قطع همکاری اپل با اینتل و AMD : آغاز تولید تراشه اپل در کوپرتینو

قطع همکاری اپل با اینتل و AMD : آغاز تولید تراشه اختصاصی در کوپرتینو

تیم کوک در رویداد آنلاین امروز خود خبر از تولید تراشه اپل به صورت اختصاصی برای استفاده در محصولات سری Mac داد و این خبر می تواند به منزله قطع همکاری آنها با اینتل و AMD در آینده تلقی شود. با توجه به تجربه بسیاری از شرکت های تولید کننده لپ تاپ و کامپیوتر شخصی در ساخت تراشه و پلتفرم اختصاصی که در بسیاری از موارد با شکست روبرو شدند، اپل قصد دارد تا شانس خود را با برنامه ریزی دقیق امتحان کند.

مهندسین این کمپانی با ساخت تراشه اپل بر پایه معماری ریز پردازنده مشترک، امکان برنامه نویسی یکپارچه برای تمامی محصولات خود را فراهم می سازد و از این طریق توسعه دهندگان می توانند به سادگی و با سرعت بیشتر نسبت به ارائه اپلیکیشن و به روز رسانی اقدام کنند. در کنار ساخت تراشه اختصاصی اپل، این کمپانی اقدام به معرفی سیستم عامل جدید برای دستگاه های مک به نام Big Sur کرد که طبق معمول، امکانات متنوعی را به این تجهیزات اضافه می کند.

به روز رسانی جدید برای سیستم عامل macOS به عنوان اولین قدم آنها برای ورود به عرصه ساخت تراشه اپل به شمار می رود و از این پس توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن های مربوط به iOS و iPadOS را بدون تغییر در کدنویسی روی سیستم عامل macOS نیز اجرا کنند. چنین اقدامی در دراز مدت می توان به کاهش هزینه ها و زمان مورد نیاز برای طراحی اپلیکیشن و ارائه به روز رسانی منجر شود.

اپل در اقدام بعدی خود برای کمک به توسعه دهندگان برنامه جهانی Quick Start را راه اندازی کرده که دسترسی به اسناد، پشتیبانی از انجمن ها، نسخه های بتا از سیستم عامل macOS big Sur و XCode 12 و دسترسی محدود به کیت انتقال توسعه دهنده (DTK) را بر پایه سیستم روی یک چیپ A12Z Bionic اپل فراهم می سازد.

تیم کوک خبر داده که تا پایان سال 2020 میلادی اولین دستگاه مک مجهز به تراشه اپل به عنوان یک سیستم روی یک چیپ اختصاصی را معرفی خواهد کرد و پروسه انتقال برای تمامی محصولات نیز در مدت دو سال به اتمام خواهد رسید. البته اپل به طور کامل با یکی از شرکای مهم خود یعنی اینتل قطع همکاری نخواهد کرد و در این مدت، دستگاه های مجهز به پردازنده اینتل تولید خواهند شد.

تولید دستگاه های مک مجهز به تراشه اپل ، مهم ترین و بزرگترین تغییر در این خانواده به شمار می رود که به مرور زمان سبب کاهش تولید دستگاه های مبتنی بر پردازنده های اینتل خواهد شد. تیم کوک در بخشی از سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد:

از ابتدا، دستگاه های خانواده مک و سیستم عامل آن همیشه تغییراتی بزرگ را پذیرفته اند تا در صدر محاسبات شخصی باقی بمانند. امروز ما از انتقال به تراشه اپل خبر می دهیم و این روز را به یک روز تاریخی تبدیل می کنم. سیلیکون اپل با داشتن ویژگی های قدرتمند و عملکرد برجسته در صنعت، مک را قوی تر و قدرتمندتر از گذشته خواهد کرد. من هیچگاه در این حد از آینده مک هیجان زده نبودم.

طبق اعلام تیم کوک، تیم طراحی تراشه اپل بیش از یک دهه مشغول به کار هستند و در این مدت نیز تراشه های اختصاصی برای تجهیزات قابل حمل از جمله خانواده آیفون، آیپد و اپل واچ به تولید رسیده اند. ویزگی های منحصر بفرد و قدرت بالای آنها در کنار توان مصرفی بهینه سبب قرارگیری محصولات این کمپانی در سطح برتر در مقایسه با سایر برندها شده است.

اپل با تکیه بر معماری ریز پردازنده جدید، تراشه اختصاصی خود برای دستگاه های خانواده مک را به تولید می رساند و این امر سبب عملکرد پیشرو به ازای هر وات توان مصرفی و عملکرد بهتر در بخش پردازنده گرافیکی می شود. این موارد به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اپلیکیشن ها و بازی های قدرتمندتری تولید کنند. دسترسی به فناوری پیشرفته ای مانند موتور شبکه عصبی، سیستم عامل و دستگاه های خانواده Mac را به یک بستر شگفت انگیز برای توسعه دهندگان تبدیل کرده تا توسعه دهندگان از یادگیری ماشین در ساخت اپلیکیشن و بازی استفاده کنند.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !