اولین نگاه به مادربرد MSI B760 MAG Tomahawk پیش از رونمایی رسمی

شرکت تایوانی MSI مادربرد B760 MAG Tomahawk را به عنوان جانشین B660 MAG Tomahawk به نمایش گذاشت. تصاویر دریافتی نشان از آن دارد که این شرکت در بخش طراحی، نسل جدید تاماهاک مبتنی بر چیپ ست B760 را با یک فیس لیفت راهی بازار می کند اما مشخصات آن برای همخوانی با پردازنده های نسل 13 اینتل بهبود یافته است.

سری Tomahawk به دلیل کیفیت ساخت، عملکرد مناسب و قیمت بسیار رقابتی، یکی از محبوبترین زیر برندهای ام اس آی در سبد مادربردها است. حال این مادربرد محبوب خود را برای چیپ ست جدید B760 آماده می کند. مادربرد B760 MAG Tomahawk همچون نسل قبلی با پشتیبانی از رم های DDR4 و DDR5 معرفی می شود تا دست خریداران برای هر سلیقه را باز بگذارد. شاید در نگاه اول این مادربرد شبیه به نسل قبلی باشد اما ساختار PCB و قرارگیری قطعات و ماژول ها بروی آن تغییر گسترده ای داشته.


دلیل محبوبیت و ماندگاری سه زیر برند CARBON / TOMAHAWK / MORTAR از ام اس آی


در بخش ورودی برق پردازنده شاهد دو کانکتور 8 پین هستیم که جریان مورد نظر را به مدار قدرت با PWM دیجیتال می رساند. مدار قدرت یا رگولاتور ولتاژ پردازنده در این مادربرد 12+1+1 فاز است که تغییر چندانی نداشته تا پشتیبانی مناسبی از پردازنده های نسل 12 و نسل 13 اینتل داشته باشد. با توجه به چیپ ست و مدار قدرت، هدف این مادربرد میزبانی از پردازنده های میان رده و غیر K اینتل است.

همچنین MSI B760 Tomahawk یک طراحی استاندارد ATX دارد که دو اسلات PCIe x16 آن اکنون برای سازگاری با نسل 13 اینتل، پشتیبانی از Gen 4.0 را در دستور کار دارند. سه اسلات M.2 PCIe در زیر هیت سینک ها پنهان شده است. با اینکه مشخصات دقیق از این مادربرد در دست نیست اما بسته بندی به وضوح “Lightning Gen5” را ذکر کرده که نشان می دهد حداقل یک اسلات M.2 از PCIe Gen5 پشتیبانی می کند.

در بخش ارتباطی هم می توان به وضوح، پشتیبانی از شبکه بی سیم Wi-Fi 6E، پورت های پر سرعت و شبکه 2.5 گیگابیتی را مشاهده کرد. مادربردهای B760 با پشتیبانی از DDR5 و DDR4 اوایل سال 2023 در کنار پردازنده های 65 واتی غیر K اینتل راهی بازار می شوند.

پست های مرتبط

احتمالاً سامسونگ استارت تولید گره 2 نانومتری را زده باشد !

سامسونگ حداقل دو سال از اپل در بخش فناوری تراشه عقب‌تر است

معرفی MSI Companion در پلتفرم ام اس آی سنتر