تفسیر مدرن از طراحی کلاسیک؛ بوگاتی Centodieci معرفی شد!

شرکت چند ملیتی بوگاتی بار دیگر همگان را حیرت زده کرد. اما این بار از ویرون و شیرون خبری نیست بلکه به مناسبت جشن 110 سالگی برند بوگاتی، هایپرکاری خاص با نام Centodieci برای جنگیدن قد علم کرده است.

از تاسیس شرکت بوگاتی نزدیک به 110 سال می گذرد و باید این شرکت را یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده خودرو دانست. هرچند با وحود حنگ جهانی کم کم تولیدات این شرکت کم شد و ناگهان از صحنه روزگار محو شد تا دوباره با هایپرکارهایی بی رقیب به بازار برگردد.

چندی پیش بود که مطلب “سی سال با شیرون، ویرون و EB110 ؛ اسطوره هایی جلوتر از زمان” را نوشتیم. پیشنهاد می کنم این مطلب را مطالعه کنید.

طراحی

جشن 110 سالگی بوگاتی این بار با هایپرکاری رده بالا رنگ و بویی تازه به خود گرفت. البته 110 ساله شدن بوگاتی یکی از بهانه های این شرکت برای ساخت Centodieci بود. زنده نگه داشتن یاد سوپر اسپرت EB110 یکی از مهمترین دلایل ساخت Centodieci بود. البته با نگاه کردن به هایپرکار جدید بوگاتی می توان به راحتی زبان مشترک بین Centodieci و EB110 را فهمید. بوگاتی تمام تلاش خود را کرده، تا با الهام گرفتن از EB110 بدنه Centodieci را طراحی کند. تاثیر EB110 در طراحی هایپرکار جدید تا جایی پیش رفته است که ورودی هوای دماغه Centodieci با ابعاد کوچکش (به نسبت دیگر خاندان بوگاتی) به سرعت شما را یاد سوپر اسپرت دهه 90 میلادی یعنی EB110 می اندازد.

ستون B بوگاتی Centodieci دیگر مانند ویرون و شیرون و … به شکل حرف C نیست. طراحان ترجیح داده اند به جای طراحی منحنی ستون B، در انتحای شیشه جانبی دریچه هوا تعبیه کنند. چراغ های جلو این بار در بالاترین نقطه و با طراحی باریک اما کشیده جلب توجه می کنند.

در نمای عقب خودرو با چراخ های سه بعدی با 8 بخش مجزا، نوردهی می کنند. چهار اگزوز این بار به صورت جفت بروی هم قرار گرفته و در اطراف دیفیوزر عظیم پخش شده اند. اما یکی از موارد جالب در مورد Centodieci، باله بزرگ عقب به شیوه سنتی است. باله فعال مانند ویرون و شیرون جایش را در این هایپرکار به باله ای بزرگ داده است که همین موضوع نمای عقب خودرو را بیش از پیش تهاجمی تر کرده است.

مشخصات فنی

بوگاتی این هایپرکار را مانند ویرون، شیرون، دیوو و  La Voiture Noire، به موتور 16 سیلندر W شکل مجهز کرده است. موتوری که سالهاست خواب را از چشمان رقیبان ربوده است. این موتور در Centodieci با قدرت 1600 اسب بخار فعالیت می کند. در کنار این نیروگاه، کم شدن وزن Centodieci به میزان 20 کیلوگرم به دلیل استفاده از برف پاک کن سبک و آینه های جانبی سبک، عملکرد بهتر از ویرون و شیرون را می توان انتظار داشت.

تمام بهینه سازی های صورت گرفته باعث شده تا Centodieci برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت زمان 2.4 ثانیه، برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر زمان 6.1 ثانیه و برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت تنها زمان 13.1 ثانیه را احتیاج داشته باشد. اما بوگاتی نهایت سرعت Centodieci را به صورت الکترونیکی به 380 کیلومتر در ساعت محدود کرده است. شاید رسیدن به این سرعت آرزوی بسیاری از خودروسازان باشد اما زمانی که خودرویی نام بوگاتی را یدک می کشد، سرعت های کمتر از 400 کیلومتر در ساعت برای آن کم احساس می شود.

در نهایت بوگاتی قرار است از این خودرو تنها تعداد 10 دستگاه تولید کند که احتمال تمام آنها توسط کلکسیونر دارها پیش خرید شده است. اما داغ ترین نکته در مورد بوگاتی Centodieci، برچسب قیمت 8.9 میلیون دلار آن است، یعنی 103 میلیارد و 240 میلیون تومان بدون احتساب همه موارد!

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟