امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۰۸:۱۱

اینتل قصد دارد از معماری Unified Core در پردازنده‌های سری Razer Lake استفاده کند

گزارش‌ها حاکی از آن است که اینتل قصد دارد رویکرد جدیدی را برای نسل‌های آینده معماری پردازنده‌ خود در پیش بگیرد. طبق ادعای جدیدی به نظر می‌رسد اینتل تصمیم گرفته تمرکز خود را بر توسعه یک پلتفرم یکپارچه برای هسته‌های پردازشی معطوف کند.

در سال‌های اخیر، عملکرد اینتل در بخش پردازنده‌های مصرفی مطابق انتظارات نبوده و به ویژه پردازنده‌های دسکتاپی Arrow Lake از نظر عملکرد و پیشرفت‌های نسلی ناامیدکننده ظاهر شدند. اما اکنون به گفته یکی از مهندسان اینتل در چین، این شرکت قصد دارد تغییرات اساسی در معماری پردازنده‌ها ایجاد کند و با استفاده از یک پلتفرم هسته‌ای یکپارچه، عملکرد آن‌ها را به سطحی جدید برساند.

گذشته از بحث پلتفرم یکپارچه، اطلاعات بیشتری هم منتشر شده و یکی از نکات مهم این است که تمرکز اصلی اینتل در نسل‌های آینده پردازنده‌ها، روی هسته‌های قدرتمند (P-cores) خواهد بود. این در حالی است که انتظار می‌رود هسته‌های کارآمدتر (E-cores) با نام Arctic Wolf عملکرد چندان چشمگیری نداشته باشند و تنها بهبود متوسطی در بهره‌وری دستورالعمل به ازای هر چرخه (IPC) ارائه دهند. البته این هسته‌ها در وظایف پردازش داده‌های موازی مثل SIMD و پردازش برداری بهتر عمل خواهند کرد، اما در عملکرد سنتی IPC پیشرفت چشمگیری نسبت به هسته‌های Skymont ندارند.

رویداد جدید اینتل سرنخی برای افزایش رقابت با TSMC هست

مهندس اینتل همچنین اشاره کرده که Arctic Wolf آخرین نسل از E-cores خواهد بود و پس از آن، تیم طراحی روی توسعه یک هسته بزرگ متمرکز می‌شود؛ که این هم‌راستا با ایده پلتفرم یکپارچه هست.

اینتل در حال بررسی استفاده از گره فرآیند جدیدی برای نسل بعدی پردازنده‌های Nova Lake استدر کنار این موضوع، اشاره شده که پردازنده‌های نسل Nova Lake به پشتیبانی از مجموعه دستورالعمل‌های AVX-10 و افزونه APX مجهز خواهند شد. این قابلیت‌ها باعث افزایش چشمگیر در عملکرد برداری (vector performance) هم در هسته‌های P و هم E خواهند شد.

بر اساس پستی از کاربر Silicon_Fly در شبکه اجتماعی توییتر، پس از نسل Razer Lake، اینتل به احتمال زیاد قصد دارد نسل‌های P-core و E-core را در قالب یک پلتفرم یکپارچه ترکیب کند. گفته می‌شود این پلتفرم جدید از نظر بهره‌وری انرژی، عملکرد بالاتری خواهد داشت. البته هنوز جزئیات دقیق آن مشخص نیست.

اینتل پردازنده Nova Lake-AX را برای رقابت با سری Halo از شرکت AMD می‌سازد

بیشتر اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، قبلاً هم مطرح شده بود، اما درز جدید اطلاعات این موضوع را تأیید و روشن‌تر کرده است. گفته شده که Griffin Cove در Razer Lake آخرین هسته P-core از سوی اینتل خواهد بود و پس از آن، تیم توسعه این هسته‌ها منحل خواهد شد و احتمالاً به سمت توسعه معماری یکپارچه بروند.

در سال 2028، قرار است معماری جدیدی با نام Titan Lake عرضه شود که مبتنی بر همین پلتفرم یکپارچه خواهد بود. همچنین، اشاره شده که Arctic Wolf به عنوان پایه‌ای برای توسعه P-coreهای آینده به کار می‌رود که نشان‌دهنده هدف اینتل برای حرکت به سمت معماری یکپارچه و مشترک است.

این رویکرد برای اینتل مزایای زیادی دارد که از جمله می‌توان به ساده‌سازی فرایند طراحی تراشه، کاهش پیچیدگی‌های سیلیکونی و انسجام بهتر در توسعه اشاره کرد. البته این ایده کاملاً جدید نیست؛ چراکه اینتل پیش از معرفی سری Alder Lake هم تا حدی از مدل‌های پلتفرم یکپارچه استفاده کرده بود.

خبر خوش برای طرفداران اینتل : نرخ بازدهی گره پردازشی 18A شرکت اینتل افزایش یافت

به طور کلی، به نظر می‌رسد اینتل برای بازگشت به رقابت جدی در بازار پردازنده‌ها، تصمیم به اعمال تغییرات بنیادین در معماری‌ پردازنده‌های خود گرفته باشد. ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد معماری هسته یکپارچه اینتل چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *