لیست سیاه چین برای پاسخ به تحریم هواوی توسط امریکا آماده سازی می‌شود

لیست سیاه چین برای پاسخ به تحریم های امریکا علیه کمپانی هواوی در حال تنظیم است. جنگ اقتصادی چین و امریکا با این اقدام مطمئن داغ تر از قبل خواهد شد. حالا تحریم جواب چین در برابر تحریم است.

·        چین در برابر امریکا: تحریم در برابر تحریم

طی چند هفته گذشته، تحریم هواوی از سوی شرکت های امریکایی به واسطه دستوری که از سوی رئیس جمهور امریکا صادر شد، از داغ ترین خبرهای دنیای تکنولوژی بوده است. ابتدا گوگل به عنوان مهم ترین همکار هواوی و سپس تراشه سازان بزرگ و شرکت های دیگر همکاری خود را با هواوی قطع کردند تا فشار اقتصادی به چین بیشتر شود.

در واقع امریکا یک لیست سیاه از شرکت های چینی را برای کمپانی های حوزه فناوری خود آماده کرد تا شرکت ها از همکاری با آنها منع شوند. اکنون چین تصمیم گرفته است یک لیست سیاه با هدف تحریم شرکت های امریکایی تهیه کند. به گفته Gao، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، این لیست شرکت هایی که برای امنیت ملی این کشور تهدید یا پتانسیل تهدید را دارند، در بر خواهد گرفت.

همچنین لیست سیاه چین شامل سازمان ها و افراد تجاری خارجی که از قوانین بازار این کشور تبعیت نمیکنند، نقض و بستن قراردادها، عدم تامین به دلایل غیر تجاری و دلایل نامشروع دیگری که شدیدا به شرکت های چینی آسیب میزند نیز خواهد شد. لیست سیاه چین با هدف حفاظت از اقتصاد بین المللی، قوانین تجاری و نظام تجارت چندگانه و مقابله در برابر یک جانبه گرایی و حمایت از  تامین امنیت ملی، اجتماعی و عمومی تنظیم میشود.

·        تحریم آلفابت، کوالکام و غیره توسط چین

اما میرسیم به شرکت هایی امریکایی که به واسطه لیست تحریم چین، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. از مهم ترین این شرکت ها میتوان به آلفابت (شرکت مادر گوگل)، کوالکام و دیگر ابرکمپانی های دنیای تکنولوژی اشاره کرد.

همچنین انتظار میرود چین برخی از شرکت های غیر امریکایی را نیز تحریم کند. توشیبا، پاناسونیک و شرکت انگلیسی ARM احتمالا از جمله این شرکت ها هستند. پاناسونیک و آرم هر دو هواوی را تحریم کرده و به همکاری خود با این کمپانی چینی پایان داده اند. آرم علت قطع همکاری با هواوی را، این عنوان کرده است که محصولات این شرکت شامل فناوری هایی میشود که مبدا آنها، ایالات متحده است.

·        جلوگیری از صادرات مواد معدنی به امریکا

پاسخ محکم چین در برابر تحریم های امریکا به همینجا ختم نمیشود. این کشور قصد دارد از صادرات مواد معدنی به امریکا نیز جلوگیری کند. این مواد در صنایع عالی الکترونیک، اتومبیل و البته صنایع نظامی ضروری هستند. چین با 35 درصد سهم، بزرگترین اندوخته مواد معدنی را در اختیار دارد و 70 درصد از معدنکاری در سال 2018 در خاک این کشور انجام شده است.

منبع: Wccftech

پست های مرتبط

گوگل اولین پیش‌نمایش نسخه توسعه‌دهنده Wear OS 5 را منتشر کرد

هوش مصنوعی Gemini Nano گوگل فرد را از تماس‌های کلاه‌برداری مطلع می‌کند

شرکت OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی GPT-4o را معرفی کرد