امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۲۳:۱۸

داغ شدن VRAM در کارت گرافیک Radeon RX 9070 XT تا 90 درجه سانتی‌گراد !

در حالی که هسته پردازنده گرافیکی RX 9070 XT در دمای مناسبی کار می‌کند، ماژول‌های حافظه گرافیکی (VRAM) در این کارت گرافیک تا 90 درجه سانتی‌گراد داغ می‌شوند!

چند روز پیش قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی مجهز به معماری RDNA 4 شرکت AMD معرفی شدند. عرضه رسمی این کارت گرافیک‌ها از 6 مارس آغاز می‌شود. برخی از کاربران، به‌ویژه بررسی‌کنندگان سخت‌افزار، زودتر به این کارت‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند و اطلاعات جدیدی درباره عملکرد و رفتار آن‌ها منتشر کرده‌اند.

اخیراً یکی از اولین تست‌های FurMark روی Radeon RX 9070 XT گزارش شد و نشان داد این کارت گرافیک در بار کاری سنگین، عملکرد حرارتی مطلوبی دارد. اما در یک بنچمارک دیگر که ابتدا در فروم Bilibili منتشر و سپس حذف شد، دیدیم که دمای هسته پردازنده گرافیکی در سطح مطلوبی قرار دارد ولی بخش VRAM دمای بسیار بالایی را تجربه می‌کند.

دمای بالای VRAM در Radeon RX 9070 XT

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، دو پنجره از نرم‌افزار GPU-Z نمایش داده شده که دو نسخه مختلف از کارت گرافیک Radeon RX 9070 XT را نشان می‌دهد. در هر دو مورد، دمای VRAM به نزدیکی 90 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در نمونه اول، تحت بار کامل، دمای نقطه داغ (Hotspot) هسته گرافیکی به 63 درجه می‌رسد، اما دمای VRAM تا 88 درجه بالا می‌رود. در نمونه دیگر، دمای نقطه داغ پردازنده گرافیکی به 79 درجه افزایش یافته، در حالی که دمای VRAM به مقدار نگران‌کننده 94 درجه رسیده است.

نکته جالب در مورد نمونه اول این است که توان مصرفی کل (TBP) تنها 237 وات گزارش شده، در حالی که Radeon RX 9070 XT به‌طور رسمی با توان پایه 260 وات معرفی شد. این موضوع شاید ناشی از یک خطای نرم‌افزاری باشد. اما در نمونه دوم، GPU-Z توان 329 وات را نشان می‌دهد که عددی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. کاربری که این اطلاعات را منتشر کرده، تأیید کرده که کارت اول هم مدل RX 9070 XT بوده و با RX 9070 معمولی اشتباه گرفته نشده است.

شرکت AMD در اواخر ژانویه از کارت گرافیک RX 9070 رونمایی می‌کند | نسخه‌های نمونه ارسال شده‌اندآیا این دما برای VRAM خطرناک است؟

حداکثر دمای مجاز برای VRAM کارت گرافیک RX 9070 XT تقریباً 95 درجه سانتی‌گراد است. این افزایش دما می‌تواند ناشی از جریان هوای ناکافی درون کیس یا احتمالاً مشکل در پدهای حرارتی کارت باشد. هرچند این دما باعث آسیب مستقیم به پردازنده گرافیکی نمی‌شود، می‌تواند عملکرد آن را محدود کند، به‌ویژه اگر VRAM برای مدت طولانی در این دما باقی بماند.

یکی دیگر از مشکلات دمای بالای VRAM، کاهش قابلیت اورکلاک حافظه است که برای علاقه‌مندان بهینه‌سازی سخت‌افزار خبر خوبی نیست. اما از نظر اورکلاک هسته‌ گرافیکی، به نظر می‌رسد که مشکل خاصی وجود ندارد.

آیا این یک مشکل گسترده است؟

تا به امروز چنین مشکلی در سری جدید گزارش نشده، اما از آنجایی که این پردازنده‌های گرافیکی به‌تازگی عرضه شده‌اند شاید در آینده گزارش‌های بیشتری درباره آن بشنویم. همچنین این امکان وجود دارد که مشکل تنها در برخی مدل‌های سفارشی خاص مشاهده شود و تمام کارت‌های RX 9070 XT را شامل نشود. با عرضه رسمی این کارت‌ها در 6 مارس، اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست خواهیم آورد، پس با ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو همراه باشید. شما در مورد کارت گرافیک RX 9070 XT جه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *