بررسی تخصصی لپ تاپ Aero 14 OLED BMF گیگابایت

 با گذر زمان، محبوبیت لپ‌تاپ‌های باریک، سبک و قابل حمل در حال افزایش است. با اینکه درگذشته درون بدنه باریک امکان استفاده از سخت‌افزاری قدرتمند نبود؛ اما امروزه حتی در لپ‌تاپ‌های باریک هم می‌توان سخت‌افزاری مناسب را در اختیار داشت. لپ‌تاپ Aero 14 OLED گیگابایت با کد BMF یا مدل 2023 یکی از این مدل‌ها است که نه‌تنها قابلیت حمل‌ونقل عالی دارد؛ بلکه با سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگری خیره‌کننده، در تلاش برای جلب رضایت مشکل‌پسندان است.

 باتوجه‌به این که سال‌ها شاهد تولید لپ‌تاپ‌های باریک ویندوزی بودیم؛ اما این اپل بود که با مک‌بوک‌ها، توان بالا در کنار بدنه‌ای باریک و قابل حمل را ارائه کرد. مدت‌ها جای خالی یک لپ‌تاپ ویندوزی قدرتمند با ساختاری جمع‌وجور حس می‌شد تا اینکه سخت‌افزارهای جدید این امکان را برای ویندوزی‌ها فراهم ساختند. یکی از جدیدترین رقبای مک‌بوک‌های اپل همین مدل Aero 14 OLED گیگابایت است. لپ‌تاپی که به لطف سخت‌افزاری به‌روز و قدرتمند، تراشه گرافیکی کاربردی، نمایشگر جذاب و طراحی جمع‌وجور و سبک، به‌خوبی قادر به جلب رضایت مشکل‌پسندان است.

 اگر بخواهیم در همین ابتدا بررسی یک معرفی کوتاه در مورد Aero 14 OLED BMF داشته باشیم، باید این‌طور عنوان کرد که این مدل با پردازنده Core i7-13700H و تراشه گرافیکی RTX 4050، به‌خوبی نیاز یک لپ‌تاپ استودیویی را فراهم می‌سازند. شما می‌توانید رندر سه‌بعدی، ویرایش فیلم و عکس را انجام دهید، حتی بسیاری از بازی‌ها نیز باید به‌راحتی روی این مدل اجرا شوند. بااین‌حال، بازی‌های فعلی تمایل به حافظه تصویری بسیار دارند، بنابراین 6 گیگابایت حافظه تصویری RTX 4050 ممکن است شما را مجبور به کاهش تنظیمات گرافیکی بازی کند. البته به لطف پشتیبانی از DLSS 3.0، جبران کاهش فریم تا حدی جبران‌پذیر است.

مشخصات Aero 14 OLED BMF

مشخصاتAero 14 OLED BMF
پردازندهاینتل نسل 13
Core i7-13700H
14 هسته – 20 رشته
تراشه گرافیکیانویدیا RTX 4050
6 گیگابایت GDDR6
45 وات
نمایشگر14 اینچ
OLED
رزولوشن 1800×2880
90 هرتز
رم16 گیگابایت
LPDDR5-6400
حافظه داخلییک ترابایت
M.2 SSD
NVMe PCIe Gen 4.0×4
پورت هادو Thunderbolt 4
یک USB 3.2 Gen1 (Type A)
یک کارت خوان microSD
یک HDMI 2.1
یک جک 3.5 میلی متری هیبریدی
ورودی برق پورت USB-C
اسپیکردو اسپیکر 2 وات
شبکه بی سیمWi-Fi 6E
Bluetooth V5.2
وب کمبا دقت 1080p
باتری63 وات ساعت
منبع تغذیه130 وات
وزن1.49 کیلوگرم

 قبل از شروع بررسی لازم است به نکته‌ای اشاره کنیم: با اینکه گیگابایت سال‌ها در زمینه تولید لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سگمنت‌های مختلف فعالیت دارد؛ اما در واقع مدل Aero 14 OLED هدفی مشخص را دنبال می‌کند و آن هم تولیدکنندگان محتوا هستند. با اینکه می‌توان از این مدل به‌عنوان لپ‌تاپ، نوت‌بوک یا اولترا بوک یادکرد، اما اجازه دهید در ادامه بررسی آن را لپ‌تاپ بنامیم تا ذهن نگارنده درگیری غیر از نوشتن یک بررسی دقیق نداشته باشد.

طراحی و بدنه

 باریک و جمع‌وجور

 وزن 1.49 کیلوگرم

 رنگ نقره‌ای

 تنها با نگاهی به طراحی Aero 14 OLED به‌سرعت می‌توان هدف‌گذاری گیگابایت را در عرضه این مدل متوجه شد. شاید این طراحی نتواند برای گیمرها چشم‌نواز باشد؛ اما تولیدکنندگان محتوا و در مجموع هنرمندان ارتباط خوبی با این نوع طراحی برقرار می‌کنند. بسیاری از این دوستان به دنبال لپ‌تاپی مینیمال، قابل حمل با سخت‌افزاری قدرتمند هستند و این دقیقاً همان نگاهی است که گیگابایت را به سمت تولید این مدل کشانده است.

 در بخش بدنه گیگابایت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. کیفیت ساخت و مونتاژ بدنه بسیار خوب است که می‌توان این موضوع را به بدنه آلومینیومی با برش‌های CNC نسبت داد. همچنین نبود پنل‌های پلاستیکی استحکام بدنه را افزایش داده؛ اما برای کاربرانی مانند نگارنده که همیشه با مشکل رطوبت دست مواجه هستند، احساس وجود یک جریان الکتریسیته بسیار خفیف در بدنه مشهود است. البته این موضوع مخصوص این لپ‌تاپ نیست. تمام لپ‌تاپ‌های پریمیوم یا هر لپ‌تاپ دیگری با ساختار فلزی این حس را منتقل می‌کند.

 با اینکه رنگ بدنه کمی مات است؛ اما در زوایای مختلف و جلوی منابع نوری، جلوه‌های رنگین کمانی ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد گیگابایت از یک فرایند آنودیزاسیون ویژه برای درخشش استفاده کرده. نوشته بزرگ AERO پشت درب، شاید ساده به نظر برسد؛ اما با روشن‌شدن لپ‌تاپ و اتصال به منبع تغذیه (آداپتور) با نورپردازی سفید روشن می‌شود که جلوه بصری بسیار جذابی به این قسمت بخشیده. همین برش حرفه‌ای حروف و نورپردازی سفید، یکی دیگر از دلایل ساختار خوب Aero 14 OLED است.

 بدنه با ابعاد 31.1×22.08×1.7 سانتی‌متر تقریباً هم اندازه مک‌بوک پرو 14 است با این تفاوت که وزن کمتری دارد؛ اما کمی ضخیم‌تر است. لبه‌های باریک نمایشگر باعث می‌شود یک نمایشگر تقریباً بدون حاشیه ایجاد شود که در بخش تجربه بصری، شگفت‌انگیز است. اما در بخش طراحی یک انتقاد وجود دارد و آن هم لولاهای صفحه‌نمایش است. با اینکه لولاها کارکردی روان دارند یا نمایشگر را بدون تکان‌های اضافه در موقعیت خود نگه می‌دارد، اما حداکثر زاویه باز شدن صفحه‌نمایش تنها 126 درجه است. این زاویه خوب است؛ اما قطعاً عالی نیست، خصوصاً برای یک محصول باهدف گذاری تولیدکنندگان محتوا. با این زاویه، قرارگیری لپ‌تاپ روی میز بسیار عالی است؛ اما در زمان درازکشیدن و قراردادن لپ‌تاپ روی پا، ممکن است کمی زاویه پای خود را برای بهترین تجربه بصری از نمایشگر تغییر دهید.

 پورت‌های ورودی و خروجی یا I/O در سه طرف این لپ‌تاپ جمع‌وجور قرار گرفته تا دسترسی آسان، و مدیریت کابل‌ها یا سیم‌ها راحت باشد. لبه سمت راست به دو پورت USB-C مجهز است که از Thunderbolt 4 و DisplayPort پشتیبانی می‌کند. این پورت‌ها در کنار سرعت بالای انتقال داده، قادر به انتقال تصویر هم هستند؛ اما از Power Delivery پشتیبانی نمی‌کنند. در این بخش می‌توان یکی از شبکه‌های جریان هوا را مشاهده کرد.

 در لبه سمت چپ، جدا از شبکه جریان هوا، یک پورت USB-C 3.2 Gen 2 (10Gbps) به همراه جک 3.5 میلی‌متری هیبریدی برای استفاده از میکروفون و هدفون و کارت‌خوان MicroSD قرار گرفته است. کنار پورت USB-C سمت چپ نوشته DCIN قرارگرفته، به این معنی که منبع تغذیه تنها با اتصال به این پورت قابلیت شارژکردن یا انتقال جریان به لپ‌تاپ را دارد و از Thunderbolt و DisplayPort پشتیبانی نمی‌کند. یکی دیگر از درگیری‌های ذهنی نگارنده، وجود کارت‌خوان MicroSD است. قطعاً بیشتر کاربرانی که از کارت‌خوان استفاده می‌کنند، برای انتقال تصاویر و ویدئو دوربین‌هایی است که به کارت SD مجهز هستند نه MicroSD!.

 پشت دستگاه دو شبکه مجزا جریان هوا قرار گرفته؛ اما در میان این دو شبکه پورت‌های USB-A 3.2 Gen 1 (5Gbps) و HDMI 2.1 هم دیده می‌شود.

تست کارت‌خوان MicroSD

 همان‌طور که عنوان شد لپ‌تاپ Aero 14 OLED به کارت‌خوان MicroSD مجهز است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کارت‌خوان‌ها، نبود سرعت انتقال مناسب است به‌طوری‌که برای انتقال یک ویدئو حجیم 4K شما را تا مرز آشفتگی می‌رساند. در تست‌های انجام شده توسط رسانه بنچیمو عملکرد این کارت‌خوان بسیار راضی‌کننده بود. البته نمی‌توان از کلمه عالی استفاده کرد؛ اما سرعت انتقال داده توسط این کارت‌خوان بسیار بهتر از طیف وسیعی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است. در این تست توانستیم سرعت انتقال داده 185.8 مگابایت در ثانیه اندازه‌گیری کنیم که سرعت قابل‌قبولی است.

BENCHIMO.COM
سرعت خواندن
185.8MB/s
سرعت نوشتن
83.54MB/s

صفحه کلید و تاچ پد

عمق سفر مناسب

نورپردازی سفید صفحه کلید

تاچ پد عریض

 صفحه‌کلید Aero 14 OLED با 85 کلید، وسعت، ابعاد و عملکرد خوبی را ارائه می‌کند. این صفحه‌کلید دوست‌داشتنی است و با وجود ابعاد جمع‌وجور لپ‌تاپ به‌خوبی در عرض گسترش پیدا کرده تا ابعاد کلیدها و دسترسی به آنها عالی باشد. چیدمان کلیدها خیلی شلوغ نیست و همه چیز سر جای خودش قرار گرفته. وجود کلیدهای Home، End، Page Up و Page Down در ستون سمت چپ ستودنی است.

این که بر خلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های باریک، ابعاد کلیدهای ناوبری مانند دیگر کلیدها است، تجربه کار را راحت و لذت‌بخش می‌کند. ابعاد خوب کلیدهای ناوبری باعث کوچک‌شدن کلید Shift سمت راست شده ولی آن‌قدر کوچک نیست که آن را با جهت بالا اشتباه بگیرید. البته در این میان فاصله کم کلید”Enter” و “\” چندباری باعث تایپ اشتباه شد که کمی نیاز به تمرین و عادت دارد.

 عمق سفر 1.7 میلی‌متری کلیدها خوب ارزیابی می‌شود به‌خصوص در چنین لپ‌تاپ باریکی. نورپردازی سفید عملکرد و درخشش خوبی دارد. شدت روشنایی را می‌توانید با کلیدهای Fn + space مدیریت کنید.

 تاچ‌پد Aero 14 OLED با ابعاد 7.8×12.1 سانتی‌متر واقعاً دلپذیر است. تاچ‌پد دقیقاً در مرکز بدنه قرار گرفته که این موضوع کارکردن را هم برای راست‌دست‌ها و هم چپ‌دست‌ها راحت کرده است.

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری تاچ‌پد، ساختار شیشه‌ای آن است که حتی در طولانی‌مدت و کارکردن با ناخن هم نمی‌توان بر ساختار آن تأثیر منفی گذاشت. همچنین نوشته AERO به‌صورت حرفه‌ای روی آن قرار گرفته که ظاهر دلپذیری از آن ساخته است. عمل کلیک‌کردن کمی با صدا همراه است که ممکن است تا مکان‌های ساکت مانند کتابخانه، نظر شما را بیشتر جلب کند.

صفحه نمایش

رزولوشن 1800×2880 پیکسل

پنل OLED

90 هرتز

 لپ‌تاپ Aero 14 گیگابایت به یک پنل 14 اینچ OLED از ساخته‌های سامسونگ مجهز است. این نمایشگر بادقت 1800×2880 پیکسل را باید به‌عنوان 3K شناخت. تراکم پیکسلی این پنل برابر با 243 پیکسل در هر اینچ است و به گفته گیگابایت از گواهی VESA DisplayHDR 600 پشتیبانی می‌کند. البته برای دستیابی به این گواهی باید به نهایت روشنایی 600 نیت دست پیدا کرد. جدا از این موارد این پنل گواهینامه‌های متعددی همچون Pantone، گواهی X-Rite و استاندارد Eyesafe 2.0 را دریافت کرده است.

 نسبت تصویر مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های مخصوص تولیدکنندگان محتوا برابر با 16:10 است تا محتوای بیشتری را در اختیار داشته باشید. همچنین نرخ تازه‌سازی تصویر برابر با 90 هرتز است که نسبت به پنل‌های 60 هرتزی، حرکات را روان‌تر نشان می‌دهد. به لطف پنل OLED شفافیت و عمق رنگ‌ها بسیار عالی است، خصوصاً در نمایش محتوایی مانند فیلم و حتی بازی، تجربه بصری بسیار دلپذیری ارائه می‌کند. با وجود گواهی X-Rite رنگ‌ها نیاز به کالیبراسیون عجیبی ندارد و در حالت معمولی هم کمتر لپ‌تاپی قادر به رقابت با Aero 14 OLED است؛ اما اگر حساسیت بسیار بالایی دارید با کمی کالیبراسیون می‌توان حتی به فضای رنگی بسیار گسترده‌ای دست‌یافت.

تست صفحه نمایش

لپ تاپ
MSI Stealth 14 Studio A13V
Aero 14 OLED BMF
MacBook Pro 14 M3
تصویر
پنل
IPS
OLED
IPS
دقت
2560x1600
2880x1800
3024x1964
نهایت روشنایی
406 نیت
448 نیت
532 نیت
کنتراست
997:1
33243:1
sRGB
99.1%
100%
99.95%
AdobeRGB
87.6%
92.7%
92.64%
DCI-P3
97.2%
99.8%
99.7%
رفرش ریت
240 هرتز
90 هرتز
120 هرتز

باوجوداینکه این نمایشگر دقت رنگ بسیار خوب، شفافیت عالی و نهایت روشنایی قابل‌قبولی دارد، اما پوشش نمایشگر مانند اکثر پنل‌های OLED از نوع ضد انعکاس نیست. همین موضوع هم می‌تواند محیط پس‌زمینه را در صورت روشن بودن محیط در نمایشگر بازتاب دهد. البته نهایت روشنایی به میزانی هست که در این شرایط هم بتوان کار را پیش برد.

سخت افزار

پردازنده i7-13700H

تراشه گرافیکی RTX 4050

16 گیگابایت رم DDR5

پردازنده i7-13700H اینتل یک گزینه 14 هسته‌ای با 20 رشته است که معماری هیبریدی اینتل باعث شده تا 6 هسته آن از خانواده Performance و 8 هسته آن از Efficient باشد. این پردازنده دارای نهایت فرکانس بوست 5.0 گیگاهرتز برای هسته‌های P و 3.7 گیگاهرتز برای هسته‌های E است. همچنین 24 مگابایت حافظه نهان یا کش به همراه توان حرارتی میانه 45 وات، حداقل 35 وات و حداکثر 115 وات، این پردازنده لپ‌تاپ را به گزینه مناسب برای بازی و رندر تبدیل کرده است. تراشه گرافیکی Iris Xe با فرکانس 1.5 گیگاهرتز و 96 واحد جریانی، قدرتی مناسب برای خروجی گرفتن تصویر تا نهایت رزولوشن 8K را دارد.

گرافیک RTX 4050 لپ‌تاپ با تراشه AD107 استفاده شده در Aero 14 OLED از نوع 45 واتی است. در واقع هدف این لپ‌تاپ تولید محتوا مانند رندر سه‌بعدی، ویرایش ویدئو و عکس است، به‌همین دلیل RTX 4050 درایورهای ویژه انویدیا استودیو را اجرا می‌کند که به‌منظور به حداکثر رساندن سازگاری با برنامه‌های خلاقانه مانند فتوشاپ، پریمیر، داوینچی و … است. تراشه RTX 4050 موبایلی توانی بین 35 تا 115 وات دارد. گزینه 45 واتی RTX 4050 یک تراشه گرافیکی با نهایت فرکانس اعلامی 1605 مگاهرتز است که اعداد به‌دست‌آمده در آتلیه بنچیمو فراتر از عدد اعلامی بود (همیشه فرکانس کاری کارت‌های انویدیا با فرکانس بوست اعلامی یکسان نیست). این تراشه گرافیکی دارای 2560 هسته، 80 واحد TMUs، تعداد 32 واحد ROPs، تعداد 18 هسته RT و 120 هسته Tensor است که 6 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 با رابط 96 بیتی و پهنای باند 216 گیگابایت در ثانیه آن را همراهی می‌کند.

همان‌طور که در جریان هستید این تراشه گرافیکی به لطف معماری RTX 50 Ada قادر به پشتیبانی از DLSS 3.0 یا فریم جنریشین است. بااین‌وجود شما می‌توانید بدون افت کیفیت تصویر، فریم بیشتری را تجربه کنید. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که تراشه گرافیکی RTX 4050 در کنار نمایشگر 3K این لپ‌تاپ چندان در بازی‌های جدید نرخ فریم مناسبی را ارائه نمی‌کند.

در بخش مشخصات سخت‌افزاری اعلام کردیم که این لپ‌تاپ به 16 گیگابایت رم LPDDR5 مجهز شده است؛ اما نکته قابل‌تأمل غیر قابل ارتقا بودن این نوع از رم‌های سری LP است. قطعاً بدنه جمع‌وجور و امتناع از سنگین‌تر شدن Aero 14 OLED مهم‌ترین دلیل برای به‌کارگیری این نوع رم است. رم LPDDR5 لحیم شده دارای فرکانس کاری پایه 5200 مگاترنسفر در ثانیه (MT/s) و نهایت فرکانس 6400 مگاترنسفر در ثانیه با زمان تأخیر 60 است. این ظرفیت از رم برای کارهای عمومی، رندرهای سبک، ادیت ویدئو در رزولوشن‌های کمتر از 4K و بازی مناسب است.

سالید یا SSD استفاده شده Aero 14 OLED از ساخته‌های گیگابایت با کد AG450E 1024-G با ظرفیت یک ترابایت است. این سالید دارای رابط نسل چهار یا Gen 4.0 است که سرعت نامی 5000 مگابایت در ثانیه برای خواندن و 4600 مگابایت در ثانیه برای نوشتن دارد. ساختار سالید بر اساس 3D TLC NAND و فرم فکتور آن M.2 2280 است. طول عمر این مدل 1.5 میلیون ساعت یا 600 ترابایت نوشتن است که عدد مناسبی برای یک سالید ارزیابی می‌شود.

تست پردازنده

لپ تاپ
MSI Stealth 14 Studio A13V
Aero 14 OLED BMF
MacBook Pro 14 M3
تصویر
گرافیک/پردازنده
13700H-RTX 4050
13700H-RTX 4050
M3
Cinebench 2024 Multi Core
-
722
612
Cinebench 2024 GPU
-
7512
3336
Cinebench R23 Multi Core
15059
13436
10720
Cinebench R23 Single Core
1896
1910
1921
Cinebench R15 Multi Core
2703
2531
-
Geekbench 6 Multi
13818
13487
12078
Geekbench 6 Single
2597
2613
3178
Blender: BMW CPU زمان کم: بهتر
197 ثانیه
221 ثانیه
216 ثانیه

پردازنده 13700H بدون پیشرفت نسبت به نسل قبلی یعنی 12700H عرضه شد. هر دو پردازنده قدرت کافی برای اجرای برنامه‌های مبتنی بر پردازنده را دارند. بااین‌حال 13700H برای لپ‌تاپی مانند Aero 14 OLED BMF پردازنده بسیار قدرتمندی است که از پس نیازهای شما به‌خوبی بر می‌آید. اینکه این پردازنده در Aero 14 بهترین امتیازها در بین 13700H ندارد شاید برای شما عجیب باشد؛ اما از نظر نگارنده این موضوع یک دلیل دارد و یک مزیت. دلیل اصلی این است که گیگابایت در حد توان سعی کرده تا توان پردازنده را در PL2 روی 70 وات و در PL1 روی 40 وات محدود کند. این موضوع شاید باعث شود امتیازها بهترین نباشد؛ اما پس از چند بار آزمایش و تست استرس، پردازنده همچنان قدرت کافی برای پردازش را ارائه می‌کند این در حالی است که دیگر لپ‌تاپ‌ها پس از چند بار تست و بارکاری طولانی‌مدت، برای جلوگیری از گرمای زیاد، با افت عملکرد روبرو می‌شوند. در واقع گیگابایت ترجیح داده یک لپ‌تاپ پایدار را عرضه کند تا همیشه عملکرد خوبش را حفظ کند.

تست بازی

بازیAero 14 OLED BMF
ASSASSIN´S CREED VALHALLA
1080P: 122 FPS
1440P: 101 FPS
F1 20221080P: 128 FPS
1440P: 96 FPS
CYBERPUNK 20771080P: 61 FPS
1440P: 36 FPS
DYING LIGHT 21080P: 59 FPS
1440P: 39 FPS
RETURNAL1080P: 65 FPS
1440P: 38 FPS

 همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، کارت گرافیک RTX 4050 یک تراشه گرافیکی مناسب برای اجرای بازی‌ها است و خصوصاً با قابلیت DLSS 3.0 به‌خوبی می‌تواند بدون افت کیفیت تصویر، فریم بالاتری را در بازی‌ها ارائه کند. اما مهم‌ترین مسئله نمایشگر Aero 14 OLED BMF است. این نمایشگر برای کارهای خلاقانه مانند رندر سه‌بعدی، ویرایش ویدئو و عکس و دیگر فعالیت‌هایی گرافیکی بهینه شده. رزولوشن بالای این نمایشگر قطعاً فشار زیادی به تراشه گرافیکی برای اجرای بازی وارد می‌کند. به همین دلیل بهتر است برای بهترین تجربه یا دقت (رزولوشن) بازی را کم کنید یا تنظیمات گرافیکی بازی را پایین آورید. اگر بازی از DLSS 3.0 یا نسخه قبلی هم پشتیبانی می‌کند می‌توانید تنها با فعال‌کردن آن، فریم بیشتری را دریافت کنید.

نگاهی به داخل بدنه و باتری

خنک کننده دو فن

باتری 63 وات ساعت

 با باز کردن پنل کف لپ‌تاپ به اجزا داخلی دست می‌یابید. البته همین باز کردن پنل کف، خود داستان‌ها دارد که باید بعد از باز کردن هشت پیچ کوچک، پنل کف را با ابزار پلاستیکی باز کردن بدنه یا یک مکنده جدا کنید. البته باید حواستان باشد که به قلاب‌ها یا اتصالات آسیبی وارد نشود.

 به دلیل باریک بودن بدنه، گیگابایت سعی کرده تا با دو فن و هیت پایپ‌های متصل به پردازنده و تراشه گرافیکی، حرارت این قطعات داغ را دور کند. همان‌طور که در توضیحات بدنه اشاره کردم، ما با چهار اگزوز خروجی طرف هستیم و شبکه ورودی هوای خنک در پنل زیر لپ‌تاپ هم ابعاد بزرگی دارد. تنها باید به این نکته توجه کنید که یا از کول پد استفاده کنید و یا لپ‌تاپ را بروی سطحی صاف قرار دهید تا خنک بودن قطعات و پایداری در بار کاری تضمین شود.

 در زمان بیکاری فن‌ها بی‌صدا هستند. با افزایش بار کاری نویز فن‌ها شنیده می‌شود؛ اما اصلاً مشخص نیست کدام فن شروع به حرکت کرده. در نهایت با نهایت بار کاری، فن‌ها به نهایت سرعت چرخش خود می‌رسند. در این حالت صدای فن‌ها به‌راحتی شنیده می‌شود؛ اما نویز آن‌قدر زیاد نیست که تمرکز شما را از بین ببرد. با تست‌های انجام شده، نویز فن‌ها، چیزی در حدود 57.5 دسی‌بل است که می‌تواند در صدای پس‌زمینه موسیقی یا بازی گم شود.

 در زمان بیکاری بدنه لپ‌تاپ هم نسبتاً خنک است؛ اما باید توجه داشت که ما با یک لپ‌تاپ بدنه فلزی روبرو هستیم، پس خود را آماده کنید برای حس‌کردن گرما بروی بدنه. با افزایش بار کاری و گذشت چند تست، بالای بدنه به سمت نمایشگر گرما به‌خوبی احساس می‌شود؛ اما خوشبختانه کلیدهای آن سمت چندان قابل‌استفاده نیست. دمای بدنه در زمان بیکاری برابر با 29 درجه سانتی‌گراد، نهایت دمای روی بدنه در بار کاری 41 درجه سانتی‌گراد، نهایت دمای بدنه در زیر 44 درجه سانتی‌گراد، نهایت دمای دریچه خروجی هوا برابر با 46 درجه سانتی‌گراد و دمای سیستم خنک‌کننده از نمای زیر دستگاه 52 درجه سانتی‌گراد است.

تست حرارت

دماAero 14 OLED BMF
بیکاری
روی بدنه
29 درجه سانتی گراد
بارکاری
روی بدنه
41 درجه سانتی گراد
بارکاری
زیر بدنه
44 درجه سانتی گراد
بارکاری
دریچه خروجی هوا
46 درجه سانتی گراد
بارکاری
خنک کننده از نمای زیر
52 درجه سانتی گراد

یکی از مواردی که بسیار موردتوجه ما قرار گرفت، پایداری این لپ‌تاپ در تست‌های استرس بود. شاید اولین امتیازی که با این لپ‌تاپ به دست می‌آورید بالاتر از رقبا نباشد؛ اما بعد از ساعت‌ها تست، آخرین امتیازی به دست می‌آورید قطعاً بالاتر از رقبا است که نشان از پایداری عجیب این لپ‌تاپ دارد.

 باتری Aero 14 OLED با ظرفیت 63 وات‌ساعت برای چنین لپ‌تاپی مناسب است؛ اما عالی نیست. قطعاً گیگابایت می‌توانست از باتری بزرگ‌تر استفاده کند؛ اما در این صورت بدنه بزرگ‌تر و سنگین‌تر از این می‌شد. بااین‌وجود به گیگابایت حق می‌دهیم که باتری 63 وات ساعتی را به کار بگیرد. این باتری در زمان بیکاری با حداقل روشنایی نمایشگر، شارژدهی در محدوده 11 ساعت دارد. در وب‌گردی می‌توانید نزدیک 6 ساعت از لپ‌تاپ استفاده کنید؛ اما اگر بخواهید بدون اتصال منبع تغذیه، لپ‌تاپ را زیر بارکاری قرار دهید، کمتر از دو ساعت باتری را خالی می‌کند.

 منبع تغذیه با بدنه پلاستیکی دارای کیفیت ساخت خوبی است. این منبع تغذیه از نوع 130 واتی است که دقیقاً در مرز توان کلی لپ‌تاپ قرار دارد. جالب است بدانید Aero 14 OLED با وجود سخت‌افزار گفته شده می‌تواند تا نهایت 131 وات توان را مصرف کند! البته در زمان اجرای بازی‌ها توانی در محدوده بین 70 تا 90 وات را از این مدل شاهد هستیم. شارژر می تواند در زمان 30 دقیقه، شارژ باتری را به 50 درصد برساند که مناسب ارزیابی می شود.

صدای خروجی و وبکم

2 اسپیکر

توان خروجی 2 وات

وبکم قابل قبول

 دو اسپیکر دو وات این لپ‌تاپ را همراهی می‌کنند. اسپیکرها چندان راضی‌کننده نیستند. صدای خروجی تنها برای شنیدن مناسب است و از وضوح و تفکیک صدا خبری نیست. این اسپیکرهای استریو قادر به ارائه پاسخ به فرکانس‌های پایین نیستند و تلاش دارند تا توجه را روی فرکانس‌های میانه قرار دهند. بااین‌وجود صدای صحبت در فیلم‌ها خوب است و جلوه‌های صوتی در بازی‌ها هم به‌خوبی شنیده می‌شود. پیشنهاد این است که اگر به فکر ادیت ویدئو یا فایل‌های صوتی هستید از هدفون یا اسپیکر حرفه‌ای استفاده کنید؛ اما اگر فیلم تماشا می‌کنید یا جزئیات استثنایی در موسیقی برای شما مهم نیست، این دو اسپیکر همراهی مناسب برای شما هستند. در تست‌های انجام شده توانستیم به عدد 93.5 دسی‌بل دست یابیم. این عدد شاید مناسب باشد؛ اما مهم کیفیت صدای خروجی است.

 وب‌کم استفاده شده به لطف سنسور 2.1 مگاپیکسلی 1080 پیکسل، تصاویر نسبتاً واضحی ارائه می‌کند. به لطف دو میکروفون و پشتیبانی از سیستم بیومتریک چهره Windows Hello، ویدئو کال‌ها به‌خوبی امکان‌پذیر است. البته اگر گیگابایت یک شاتر برای مخفی‌کردن دوربین در نظر می‌گرفت، به‌خوبی می‌توانستیم نمره بالایی به بخش بدهیم.

نرم افزار

برنامه اصلی گیگابایت با نام Gigabyte Control Center یا GCC یک پلتفرم مدیریت و مانیتورینگی است که باید انتظار داشت. البته در ابتدا کار کمی این نرم افزار ناپایدار بود که با پاک کردن آن و نصب مجدد آخرین نسخه، اشکالات جزئی برطرف شد. با این نرم افزار مواردی همچون سالید یا SSD، هوش مصنوعی مدیریت انرژی (تشخیص خودکار انرژی برای پردازنده یا تراشه گرافیکی)، تنظیم قدرت، مدیریت نمایشگر و شارژ، به روزرسانی نرم افزار، مدیریت کامل فن ها و بسیاری از گزینه های دیگر در دسترس هستند.

 نتیجه‌گیری

 لپ‌تاپ Aero 14 OLED BMF یک مجموعه دلگرم‌کننده برای تولیدکنندگان محتوا است. خصوصاً کاربرانی که به دنبال یک محصول قابل حمل و سبک هستند. بدنه این لپ‌تاپ با ساختار خوبی که دارد، بسیار پایدار و محکم است. ظاهر خوبی دارد و کیفیت ساخت آن حتی در نگاه اول هم شما را جذب می‌کند. یکی از بهترین فیچرهای طراحی، نشان AERO پشت درب است که با نورپردازی سفید، به‌واقع چهره‌ای جذاب به این مدل بخشیده است. جدا از کیفیت ساخت خوب، لولاها قابلیت چرخش 180 درجه را ندارند که برای یک لپ‌تاپ مخصوص تولیدکننده محتوا کمی جای سؤال داشت.

 پردازنده 13700H و تراشه گرافیکی RTX 4050 در کنار 16 گیگابایت رم، عملکرد این لپ‌تاپ را حتی در رندرهای سه‌بعدی و ویرایش ویدئو، پایدار باقدرت کافی نشان می‌دهد. اینکه گیگابایت از درایور ویژه انویدیا استودیو برای سازگاری بهتر با نرم‌افزارهای گرافیکی، ادیت و رندر استفاده کرده، بسیار قابل‌ستایش است. یکی از مواردی که تا کار نکنید به آن پی نمی‌برید، پایداری این لپ‌تاپ در بارکاری طولانی‌مدت است. گیگابایت به‌خوبی توانسته این لپ‌تاپ را در شرایط سخت پایدار بسازد.

 بازی‌کردن با Aero 14 OLED BMF به‌راحتی امکان‌پذیر است. باتوجه‌به پشتیبانی از DLSS 3.0، حتی می‌توانید به فریمی بیش از تصور دست یابید. البته نباید فراموش کرد که نمایشگر این لپ‌تاپ با رزولوشن 1800×2880 پیکسل، در بازی‌ها فشار زیادی به تراشه گرافیکی می‌آورد. نتیجه این فشار بالا، کاهش فریم یا کم‌کردن تنظیمات گرافیکی بازی‌های جدید توسط شما است. استفاده از رم LPDDR5 غیر قابل ارتقا ممکن است شما را سر دوراهی قرار دهد و بهتر است قبل از خرید، میزان استفاده از رمی که انتظار دارید را بسنجید.

 نمایشگر OLED یک ویژگی هیجان‌انگیز برای این مدل است. دقت در نمایش رنگ‌ها بسیار خوب است و حتی بهتر هم می‌شود. نهایت روشنایی قابل‌قبولی دارد. نبود پوشش ضد انعکاس کارکردن در محیط‌های باز را کمی سخت می‌کند؛ اما همچنان می‌توان در این شرایط کار را پیش برد. حاشیه دور نمایشگر باریک است و نسبت تصویر 16:10 آن حجم اسکرول شما را خصوصاً در وب‌گردی کاهش می‌دهد.

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لپ‌تاپ، صفحه‌کلیدی کاربردی با عمق سفر مناسب 1.7 میلی‌متری است. کارکردن با این صفحه‌کلید دلپذیر است؛ ولی نباید در این میان تاچ‌پد بزرگ را با پوشش شیشه‌ای از یاد برد.

 باتری Aero 14 OLED BMF قطعاً نقطه قوت این مدل نیست؛ اما چندان هم غیرمنطقی نیست. عملکرد باتری می‌توانست بهتر باشد هرچند با شارژ 50 درصدی در 30 دقیقه این موضوع تا حدی جبران می‌شود. به اسپیکرها و صدای خروجی نمره قبولی نمی‌توان داد. اینکه هدف گیگابایت از تولید این لپ‌تاپ، تولیدکنندگان محتوا هستند، بیشتر ما را متقاعد می‌کند که نمره کافی به اسپیکرها ندهیم. وب کم عملکرد خوبی دارد و بهتر از طیف وسیعی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است.

پست های مرتبط

گورمن می‌گوید که بدنه گوشی آیفون 17 بسیار نازک خواهد بود

تصویری از کیس شارژ حلقه گلکسی منتشر شد

احتمال دارد شرکت OpenAI به سمت استراتژی سودآوری تغییر جهت بدهد