سیستم خود استفاده کند.

از دیگر ویژگی های این مادربرد می توان به LAN دوگانه اینتل اشاره کرد که با کیفیت ساخت بالا و پهنای باند عالی، برای گیمرها می تواند بازی بی دردسر و بدون تاخیر را به همراه داشته باشد و البته برای دیگر کاربران هم می تواند سرعت انتقال بالا را در اختیارشان قرار دهد. به عنوان کلام آخر باید بگوییم که اگر قصد کوچ کردن به پردازنده های سری 9 را دارید، به فکر خرید یک مادربرد Z390 باشید اما اگر می خواهید از پردازنده نسل 8 استفاده کنید، بهتر است با همان مادربرد Z370 کنار بیایید.

پست های مرتبط

بررسی مادربرد Gigabyte Z790 AORUS Elite X WiFi7

با مادربرد 110 دلاری B650 ازراک، رکورد اورکلاک پردازنده Ryzen 9 7950X تغییر کرد!

چیپست X870E برای پردازنده‌های پرچمداران AMD Ryzen 9000 آماده می‌شود