ادوارد اسنودن که در سال 2013 اطلاعات محرمانهای را درباره برنامههای نظارتی جهانی ایالات متحده فاش کرد، اخیراً اظهارات جالبی درباره عرضه کارتهای گرافیکی سری GeForce RTX 50 انویدیا مطرح کرده است.
به نظر میرسد که خیلیها از عرضه سری کارتهای گرافیکی RTX Blackwell انویدیا رضایت نداشتهاند، چراکه نه تنها موجودی این کارتها بسیار محدود بود، بلکه عملکرد مدلهایی مانند GeForce RTX 5080 هم بسیار ناامیدکننده بود. واکنشها نسبت به کارتهای گرافیکی جدید انویدیا آنقدر منفی بوده که ادوارد اسنودن تصمیم گرفت نظرات خود را در این باره بیان کند و این عرضه را «جنایت علیه مصرفکننده» توصیف کرد.
اسنودن در توییتی نوشت:
استراتژی سوددهی کوتاه مدت باعث شده برند انویدیا به ارزش پایینی در کنار قیمتهای بالا برسد. 5070 باید حداقل 16 گیگابایت VRAM و 5080 حداقل 24/32 گیگابایت VRAM و همچنین 5090 حداقل 32/48 گیگابایت VRAM میداشتند. عرضه یک کارت گرافیک 1000 دلاری در سال 2025 با 16 گیگابایت VRAM یک جنایت علیه مصرفکننده است.
اسنودن معتقد است که کارتهای گرافیکی RTX Blackwell انویدیا باید حافظه VRAM بیشتری داشته باشند و قیمت 1000 دلاری کارت گرافیک RTX 5080 به هیچ وجه منطقی نیست. این اظهارات قطعاً بازتاب واکنش مصرفکنندگان به عرضه این کارتهاست و با توجه به اینکه موجودی اولیه آنها بسیار کم بود، به نظر میرسد انویدیا تلاش کرده تقاضا را به این صورت افزایش دهد. طی بررسی کارت گرافیک MSI SUPRIM GeForce RTX 5080، خبرگزاری Wccftech به این نتیجه رسید که ارتقا از نسل Ada Lovelace به این کارتها تصمیم خوبی به نظر نمیرسد، چراکه افزایش عملکرد آنطور که باید، نبوده است.
بازار کارتهای گرافیکی ردهبالا قطعا به رقابت نیاز دارد چون انویدیا تنها رقابتکننده موجود در این رده است. این یعنی خریداران هیچ گزینه دیگری برای انتخاب کارتهای گرافیکی با قدرت پردازشی بالا ندارند. درست است که وقتی فناوریهایی مانند DLSS 4 و Frame-Gen اضافه میشود، عملکرد به طور چشمگیری بهبود مییابد، اما با این حال، ارزش عملکرد به نسبت قیمت، کارتهای RTX Blackwell را به گزینهای ایدهآل تبدیل نمیکند.
اوضاع زمانی که کارتهای گرافیکی سری RX 9070 شرکت AMD هم وارد بازار شوند، جالبتر میشود، چراکه آن زمان شاهد رقابت داغ در بخش کارتهای گرافیکی خواهیم بود. شرکت AMD وعده داده که نسبت بهترین عملکرد به قیمت را با Radeon RX 9070 XT ارائه خواهد داد. این کارتهای گرافیکی در ماه مارس به همراه مدلهای 60 انویدیا به بازار میآیند.
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد اظهارات اسنودن در ارتباط با کارتهای گرافیکی سری RTX 50 انویدیا چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.