امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۲۲:۰۱

وابستگی اپل به چین همچنان پابرجاست و قطعات آیفون‌های هندی هنوز از هند تامین می‌شوند

اپل برای خارج کردن روند تولید آیفون از چین شروع به گسترش تأسیسات مونتاژ خود در کشورهایی مانند هند کرده است.

طبق گزارش جدیدی، برخی مدل‌های آیفون که در آمریکا فروخته می‌شوند، در واقع از هند می‌آیند. یک خبرنگار می‌گوید حتی اگر آیفون‌ها در کارخانه‌ای از هند مونتاژ نهایی شوند، زنجیره تأمین اصلی آن‌ها همچنان به شدت به چین وابسته است و این وابستگی، شاید سال‌ها زمان و میلیاردها دلار هزینه ببرد تا به طور کامل از بین برود.

در دو فصل مالی اخیر اپل، تیم کوک، مدیرعامل این شرکت، تأکید کرد که آیفون‌های فروخته‌شده در آمریکا از هند آمده‌اند. وی تلاش دارد از تعرفه‌های دولت ترامپ بر کالاهای چینی دوری کند. با اینکه گفته‌های تیم کوک از نظر فنی درست است، اما نکته مهمی را پنهان می‌کند؛ نکته‌ای که «پاتریک مک‌گی»، در کتاب «اپل در چین: تسخیر بزرگ‌ترین شرکت جهان» به آن اشاره کرده است.

وی در توییتر می‌گوید که آیفون‌ها همچنان به زنجیره تأمین چین وابسته‌اند. همچنین هشدار داد که تلاش اپل برای خارج کردن تولید از چین می‌تواند باعث ایجاد تنش‌هایی ناخواسته با این کشور و مشتریان چینی شود.

واقعیت این است که هنوز هیچ آیفونی واقعاً در هند «ساخته» نمی‌شود. اما اگر مرحله نهایی تولید (مونتاژ و بسته‌بندی) در آنجا انجام شود، از نظر تجاری تغییر «قابل توجهی» محسوب می‌شود و می‌تواند از پرداخت تعرفه‌ها جلوگیری کند.

iPhone 17 Pro, iPhone 17 Pro Max Rumored To Feature Longer Earpieceبا این حال، این آیفون‌ها همچنان به همان زنجیره تأمین پیچیده و گسترده‌ای که در چین شکل گرفته وابسته‌اند؛ زنجیره‌ای که هنوز جابجا نشده و احتمالاً جابجایی آن سال‌ها طول خواهد کشید. این کار ده‌ها میلیارد دلار هزینه دارد و برای اپل دردسرهایی با پکن و مشتریان چینی ایجاد خواهد کرد.

بعد از مونتاژ اولیه در چین، قطعات به هند فرستاده می‌شوند تا مراحل نهایی مونتاژ و بسته‌بندی، توسط ده‌ها هزار نیروی کار انجام شود. ایده‌ وابستگی کمتر به چین، برنامه‌ای برای آینده است. در حال حاضر، آیفون‌هایی که برچسب «ساخت هند» دارند، در واقع تلاشی برای دور زدن تعرفه‌های ترامپ بر واردات از چین به بازار آمریکا هستند.

از طرف دیگر، چین هم فقط تماشاگر ماجرا نیست. قبلاً گزارش شده بود که مقامات چینی از خروج تجهیزات یکی از تأمین‌کنندگان اپل جلوگیری کرده‌اند و این شرکت‌ها ناچار به استفاده از روش‌های خلاقانه و مخفیانه برای خارج کردن تجهیزات از کشور شده‌اند تا گرفتار جریمه یا محدودیت نشوند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد وابستگی اپل به چین چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *