گوگل از تراشه Axion مبتنی بر معماری ARM رونمایی کرد

هنوز خیلی زود است که گوگل تراشه کاملاً سفارشی جدید Tensor خود را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معرفی کند، اما این شرکت احتمالاً با رونمایی از تراشه Axion مبتنی بر ARM و مختص مراکز داده، قدمی محکم در تولید سیلیکون داخلی برداشته است. این تراشه در رویداد Cloud Next 2024 رونمایی شد و مشخص شد دارای مزایای عملکردی زیادی است که در اینجا به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

Axion یک واحد پردازش تنسور (TPU) v5p جدید است که برای اجرا در پادهای متشکل از 8960 تراشه طراحی شده است. گوگل بیان می‌کند که این تراشه می‌تواند تا دو برابر عملکرد خام نسبت به نسل قبلی TPUها داشته باشد و برای کمک به اجرای خنکتر از خنک‌کننده مایع برای دفع گرما استفاده کرده است. Mark Lohmeyer، معاون Google Cloud و مدیر کل زیرساخت‌های محاسباتی و یادگیری ماشینی هم به سودمندی Axion برای مشتریان اشاره کرده است.

در مورد مزایا باید گفت که تراشه Axion ظاهراً می‌تواند 50 درصد عملکرد بهتری نسبت به ماشین‌های مجازی نسل فعلی ارائه دهد که با پردازنده های x86 مجهز شده‌اند. به علاوه، این تراشه سفارشی می‌تواند 60 درصد انرژی کمتری نسبت به پردازنده‌های x86 مصرف کند. در نهایت اینکه Axion می‌تواند 30 درصد عملکرد بهتری نسبت به سریع‌ترین تراشه‌های مبتنی بر ARM که در سرویس‌های ابری اجرا می‌شوند، ارائه دهد. Axion در سرویس‌های مختلف گوگل مانند تبلیغات یوتیوب آن در Google Cloud استفاده می‌شود.

این غول تبلیغاتی قصد دارد استفاده از تراشه Axion را گسترش دهد و اواخر امسال آن را عمومی کند. گوگل هیچ لیستی از مشتریان این تراشه را ارائه نکرده، اما این اعلامیه به این معنی است که ما احتمالاً سیلیکون کاملاً سفارشی Tensor را برای طیف گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پیکسل آینده ببینیم. طبق شایعات قبلی، گوگل از گره 3 نانومتری TSMC برای تولید انبوه Tensor G5 استفاده خواهد کرد و به غیر از هسته‌های CPU داخلی، گفته شده که این شرکت یک GPU سفارشی را هم به این ترکیب معرفی خواهد کرد.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !