اینتل به صورت رسمی پردازنده‌های Comet Lake را معرفی کرد

با وجود آنکه زمان چندانی از معرفی پردازنده های Intel Ice Lake نمی گذرد، این شرکت حالا با پلتفرم جدید Comet Lake وارد میدان رقابت می شود؛ اینتل حالا قصد دارد تا با تثبیت موقعیت خود در بازار پردازنده های لپ تاپ، برتری محکم خود به نسبت پردازنده های Ryzen 3000 را به نمایش بگذارد. اینتل به تازگی پردازنده های Comet Lake را معرفی کرده است که در ادامه به سراغ آنها خواهیم رفت.

به گزارش بنچیمو؛ پردازنده های Comet Lake بر خلاف سری Ice Lake از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می برند. Comet Lakeها در دو گونه Y و U معرفی شده اند؛ سری U با پردازنده های 15 و 25 واتی و سری Y هم با پردازنده هایی همراه است که بیشینه توان حرارتی آنها به حداکثر 9 وات می رسد. شیوه نامگذاری بین مدل های مختلف پردازنده Comet Lake و Ice Lake بسیار شبیه به یکدیگر است.

پردازنده های Ice Lake به مراتب سریع و قوی تر از مدل های Comet Lake هستند. چه در حوزه CPU و چه در بخش های GPU داخلی. با این وجود پلتفرم Comet Lake که در کنار Ice Lake نسل دهم را به صورت اشتراکی تشکیل می دهند. گفتیم که پردازنده های Ice Lake در بخش هایی از جمله گرافیک مجتمع، سریع تر هستند؛ اما پردازنده های Comet Lake هم ویژگی های اختصاصی خود را دارند.

به عنوان مثال، اینتل قدرت پردازش های چند رشته ای یا همان قابلیت SMT را در این سری به شکل چشمگیری افزایش داده است. بسیاری از برنامه ها مانند برنامه های مهندسی، گرافیک، مدل سازی، سه بعدی و … تشنه رشته های قدرتمند هستند که نسل Comet Lake این نیاز را به خوبی پاسخ می دهد. Comet Lakeها با حداکثر 6 هسته و 12 رشته معرفی شده و در مجموع از 8 مدل تشکیل شده اند. چیپست های سری 400 هدایت بردهای این پلتفرم را بر عهده دارند؛ چیپست های جدید با ویژگی های نوین از جمله پشتیبانی از Wi-Fi 6، حافظه های رم LPDDR4x 2933, LPDDR3 2133 و DDR4 2666Mhz معرفی شده اند.

موتور گرافیکی داخلی این پلتفرم بسیار مشابه نسل پیشین بوده اما مقداری قوی تر به نظر می رسد. یک پردازنده گرافیکی، قدرتمند تر از UHD Graphics 620. این چیپست ها از معماری جدید گذرگاه Thunderbolt 3 با زمان تاخیر بسیار ناچیز پشتیبانی کرده و در نهایت از باس های بیشتر در زمینه PCI-E برخوردار هستند. یکی از ویژگی های حائز اهمیت در پردازنده های Comet Lake، قابلیت Adaptix Dynamic Tuning است.

ویژگی Adaptix Dynamic Tuning که با هوش مصنوعی کار می کند، امکان بالا بردن کارایی پردازنده به نسبت خنک کننده و نوع لپ تاپ را فراهم می کند. اینتل مدعی است که با استفاده از Adaptix Dynamic Tuning می تواند کارایی را بین 8 تا 12 درصد افزایش داد.

پست های مرتبط

بررسی ویدیویی عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 4070 Ti SUPER

کامپیوتکس 2024 : شرکت Lexar نسل جدید رم‌های DDR5 و نسل پنجم SSD های خود را معرفی کرد

کامپیوتکس 2024 : شرکت PowerColor پردازنده‌های گرافیکی آینده AMD و تراشه‌های NPU را برای کاهش مصرف انرژی هنگام بازی ترکیب می‌کند