مشخصات اولیه و بنچمارک پردازنده های نسل چهارم AMD Ryzen

طبق برنامه ریزی و نقشه راه کمپانی AMD، نسل سوم پردازنده های رایزن در سال 2019 تولید و روانه بازار شدند و اکنون مشخصات اولیه از پردازنده های نسل چهارم AMD Ryzen منتشر شده است. مهم ترین گام ای ام دی در خصوص خانواده Ryzen 4000 عرضه گسترده آنها برای تجهیزات مختلف از جمله کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ است. حتی AMD اولین مشتری پردازنده های جدید خود از میان یکی از تولید کنندگان لپ تاپ های گیمینگ پیدا کرده است.

ای ام دی از 48 ساعت پیش نسبت به انتشار مشخصات اولیه از پردازنده های نسل چهارم رایزن اقدام کرده و طی دو خبری که در دسترس رسانه ها قرار گرفته، اطلاعات قابل توجهی منتشر کرده است. پس از اینکه اینتل از خانواده جدید Core i9 در پردازنده های دسکتاپ خود رونمایی کرد، اکنون AMD نیز خانواده جدید Ryzen 9 را برای رقابت نزدیک تر با کمپانی رقیب در نظر گرفته است.

محصول پرچمدار AMD در نسل آینده با نام Ryzen 9 4900H و تعداد 8 هسته و 16 رشته پردازشی تولید و در دسترس تولید کنندگان لپ تاپ قرار خواهد گرفت. محصول بعدی ای ام دی با نام Ryzen 7 4800H و تعداد هسته و رشته مشابه با پردازنده پرچمدار نسل چهارم رایزن است که در لپ تاپ های سری ASUS GA401IU مورد استفاده قرار می گیرد. البته سه پردازنده دیگر از جمله Ryzen 7 4800HS و Ryzen 5 4600H و Ryzen 5 4600 HS نیز در سایر لپ تاپ های ایسوس به کار می روند تا طیف محصولات جدید AMD با معماری Renoir و فناوری ساخت 7+ نانومتری کامل تر از نسل های گذشته وارد کارزار رقابت شوند.

در حال حاضر اطلاعات تکمیلی از نسل چهارم رایزن منتشر نشده اما مهم ترین تغییر در نسل جدید، دو برابر شدن تعداد هسته و رشته پردازشی نسبت به نسل Ryzen 3000 به شمار می رود. فرکانس پایه دو محصول قدرتمند و رده بالای AMD برابر با 2.3 گیگاهرتز عنوان شده که با فعال سازی فناوری توربو به فرکانس قابل توجه 4.8 گیگاهرتز افزایش می یابد.

تعداد هسته و رشته و همچنین فرکانس کاری بالا سبب می شود تا لپ تاپ های مجهز به پردازنده های نسل چهارم رایزن به خنک کننده های قدرتمندی نیاز پیدا کنند و طبیعی است که شرکت های تولید کننده نوت بوک از جمله ایسوس برای مهار حرارت محصولات 45 واتی AMD از خنک کننده هایی با تعداد لوله انتقال حرارت زیاد و بیش از یک عدد فن استفاده کنند.

معماری جدید AMD به همراه فناوری ساخت 7+ نانومتری به پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز و چینش دو کاناله منجر می شود که ترکیب قابل توجهی برای یک لپ تاپ گیمینگ به شمار می رود. قیمت لپ تاپ های ایسوس مجهز به سی پی یو های قدرتمند Ryzen 4000 تا حدود 1800 دلار تعیین شدند که رقم سنگینی برای یک لپ تاپ AMD Base به شمار می آید.

پست های مرتبط

اپل واچ اولترا 3 ارتقای سخت‌افزاری زیادی را ارائه نمی‌دهد

دستگاه Rabbit R1 بیشتر به یک برنامه اندرویدی شباهت دارد تا یک گجت !

عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد رشد عظیمی را در دوره 2023-2027 تجربه خواهد کرد