بازی Resident evil 4 ماشین چاپ اسکناس Capcom

نوستالژی

همیشه یاد کردن از خاطرات قدیمی دلنشین و خوشایند است و باعث می شود لحظه ای به یاد شیرینی گذشته لبخندی بزنید و حس خوبی را تجربه کنید. گاهی اشک بریزید و گاهی احساس شگرف شادی وصف ناپذیر را تجربه کنید. در دنیای گیمرها هم این حس نوستالژی وجود دارد و حال و هوای خود را دارد، چه لحظه هایی پر از حس پیروزی، شکست، ترس، نا امیدی و غیره، خاطره هایی که برای هرگیمری با ارزش و گران بهاست. با نوستالژی Resident Evil همراه شوید.

خیزش Resident Evil

در سال 2005 جدیدترین شماره از سری محبوب و موفق با عنوان Resident Evil 4 به بازار آمد و Shinji Mikami تحولی عظیم و بنیادین نه تنها در رزیدنت اویل بلکه در صنعت بازی و سرگرمی بوجود آورد، تغییرات نظر مثبت منتقدین و هواداران را به همراه داشت و استقبال خوبی از بازی شد. بازگشت کاراکتر محبوب سری Leon Kennedy بعد از مدت ها باعث خوشحالی هواداران شد همچنین گرافیک عالی، داستان خوب و حس ترس و اکشن شدن بازی، همه تغییرات در راستای بهبود بازی بود. Resident Evil جدید با تعریف استانداردهایی نوین جای پای خود را در صنعت بازی محکم کرد و حتی خیلی از بازی ها سعی در تقلید یا استفاده از همان مکانیک موفق را داشتند. میزبان بازی کنسول Game Cube بود که تمامی نگاه ها را به سمت خود جلب کرد و کاراکتر ویژه ای از این کنسول نشان داد.

از صعود تا سقوط

موفقیت Resident Evil 4 باعث شد دارندگان کنسول Playstation 2 شور و اشتیاق زیادی برای تجربه بازی نشان دهند، هر چه باشد پیدایش و تولد رزیدنت اویل بر روی کنسول Playstation 1 بوده ولی یک مشکل اساسی وجود داشت. طراح ارشد بازی Shinji Mikami به هیچ عنوان رضایت برای انتقال بازی به کنسول پلی استیشن 2 نداشت و مقاومت زیادی به خرج می داد و در نهایت کمتر از مدت یک سال به ایستگاه بعدی خود منتقل شد و دارندگان Playstation 2 به آرزوی خود رسیدند. گرافیک نسبت به نسخه Game cube پیشرفت کرده بود و از سخت افزار Ps2 به خوبی بهره میبرد. حدود یک سال بعد شایعات زیادی برای پورت شدن بازی برروی کامپیوترهای خانگی به راه افتاد و در سال 2007 بازی رزیدنت اویل 4 با گرافیکی خیلی بهتر نسبت به دو نسخه قبلی به بازار آمد. عملکرد Resident Evil 4 تا به اینجا کاملا راضی کننده بود و تمام انتظار ها برآورده شده بود و ندای پیشرفت در مسیر حرکت می داد.

نسل هفتم: تحول مدلسازی ها

با وارد شدن کنسول های نسل بعد Playsation 3 و XBOX 360 تحولات گرافیکی عظیمی به راه افتاد و مدل ها و جزییات پیشرفت شگرفی کردند. شرکت ها سعی در بهبود آثار خود داشتند و بازی ها نسبت به نسل قبل جهش بزرگی پیدا کردند ولی Capcom در این نسل با عرضه چند شماره متوسط و حتی ضعیف از سری رزیدنت اویل نتوانست اعتبار سری را حفظ کند و به آن لطمه ای اساسی زد. تا اینکه Capcom دوباره به یاد موفقیت های قبلی خود افتاد و در سال 2011 دوباره Resident Evil 4 به کنسول های Playsation 3 و XBOX 360منتقل شد. اما اثری از پیشرفت و همگام شدن با تکنولوژی های روز در بازی به چشم نمی آمد. این یعنی همان بازی دوست داشتنی قدیمی برای نسل جدید. بازی از لحاظ تجاری موفق عمل کرد و علی رغم پیشرفت کم، رضایت نسبی را به همراه داشت.

نسل هشتم: Capcom، دوباره خوب می فروشم

در سال 2013 کنسول های نسل جدید پا به میدان گذاشتند و قدرت نمایی می کردند، طبق روال یک دهه قبل Capcom بجای عرضه IP جدید و خلاقانه تصمیم به ارائه Resident Evil 4 با عنوان HD گرفت! نسخه جدید در سال 2014 برای کامپیوترهای خانگی و در سال 2016 برای Playstation 4 و XBOX ONE عرضه شد و با مشاهده بازی متوجه می شوید که بازی همچنان با همان بافت های بی کیفیت و افکت های قدیمی که مناسب برای دو نسل قبل بوده به استقبال شما آمده و کم کاری تیم سازنده کاملا مشهود بود. در واقع تنها سازنده راضی از فروش بازی قدیمی خود بود. این در حالیست که Capcom در دو دهه قبل یکی از شرکت های پیشگام و سازنده در صنعت بازی بوده و خالق آثار درخور توجهی بوده.

با تمامی این تفاصیل چند سوال مهم در ذهن مخاطب حرفه ای شکل می گیرد، چرا نسل به نسل با تحقیق  و توسعه و هزینه های گزاف تلاش شده کیفیت کنسول های بازی بالاتر برود؟ چرا شرکت های مختلف با ساخت انجین های جدید سطح کیفی بصری بازی ها را ارتقا می دهند؟ هدف ولازمه این تلاش چیست؟ اگر نگاهی به مجموع فروش مجموعه بازیهای رزیدنت اویل 4 از سال 2005 تا 2016 بیاندازیم! به رقمی بالغ بر 8728067 میلیون دلار میرسیم که اگر به فرایند تولید این مجموعه بازی دقت کنیم متوجه می شویم که کپ کام ساده ترین راه را برای کسب درآمد عظیم انتخاب کرده و این در حالیست که هزینه تولید برای سازنده در پایین ترین حد ممکن بود.

Resident Evil 4 Remastered

اخیرا شایعه ای درحال پراکنده شدن است مبنی بر اینکه قرار است Resident Evil 4 ریمستر شود و صحبت حتی برای عرضه بر روی کنسول نسل نهم Playstation 5 و در بازه زمانی سال 2022. پر واضح است Capcom شرکت خلاق و پیشرو دهه 90 نیست و با سیاست گذاری های عجیب خود در زمینه بازی به یک دیدگاه کاملا تجاری رسیده و بجای ایجاد خلاقیت بیشتر ترجیح می دهد به بزرگ نمایی موفقیت های گذشته اش بپردازد و کلیشه و تکرار را در کارنامه خود پررنگ کند. حرکت عجیب و منفعت طلبانه Capcom در تاریخ صنعت بازی بی سابقه بوده و به نظر می رسد این فرایند بس طولانی خواهد بود.

پست های مرتبط

نسخه Early Access بازی Grey Zone Warfare امروز در استیم منتشر می‌شود

کنسول نینتندو سوییچ 2 از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند

کنسول نینتندو سوییچ 2 با بازی‌های نسل قبلی سازگاری کامل دارد