امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۴ ساعت : ۰۱:۴۸

خود شرکت اپل هم آنچنان از تراشه C1 راضی نیست !

تراشه C1 که در آیفون 16e استفاده شد، تنها یک گام ابتدایی در مسیر اپل برای ساخت مودم‌های 5G سفارشی با عملکرد بالا و مصرف انرژی پایین بود.

با این حال، از آنجا که این چیپست جدید برای اولین بار در یک مدل ارزان‌تر معرفی شد، اپل مجبور بود محتاطانه عمل کند تا مبادا فروش مدل‌های گران‌ترش که همچنان از مودم‌های کوالکام استفاده می‌کنند، تحت تأثیر قرار گیرد. تیم کوک، مدیرعامل شرکت، اعتراف کرد که اپل می‌تواند در این زمینه محصولات بهتری تولید کند و احتمالاً با ورود نسل‌های آینده آیفون، شاهد تحقق این ادعا خواهیم بود.

اگرچه C1 از شبکه‌های mmWave پشتیبانی نمی‌کند، اما از نظر عملکرد از مودم Snapdragon X71 که در مدل‌های دیگر آیفون 16 استفاده شده، پیشی می‌گیرد. این تراشه همچنین مصرف برق بسیار کمی دارد که باعث شده آیفون 16e یکی از بهترین عملکردها را از نظر عمر باتری در میان آیفون‌های 6.1 اینچی اپل داشته باشد. در زمان معرفی رسمی، تنها نکته قابل توجهی که در مورد C1 گفته شد، «بازدهی انرژی چشمگیر» آن بود، اما این تعریف لزوماً به معنای عملکرد بهتر نبود.

اپلخوشبختانه وبسایت 9to5Mac گزارش داده که در جلسه اعلام درآمدهای سه‌ماهه دوم 2025، تیم کوک درباره C1 صحبت کرده و ضمن تأیید عملکرد بهتر این تراشه نسبت به رقبا (یعنی کوالکام)، گفته:

ما از اینکه اولین نسخه را عرضه کرده‌ایم بسیار هیجان‌زده‌ایم و تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته. خوشحالیم که می‌توانیم محصولاتی بهتر بسازیم، به‌ویژه از نظر عمر باتری و چیزهایی که واقعاً برای مشتریان اهمیت دارند. به‌نظر من، این تازه شروع یک مسیر است.

نکته مهم اینجاست که در سری آیفون 17 که اواخر سال 2025 عرضه می‌شود، خبری از مودم C1 اپل یا هیچ راه‌حل سفارشی دیگری (به جز تراشه وای‌فای ساخت خود اپل) نخواهد بود. بنابراین اپل احتمالاً تیم بازاریابی خود را از اغراق در مورد قابلیت‌های ارتباطی آیفون 16e منع کند. البته این سکوت چندان طول نخواهد کشید، چراکه پس از معرفی C1 مشخص شد اپل کار روی نسل بعدی آن، یعنی C2 را آغاز کرده است؛ تراشه‌ای که از شبکه‌های mmWave پشتیبانی خواهد کرد و به احتمال زیاد در سری آیفون 18 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد تراشه C1 شرکت اپل چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *