انحراف قدرت در مدار VRM پردازنده های AMD RYZEN سبب کاهش طول عمر می شود؟

انحراف قدرت در مدار VRM پردازنده های AMD RYZEN سبب کاهش طول عمر می شود؟

در روز های اخیر هجمه های فراوانی علیه پردازنده های AMD RYZEN به واسطه انحراف قدرت در مدار VRM پردازنده شکل گرفته که شایعاتی مبنی بر کاهش طول عمر پردازنده را به وجود آورده است. با توجه به گزارشی که توسط HWInfo منتشر شده، مواردی از انحراف قدرت در مدار VRM پردازنده های AMD RYZEN مشاهده شده که به اعتقاد آنها سبب کاهش طول عمر پردازنده می شود.

با توجه به اینکه هجمه ها نسبت به این موضوع در روز های اخیر افزایش یافته و نگرانی گسترده ای در میان کاربران به وجود آمده، کمپانی AMD در خصوص انحراف قدرت در مدار VRM پردازنده های RYZEN توضیحاتی به صورت رسمی منتشر کرده است. به نظر می رسد که انتقال توان مورد نیاز در پردازنده های رایزن به صورت مستقیم توسط مدار VRM انجام نمی شود و همین موضوع سبب ایجاد نگرانی شده است.

کمپانی AMD به صورت شفاف توضیح داده که پردازنده های RYZEN برای تامین توان و انتقال قدرت به صورت مستقل عمل می کنند و کنترلر مدار VRM نقش چندانی در این موضوع ندارد. از آنجایی که تست های اندازه گیری توان مصرفی و انتقال قدرت بر پایه سنجش از طریق مدار VRM پردازنده و مادربرد انجام می شوند، پردازنده های رایزن در ظاهر دارای نقص نشان داده می شوند.

در نهایت با توضیحات ارائه شده توسط AMD مشخص شده که معماری متفاوت پردازنده های رایزن دلیل اصلی نگرانی ها بوده و در حقیقت کاربران نباید بابت این موضوع دچار تردید شوند. ای ام دی تاکنون در این خصوص هیچ اظهار نظری انجام نداده و آنها در خصوص سیستم انتقال قدرت مستقل سخن نگفته بودند.

تست های انجام شده توسط HWInfo با استفاده از تعدادی مادربرد متفاوت، نشان می دهند که پردازنده های رایزن دارای انحراف قدرت هستند و این موضوع می تواند سبب کاهش طول عمر پردازنده ها به دلیل انتقال نادرست توان شود. با توجه به اتهام مطرح شده، بسیاری از کاربران حرفه ای و اورکلاکرها نسبت به اورکلاک و افزایش قدرت پردازنده های رایزن دچار تردید شدند، اما AMD به صراحت پاسخ داده که عملیات انتقال توان در پردازنده های رایزن، به صورت مستقل از مدار VRM انجام می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

با توجه به بیانیه رسمی AMD می توان دریافت که معماری انتقال قدرت در پردازنده های رایزن، بدون دخالت مدار VRM و هرگونه کنترلر خارجی انجام می شود و این کمپانی نیز نسبت به تامین توان دقیق، ضمانت های لازم را ارائه می دهد. به نظر می رسد که مجموعه ای مانند HWInfo باید در نحوه اندازه گیری انحراف قدرت و انتقال توان، تغییراتی به وجود آورد.

گزارشاتی که در روز های اخیر منتشر شده، حاکی از دسیسه برخی از شرکت های تولید کننده مادربرد در اعمال تغییر برای کاهش توان مصرفی پردازنده های رایزن بوده تا پردازنده ها به نوعی فریب بخورند. زمانی که پردازنده ها به حداکثر توان مصرفی و حرارتی خود نرسند، برای افزایش فرکانس تلاش می کنند و با توجه به اینکه کنترل برخی از پارامترهای اصلی آنها، در اختیار مدار داخلی است، پردازنده به تنهایی برای افزایش فرکانس بوست به بالاترین سطح، تصمیم گیری می کند.

در نتیجه کنترل پردازنده های رایزن به صورت ناخواسته در اختیار مادربرد و بایوس های سفارشی قرار می گیرد و فرکانس پردازنده به سادگی در بالاترین سطح خود قرار می گیرد. از این رو شاهد افزایش توان مصرفی و حتی در برخی موارد ولتاژ کاری برای افزایش پایداری خواهیم بود که شایعه کاهش طول عمر آنها را به وجود آورده است. هر چند AMD ماجرای فریب خوردن پردازنده ها از طریق مدار VRM و بایوس سفارشی و همچنین کاهش طول عمر آنها را موثر نمی داند.

پست های مرتبط

معرفی MSI Companion در پلتفرم ام اس آی سنتر

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد