کامپیوتکس 2021 : بالاخره رقیب DLSS انویدیا یعنی AMD FidelityFX معرفی شد

در زمان معرفی کارت گرافیک های RTX 2000 انویدیا، فناوری با نام DLSS معرفی شد که با توجه به هوش مصنوعی مبتنی بر هسته های تنسور قابلیت افزایش فریم ریت را داشت. پس از مدتی نسخه های بهبود یافته DLSS معرفی شد و در نهایت نسخه DLSS 2.1 با عملکرد عالی و البته افت بسیار محدود کیفیت تصویر توانست نظر گیمرها را به خود جلب کند. با این وجود پس از ماه ها انتظار برای معرفی فناوری AMD FidelityFX بالاخره این شرکت در کامپیوتکس 2021 فناوری ارتقاء تصویر خود را معرفی کرد.


کامپیوتکس 2021 : پردازنده های Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G معرفی شدند

کامپیوتکس 2021 : تراشه های گرافیک موبایلی AMD Radeon RX 6000M معرفی شدند


فناوری AMD FidelityFX با توجه به الگوریتم های بسیار پیچیده، شاید در اول راه باشد اما قطعا راهی که DLSS پیش برده است را به سبکی بهتر ادامه می دهد. فناوری FidelityFX Super Resolution با نام FSR به عنوان رقیبی برای DLSS انویدیا شناخته می شود که در بخش ارتقاء تصویر فعالیت می کند. فناوری FidelityFX Super Resolution در واقع تنها بروی Radeon RX 6000 مبتنی بر معماری RDNA 2 عمل می کند.

شاید یکی از برتری های کارت گرافیک های RTX 30 انویدیا در مقابل RX 6000 شرکت AMD، وجود DLSS بود. قابلیتی که با وجود قدرت کمتر در بخش محاسبات، نماینده های سبز پوش انویدیا را در فریم ریت بسیار جلوتر از رقیبان قرمز پوش AMD قرار داد. بسیاری از جمله نگارنده منتظر جواب دندان شکن AMD در خصوص فناوری DLSS بودند که بالاخره این اتفاق افتاد و FidelityFX Super Resolution معرفی شد.

شاید بتوان گفت مهمترین تفاوت FidelityFX Super Resolution نسبت به DLSS، الگوریتم های پیشرفته مبتنی بر نرم افزار است. این در حالی است که انویدیا بر اساس هسته های تنسور و هوش مصنوعی موجود در این هسته ها به فناوری DLSS روی آورد. اما AMD بر اساس پیشرفت های نرم افزاری، این مهم را نه تنها برای کارت گرافیک های AMD بلکه برای کارت گرافیک انویدیا هم فراهم می کند.

در رویداد AMD فناوری FSR بروی بازی Godfall مورد تست قرار گرفت که نتیجه آن بسیار جالب بود. در این فناوری همچون رقیب، ویژگی هایی مانند تنظیمات مختلف دیده می شود. در این بازی در زمان Native بود این قابلیت شاهد فریم ریت 49 بودیم که این نرخ در حالت Ultra Mode به 78 فریم در ثانیه، در حالت Quality Mode به 99 فریم در ثانیه، در حالت Balanced Mode به 120 فریم در ثانیه و در حالت Performance Mode به فریم ریت خارق العاده 150 فریم در ثانیه رسید. این مورد نشان دهنده این است که با تعویض حالت های مختلف در FidelityFX Super Resolution ممکن است فریم ریت در اجرای گیم پلی گاه تا 3 برابر هم افزایش یابد.

شرکت AMD توضیحات بیشتری در خصوص چگونگی فعال شدن و کار کردن این فناوری نداده است. با این حال ما همچنان منتظر توضیحات تکمیلی هستیم.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !