شرکت Crytek با قانون از حقوق Crysis Remastered دفاع کرد

ساختن ماد برای بازی های مختلف همیشه جذابیت خاص خود را دارد، مادها چیزهایی را به بازی اصلی اضافه می کنند که شاید به ذهن توسعه دهنده نرسیده باشد. اما شرکت های توسعه دهنده دو دیدگاه در برخورد با مادسازها دارند. یا از مادساز مورد نظر حمایت می کنند چون باعث می شوند که بازی ساخته شده به بهانه ماد بیشتر دیده و تجربه شوند و به نوعی آن را اهرم تبلیغاتی خود می دانند. یا اینکه با مادساز نمی توانند کنار بیایند و شاید هم از راه های قانونی استفاده کنند تا عنوان خود را حفظ شده و اورجینال نگه دارند. Crytek یکی از توسعه دهنده هایی است که راه دوم را انتخاب می کند.

روزی روزگاری بازیسازی بود به نام…

یک جمله بسیار معروف وجود دارد که می گوید قهرمان شدن بسیار عالی ست اما قهرمان ماندن ارزشمندتر است. فکر می کنم این مثال برای شرکت Crytek کاملا صادق است، توسعه دهنده آلمانی خوش فکری که زمانی برای خودش برو و بیایی داشت. شرکت کرایتک را با عنوان Crysis میشناسند، عنوانی که در هر شماره خود از لحاظ ارائه جلوه های بصری یک گام از بقیه جلوتر بود اما حالا در گوشه ای نشسته و دل خود را به ارائه نسخه ریمستر خوش کرده است. شرکتی که حالا باید یکی از پرچم داران نسل نهم می بود و شرکت های Sony و Microsoft بر روی آن حساب می کردند.

بازگشتی کم رمق

چند سالی است که بازی های زیادی را بصورت ریمستر شده داریم تجربه می کنیم و در حقیقت هر روز هم به تعداد آنها اضافه هم می شود. این بازی ها معمولا به فروش خوبی هم دست پیدا می کنند، کرایتک هم سعی کرد که خود را در مسیری که شرکت های دیگر حرکت کردند قرار دهد. این توسعه دهنده آلمانی با انتشار Crysis Remastered با نقدهای مثبت و منفی زیادی روبرو شد. در نگاه کسانیکه نسخه های اورجینال را تجربه کردند بازگشت دوباره به جزیره استوایی باز هم لذت بخش بود همین هم باعث شد که نگاه مادسازها به این سمت جلب شود.

کاربری به نام Frans Bouma که یک مادر است دست بر روی بازی کرایسیس ریمستر گذاشته است. آدام گینزل مدیر روابط عمومی کرایتک نسبت به ساخت این ماد واکنشی جدید نشان داده است و از فرانس بوما خواسته که کار خود را متوقف کند. در یک پیگیر قانونی از بوما خواسته شده تا تمام محتویات تولید شده را از تمام وبسایت ها و یا هر جای دیگری که هستند حذف کند. در حالیکه بوما این درخواست را قبول کرده این را بیان نموده که از این حرکت کرایتک کاملا گیج شده است چون این ماد فقط حاوی کدهای شخصی من هستند و حق و حقوق هیج کسی وارد نمی شود. بوما ادامه می دهد: من در این سیاره خاکی جز هزاران نفری هستم که یک ماد ساخته است و چیز عجیبی نیست. من همیشه جواب های مشتاقانه ای را از ناشران و توسعه دهندگان مختلف دریافت می کنم چون آنها عاشق تبلیغات رایگان هستند.

گینزل هم در مقابل حرف بوما این را گفته که تنها و مهم ترین مشکل این ماد، پولی بودن آن است و بوما باید این دیوار پرداختی را حذف کند. اما اگر کمی از این مساله فاصله بگیریم حرف های گینزل دور از انصاف هم نیست و در حقیقت مادهای بازی‌ها اکثرا به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، اما جالب است بدانید که این ماد با قیمت ۶ تا ۶۴ دلار  به فروش می‌رسیدند. حال اینکه کرایتک این مسئله را خارج از قوانین می‌داند باعث شده تا ۷ روز به این سازنده مهلت داده شود تا ماد خود را از تمامی منابع بردارد. حال جالب است بدانید که اقدام خود توسط کاربران در فضای مجازی نشر داده شد و برخی کاملا با آن مخالفت کردند، به همین دلیل نیز استودیو کرایتک رسما اعلام کرد که از همه بابت این برخورد عذرخواهی می‌کند!

این پرطرفدارترین مادی بود که تابحال برای کرایسیس ریمستر ساخته شده و بر پایه موتور گرافیکی Unreal Engine 4 توسعه پیدا کرده است. این ماد تصاویر فوق العاده را به کاربران نمایش می دهد که برای همه جذابیت دارد.

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024