نقشه راه AMD برای نسل آینده پردازنده ها / تلنگری برای اینتل

یکی از مزیت های شرکت AMD برنامه ریزی طولانی مدت برای ارائه و معرفی پردازنده ها است. در مجموع AMD می داند که در دراز مدت چه می خواهد و البته به خوبی کاربر خود را هم میشناسد. این موردی است که اینتل نه تنها در آن ضعف دارد بلکه به سرهم کردن پردازنده های قدیمی سعی دارد تا نسل جدیدی را با همان ساختار روانه بازار کند.

پردازنده های سری Ryzen 1000 در سال 2017 روانه بازار شد و به خوبی توانست نیاز کاربران خود را برآورده سازد. از روزهای نسخت کاربران و به خصوص اینتل دوستان با بحث حرارت بالا و توان حرارتی بالای در تلاش بودند تا اینتل را بهتر از AMD جلوه دهند. لبته این نکته را هم باید بگوییم که در بخش پردازنده های گیمینگ اینتل همیشه بهتر عمل کرده است اما به این معنی نیست که پردازنده های AMD توان خوبی در بخش گیمینگ ندارند.

پردازنده های Ryzen 1000 با لیتوگرافی 14 نانومتری روانه بازار شدند. حتی پردازنده های Ryzen 2000 که در سال 2018 به بازار آمدند هم از لیتوگرافی 14 نانومتری و 12 نانومتری سود می بردند. اما در سال 2019 زنگ خطری برای اینتل به صدا در آمد. با ورود پردازنده های Ryzen 3000 نه تنها محبوبیت AMD به اوج رسید بلکه فروش پردازنده های قرمز پوشان از آبی پوشان اینتل هم پیشی گرفت.

محبوبیت پردازنده های Ryzen 3000 باعث شد تا بجز در فعالیت های رندرینگ در حوزه گیم هم کاربران به سمت Ryzen 3000 روی آورند. پردازنده هایی با کد Zen 2 و لیتوگرافی 7 نانومتری که همچنان بر پایه سوکت AM4 سوار بودند. یکی از جذابیت های این پردازنده های IPC بسیار بهتر آنها حتی به نسبت پردازنده های نسل 10 اینتل است. از این رو تمام جوایز موجود در حوزه پردازنده های دسکتاپی به AMD رسید نه به اینتل.

با روی کار آمدن پردازنده های نسل 10 اینتل، شرکت AMD پردازنده های محبوب سری Mattise یا Ryzen 3000 را با تغییرات روانه بازار کرد. این پردازنده ها با نام Mattise Refresh یا سری Ryzen 3000XT شناخته می شدند. پردازنده هایی که فرکانس بوست انها افزایش پیدا کرده بود و البته در بسیاری از موارد مانند بوت سریعتر، فریم ریت بیشتر و رندرینگ بهتر را به کاربر هدیه می داند.

 پس از پردازنده های Ryzen 3000 یا Matisse اینک نوبت AMD Ryzen 4000 Renoir بود. پردازنده های APU محور که به بارها از آن به عنوان پیشرفته ترین پردازنده های جهان یاد کردیم. پردازنده هایی که با توان حرارتی کم، قدرت پردازشی بالا و پردازنده گرافیکی یکپارچه عالی توانستند هیجان شنیدن نام AMD را باز هم بالاتر ببرند.


آشنایی با مشخصات کامل پردازنده های AMD Ryzen 4000 Renoir


اما از پردازنده های جدید چه خبر؟ پردازنده های Ryzen 4000 در اواخر سال 2020 یا اوایل سال 2021 روانه بازار می شوند. پردازنده هایی که آخرین بازمانده های سوکت AM4 هستند و پس از آن AMD با این سوکت خداحافظی می کند. این پردازنده های از نظر قدرت، سرعت، IPC و فرکانس بوست بهتر از پردازنده های کنونی هستند و البته AMD در تلاش است تا چیپ ست های مورد استفاده با این پردازنده ها را دیگر مانند X570 با توان حرارتی بالا و فن معرفی نکند.

پردازنده های Ryzen 5000 که اطلاعاتی از مشخصات آن در دست نیست احتمالا در سال 2021 معرفی می شوند و البته پردازنده های Ryzen 6000 با معماری Zen 4 هم در سال 2022 خودنمایی می کنند. با این شرایط AMD نشان داده که فعالیت بهتری نسبت به اینتل دارد. شرایط ویژه AMD با مدیریت بهتر زنگ خطری جدی بای انتل است تا کمی به خواسته کاربران حرفه ای هم توجهی داشته باشد.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود