امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۱۵:۵۹

مورد دیگری از سوختن کانکتور 16 پین روی کارت گرافیک RX 9070 XT دیده شد

مشکل ذوب شدن کانکتورها فقط به RTX 5090 محدود نمی‌شود؛ حتی کارت‌گرافیک‌های میان‌رده مثل RX 9070 XT هم به‌دلیل طراحی کانکتور در معرض خطر هستند.

اخیراً مورد جدیدی از سوختن کانکتور 16 پین روی کارت RX 9070 XT در ردیت منتشر شده. تعداد این گزارش‌ها زیاد نیست و این موضوع دلایل مختلفی دارد. از یک سو، RX 9070 XT نسبت به کارت‌های رده‌بالایی مثل RTX 5080 و RTX 5090 مصرف برق بسیار کمتری دارد و از سوی دیگر، فقط دو مدل از این کارت‌گرافیک‌ها با کانکتور برق 16 پین عرضه شده‌اند.

یکی از آن‌ها ASRock RX 9070 XT Taichi است که چند ماه پیش هم شاهد چنین اتفاقی بود و دیگری نسخه +Nitro از شرکت Sapphire است. مدل +Nitro تاکنون دو بار در خبرها مطرح شده بود و این مورد جدید، سومین گزارش از سوختن کانکتور در این کارت به حساب می‌آید. کاربری در ردیت با نام divinethreshold حدود 9 ماه پیش یک سیستم گیمینگ با +Sapphire RX 9070 XT Nitro جمع کرده بود و سیستم او تا مدت‌ها بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد.

با این حال، اخیراً او با کرش‌های ناگهانی سیستم و رفتن تصویر به صفحه سیاه مواجه شد. پس از امتحان کردن روش‌های مختلف برای حل مشکل، چاره‌ای جز بررسی دقیق قطعات سیستم نداشت. همان‌طور که قابل انتظار بود، متوجه شد کانکتور کابل برق به‌شدت سوخته. همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، کل ردیف بالایی کانکتور 16 پین آسیب دیده که الگوی آشنایی دارد. معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ردیف پایینی به‌درستی متصل نشده باشد و تمام بار الکتریکی روی ردیف بالایی بیفتد.

سوختن کانکتور 16 پین روی کارت گرافیک RX 9070 XTکاربر اعلام کرد از پاور Corsair AX1200i استفاده کرده. این پاور با استاندارد ATX 3.0 یا 3.1 سازگار نیست و حتی خروجی 16 پین هم ندارد. به همین دلیل، او از آداپتور سه کانکتور 8 پین به 16 پین که همراه کارت گرافیک ارائه شده استفاده کرد. در گذشته بارها دیده‌ایم که این آداپتورها به‌راحتی دچار خرابی می‌شوند و چنین اتفاقی قبلاً هم برای RX 9070 XT رخ داده. هرچند این آداپتور می‌تواند یکی از عوامل اصلی سوختن کانکتور باشد، اما در هر حال اگر این آداپتور قابل اعتماد نیست، چرا اصلاً همراه کارت عرضه می‌شود؟

تا زمانی که سازندگان کارت گرافیک راهکار پیشگیرانه جدی و مؤثری ارائه نکنند، کاربران خودشان باید احتیاط کنند تا از خسارت‌های چندصد دلاری ناشی از سوختن قطعات جلوگیری شود. خوشبختانه در این مورد، به نظر می‌رسد خود کارت گرافیک RX 9070 XT آسیب جدی ندیده باشد، هرچند بعید است پین‌های کانکتور روی کارت کاملاً سالم مانده باشند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد سوختن کانکتور کارت گرافیک RX 9070 XT چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *