امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۵ ساعت : ۰۶:۰۵

احتمال تعویق دوباره پرتاب نهم فضاپیمای استارشیپ بالاست

بر اساس هشدار ناوبری جدیدی که توسط سازمان ملی اطلاعات ژئواسپاتیال آمریکا صادر شده، ممکن است پرتاب نهم فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس بار دیگر به تعویق افتاده باشد. این هشدار به دریانوردان درباره احتمال وجود آوار فضایی بین تاریخ 27 مه تا 4 ژوئن هشدار می‌دهد.

تاریخ 26 مه هم در میان بازه زمانی هشدارهایی قرار دارد که توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) برای پروازهای هوایی بر فراز دریای کارائیب صادر شده و از 22 مه تا 31 مه ادامه دارد. در همین حال، FAA در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اسپیس‌ایکس اجازه پرتاب نهم استارشیپ را نخواهد داشت، مگر آنکه یا این سازمان ایمنی پرتاب را تأیید کند یا تحقیق درباره حادثه پرتاب هشتم به پایان برسد.

در روزهای اخیر اطلاعات جدید زیادی درباره پرتاب نهم فضاپیمای استارشیپ منتشر شده است. از جمله اینکه سازمان FAA مجوز تغییرات لازم را در مجوز پرتاب صادر کرده و این به اسپیس‌ایکس اجازه می‌دهد به جای پنج پرتاب قبلی، تا 25 مأموریت را از تأسیسات تگزاس خود انجام دهد.

اما مهم‌تر از آن، در مجوز پرتاب جدید اشاره شده که ممکن است اسپیس‌ایکس در این پرتاب از گرفتن بوستر سوپر هِوی (قسمت اول موشک) با برج پرتاب خودداری کند. در این مجوز آمده که اسپیس‌ایکس مجاز است پرتاب را از سایت بوکا چیکا در تگزاس به سمت خلیج مکزیک و اقیانوس هند انجام دهد، اما دیگر نام «مجتمع پرتاب بوکا چیکا» به عنوان محل بازگشت موشک ذکر نشده است. این موضوع احتمال کنار گذاشتن عملیات گرفتن بوستر با برج را تقویت می‌کند.

پرتاب نهم فضاپیمای استارشیپ اولین پروازی خواهد بود که در آن از یک بوستر بازیافتی استفاده می‌شود. این بوستر قبلاً در پرتاب نهم به کار گرفته شده بود. به نظر می‌رسد اسپیس‌ایکس برای ارزیابی بهتر عملکرد بوسترهای قابل بازیابی، تصمیم گرفته خطر آسیب به برج پرتاب را نپذیرد.

همزمان با انتشار مجوز پرتاب، FAA دوباره تأکید کرده که اسپیس‌ایکس تنها در صورتی می‌تواند پرواز را انجام دهد که یا بررسی حادثه هشتمین پرتاب به پایان برسد یا اجازه رسمی برای بازگشت به پرتاب صادر شود. اسپیس‌ایکس گزارش حادثه را در تاریخ 14 مه ارائه کرده بود.

هفتمین پرواز فضاپیمای استارشیپ در 13 ژانویه صورت می‌گیرددر کنار این موضوع، هشدار ناوبری صادرشده هم نشان می‌دهد که پرتاب نهم استارشیپ ممکن است در اواخر ماه مه انجام شود، چراکه هشدار آوار فضایی برای منطقه اقیانوس هند از 27 مه آغاز می‌شود. بنابراین، زودترین تاریخ ممکن برای پرتاب می‌تواند 27 مه باشد.

با این حال، این تاریخ با سخنان اخیر ایلان ماسک در تناقض است. وی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) اعلام کرد که پرواز بعدی استارشیپ احتمالاً هفته آینده انجام می‌شود. ماسک نوشت: «در آستانه پرواز استارشیپ هفته آینده، سخنرانی‌ای درباره برنامه سفر به مریخ در پایگاه استاربیس تگزاس ارائه خواهم داد که به صورت زنده هم پخش خواهد شد.»

با وجود خوشبینی ماسک، تصاویر رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که اسپیس‌ایکس بوستر پرتاب را از سکوی پرتاب جدا کرده و به تأسیسات تولید خود بازگردانده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که پرتاب هفته آینده همچنان قطعی نیست.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد پرتاب نهم فضاپیمای استارشیپ چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *