چگونه با هر بار شارژ زمان بیشتری از گوشی استفاده کنیم

بدون شک یکی از اصلی ترین معیار های هر کاربر برای خرید یک گوشی هوشمند، باتری در نظر گرفته شده و حداکثر میزان طول عمر مفید آن به ازای هر بار شارژ می باشد. اما برای اینکه بتوانیم حداکثر استفاده را از طول عمر مفید باتری گوشی خود داشته باشیم و مدت زمان بیشتری را بتوانیم با گوشی خود کار کنیم، می بایست برخی موارد را رعایت کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این نکات بپردازیم.

در ابتدای مطلب باید خاطر نشان کینم که برای فعال سازی تک تک مراحل، مسیر هایی که مشخص شده برای سیستم عامل اندروید 10 بوده و البته در بسیاری از گوشی های هوشمند اندرویدی مسیر ها با یکدیگر مشابه خواهند بود البته در برخی موارد با کمی تغیر اسامی.

یکی از راه های استفاده بهینه از طول عمر مفید باتری، تنظیمات خودکاری می باشد که هر گوشی هوشمند با خود به همراه دارد. برای این کار کافیست به بخش تنظیمات (Setting) و سپس باتری (Battery) بروید و گزینه OPTIMIZE BZTTERY USAGE را انتخاب کنید. در این بخش در کنار اینکه عملکرد باتری گوشی هوشمند شما مورد ارزیابی قرار میگیرد، برخی پیشنهاد هایی برای شما در جهات طول عمر بیشتر باتری گوشی به شما ارائه می شود. در ادامه قصد داریم در کنار این موارد، موارد دیگری که کمک شایانی در این راستا به شما می کند را بیان کنیم.

1_ کاهش رزولوشن تصویر در صورت داشتن

برخی گوشی های هوشمند چه میان رده و پرچمدار چنین قابلیتی را با خود به همراه دارند که شما می توانید رزولوشن ارائه شده صفحه نمایش را بصورت دستی انتخاب کنید. البته بسیاری از گوشی های هوشمند قابلیت تنظیم خودکار را نیز با خود به همراه دارند و بر حسب میزان باتری، تصمیم می گیرند که چه رزولوشنی را در لحظه انتخاب کنند. به طبع هرچه رزولوشن بالاتری را برای صفحه نمایش در نظر بگیرید مصرف انرژی بیشتری را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

برای انتخاب رزولوشن صفحه نمایش باید در قسمت تنظیمات Settings گوشی گزینه Display & brightness را انتخاب کنید. در این بخش قسمتی با نام screen resolutiom مشخص شده که با انتخاب می توانید حالت خودکار یا اسمارت و یا بصورت دستی رزولوشن صفحه نمایش را مشخص کنید.

2_ استفاده از پاور سیوینگ

قابلیت پاور سیوینگ به شما این امکان را می دهد تا مدت زمان بیشتری گوشی هوشمند خود را آماده کار نگه دارید. تقریبا تمام گوشی های هوشمند این قابلیت را با خود به همراه خواهند داشت. برخی گوشی های هوشمند به نسبت جدیدتری نیز قابلیت اولترا پاور سیوینگ را نیز با خود به همراه دارند.

برای فعال سازی نیز تنها کافیست در بخش تنظیمات Setiings گزینه باتری Battery را انتخاب کنید و سپس می توانید هم گزینه پاور سیوینگ و هم گزینه اولترا پاور سیوینگ را در صورت وجود انتخاب کنید. حالت پاور سیوینگ تنها برخی قابلیت های گوشی هوشمند شما را محدود می کند.

برای مثال حداکثر میزان رزولوشن صفحه نمایش را به شما ارائه نخواهد کرد. یا برای مثال اگر این قابلیت فعال باشد و شما در نور روز بخواهید با گوشی خود کار کنید و نیاز به حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش داشته باشید در صورتی که روشنایی صفحه نمایش در حالت خودکار باشد، قابلیت پاور سیوینگ سبب می شود تا حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش ارائه نشود.

اما حالت اولترا سیوینگ کاملا حتی گرافیک و رابط کاربری گوشی شما را تغییر نیز تغییر می دهد. پیشنهاد می شود از این حالت فقط زمانی که گوشی شما شارژ کمی را دارد و نمی توانید بزودی آن را شارژ کنید استفاده کنید.

در این حالت تنها قابلیت های تماس و ارسال پیام برای شما ممکن می شود و هیچ فعالیت دیگری نمی توانید داشته باشید.

3_ حذف و قطع دسترسی نرم افزار های اضافی

برخی نرم افزار های موجود در گوشی برای عملکرد خود به برخی از قابلیت های گوشی دسترسی دارند. برای مثال برخی از نرم افزار ها بصورت مستقیم به دیتا اینترنت گوشی و نیز جی پی اس دسترسی دارند که نیازی به چنین اتفاقی نمی باشد. شما را غیر فعال کردن این دسترسی ها می توانید طول عمر مفید بیشتری را برای گوشی هوشمند خود به ارمغان آورید.

برای این کار باید به بخش تنظیمات Settings رفته و در بخش Apps گزینه premissions را انتخاب کنید. در این قسمت براحتی می توانید دسترسی تمام نرم افزار های گوشی خود را مشاهده کنید و به انتخاب خودتان دسترسی هرکدام را فعال یا غیر فعال کنید.

4_خاموش کردن GPS، NFC و بلوتوث و هات اسپات 

قابلیت هایی چون NFC, GPS  و بلوتوث ماژول های سخت افزاری هستند که مصرف انرژی بالایی را برای باتری گوشی هوشمند شما به همراه خواهند داشت. اما برای مثال برخی از نرم افزار ها برای اجرا به قعال یودن GPS نیاز دارند. نرم افزار های سفارش های اینترنتی و یا حمل و نقل های اینترنتی از جمله این نرم افزار ها می باشد. پیشنهاد می شود که حتما بعد از استفاده از نرم افزار های این چنینی، GPS گوشی خود را خاموش کنید.

یا برای مثال نرم افزار SHAREit برای فعال سازی شما را مجبور می کند تا GPS ، بلوتوث و حتی هات اسپات گوشی خود را فعال کنید. بسیاری از کاربران بعد از استفاده از این نرم افزار فراموش می کنند که این قابلیت ها را غیر فعال کنند که طبعا مصرف انرژی بالایی را با خود در پی خواهند داشت.

5_ استفاده نکردن از always on display در صورت داشتن

برخی گوشی های هوشمند و بخصوص پرچمداران قابلیت always on display را با خود به همراه دارند. فعال بودن این قابلیت تمام اعلان ها تاریخ و ساعت گوشی شما را همواره نمایش می دهد و دیگر برای دیدن ساعت و یا اعلان های گوشی خود نیاز به فعالیت فیزیکی مانند فشردن دکمه پاور نخواهید داشت. به طبع چنین اتفاقی مصرف انرژی باتری شما را نیز افزایش می دهد.

6_ کاهش زمان روشن ماندن صفحه نمایش 

شاید یکی از مسایلی که بسیاری از کاربران با آن به مشکل می خورند، زمان روشن بودن صفحه نمایش در صورت عدم استفاده از آن می باشد. بسیاری از کاربران حداقل میزان زمان 30 ثانیه را برای این منظور در نظر می گیرند، این در حالی می باشد که زمان استاندارد برای روشن بودن صفحه نمایش در صورت عدم استفاده 15 ثانیه می باشد. به هر حال توصیه می شود کمترین زمان ممکن برای این منظور در نظر گرفته شود.

برای تنظیم زمان مدت زمان روشنایی صفحه نمایش تنها کافیست در قسمت تنظیمات Settings در قسمت Display & brightness گزینه sleep را انتخاب کنید و سپس می توانید زمان مورد نظر خود را انتخاب کنید که بهترین زمان ممکن برای استفاده حداکثری از باتری همانطور که گفتیم کمترین زمان ممکن یعنی 15 ثانیه می باشد.

7_ کاهش برایتنس با روشنایی تصویر و استفاده از حالت خودکار

این مورد را هم در بسیاری از کاربران مشاهده کرده ایم. برای مثال خیلی برای همه ما پیش آمده که روشنایی صفحه نمایش یکی از گوشی های هوشمند اشخاص نزدیک به ما در نور شب آنقدر زیاد بوده که حتی توجه ما را نیز جلب می کند. شما می توانید با استفاده از حالت خودکار تنظیم برایتنس صفحه نمایش این مشکل را حل کنید.

البته باز هم شاهد بودیم که در برخی موارد تنظیمات خودکار روشنایی صفحه نمایش عمل نمی کند که هر چه گوشی هوشمند شما جدیدتر باشد این اتفاق کمتر رخ می دهد. اما برای حل این مشکل نیز می توانید بصورت دستی روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کنید.

برای فعال سازی به بخش تنظیمات Setting رفته و در بخش Display & brightness می توایند برای فعال سازی حالت خودکار نور صفحه نمایش بر اساس نور محیط گزینه Automatic را انتخاب کنید و یا با بصورت دستی میزان روشنایی صفحه نمایش را مشخص کنید.

8_ استفاده نکردن از ویجت

هر گوشی هوشمند اندرویدی به عنوان پیش فرض ویجت هایی را با خود به همراه دارد. برای مثال یکی از ویجت های بسیار پر کاربرد هر گوشی هوشمندی، ویجت پیش بینی آب و هوا می باشد. اما بهتر است تا از حداقل میزان ویجت برای صفحه نمایش اصلی گوشی هوشمد خود استفاده کنید.

البته برخی ویجت های دانلودی دیگری نیز وحود دارد که در کل پیشنهاد می شود تا تا جایی که ممکن است از هیچ ویجتی استفاده نکنید مگر اینکه بسیار با آن ویجت نیار داشته باشید و برای شما پرکاربرد باشد.

9_ استفاده نکردن از تصویر زمینه متحرک یا همان live wallpaper

یکی دیگر از مواردی که بسیاری از کاربران از آن بهره می برند تصاویر زمینه متحرک یا همان live wallpaper می باشد. بسیاری از کاربران نمی دانند که یکی از اصلی ترین دلایل مصرف بالای باتری همین تصاویر زمینه متحرک می باشد. در زمینه انتحاب تصویر زمینه، پیشنهاد می شود که از تصاویر زمینه پیش فرض گوشی استفاده شود. در صورت عدم رضایت استفاده از تصاویر زمینه پیش فرض، پیشنهاد می شود هیچگاه از تصاویر زمینه متحرک استفاده نکنید.

10_ خاموش کردن اعلان ها یا همان ناتیفیکیشن نرم افزار های غیر ضروری

بسیاری از نرم افزار های غیر ضروری اجازه دسترسی به ناتیفیکیشن یا همان اعلان ها را دارند و هر از گاهی حتی با اعلان های خود حوصله هر کاربری را سر می برند. برای اینکه دیگر با چنین مشکلی رو به رو نشوید والبته جهت جلوگیری از مصرف باتری به وسیله این اعلان ها، شما می توانید براحتی با توجه به مسیری که در ادامه مشخص می کنیم، تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

برای این کار به بخش تنظیمات Setting بروید و گیزنه اعلان ها یا همان Notifications را انتخاب کنید. براحتی می توانید نرم اعلان ها نرم افزار های غیر ضروری را غیر فعال کنید.

11_ عدم استفاده از حالت ویبره

در سه حالت سایلنت، صدا دار و ویبره شاید کمتر کسی ار کاربران بدانند که بیشترین میزان مصرف انرژی باتری هر گوشی در حالت ویبره می باشد. موتور های ویبره در نظر گرفته شده مصرف انرژی بالایی را با خود به همراه خواهند داشت.

حتی در بخش optimize خودکار باتری نیز بعد از اعمال پردازش به شما پیشنهاد می دهد که همواره حالت صدا دار را برای گوشی خود انتخاب کنید..

12_ بستن تمام نرم افزار های فعال در پس زمینه (پاک سازی حافظه موقت)

نرم افزار هایی که یک بار اجرا کرده اید در حافظه موقت گوشی شما باقی میمانند و در حال اجرا محسوب می شوند که سبب می شوند تا مصرف انرژی بیشتری را با خود به همراه داشته باشند. پاک کردن حافظه موقت هر چند وقت یک بار و هرچه بیشتر سبب می شود تا حافظه موقت گوشی خالی شود و البته کاهش چشم گیری در مصرف انرژی را نیز به همراه خواهد داشت.

13_ خاموش کردن دیتا اینترنت گوشی و هات اسپات 

یکی از مواردی که مصرف بالایی را برای گوشی شما به همراه دارد روشن بودن دیتا اینترنت و نیز هات اسپات می باشد. پیشنهاد می شود در مواقعی که به اینترنت نیازی ندارید، دیتای گوشی خود را غیر فعال کنید.

اما اوج مصرف باتری مربوط به زمانی می باشد که دیتا اینترنت و نیز هات اسپات گوشی بصورت همزمان روشن باشند. نکته جالب اینکه هرچه دستگاه های بیشتری به هات اسپات گوشی شما متصل باشند مصرف انرژی بیشتری را به همراه خواهند داشت.

14_ غیر فعال کردن چرخش خودکار صفحه نمایش

در بسیاری از موارد نه تنها نیازی نیست که قابلیت چرخش خودکار فعال باشد بلکه فعال بودن این قابلیت نه تنها مصرف انرژی بالاتری را در پی خواهد داشت بلکه کار را نیز برای شما کمی سخت می کند. پیشنهاد می شود برای هرچه بهتر استفاده از حداکثر میزان باتری گوشی، این قابلیت را غیر فعال کنید.

15_ فعال کردن حالت دارک مود dark mode 

یکی از قابلیت های جذاب اضافه شده به اندروید 10 حالت دارک مود dark mode می باشد. این قابلیت نه تنها کار با گوشی را در نور کم و بخصوص شب برای شما بسیار راحت می کند بلکه سبب کاهش مصرف انرژی بسیار چشم گیری می شود. فعال کردن این قابلیت سبب می شود تا هر نرم افزاری که قابلیت پشتیبانی از این قابلیت را دارد نیز به حالت دارک مود تغییر کند و در نتیجه مصرف انرژی کمتری را نیز به خود اختصاص می دهد.

برای فعال کردن این قابلیت در بخش تنظمیات Settings با انتخاب گزینه Display & brightness گزینه Dark mode را انتخاب کنید.

البته حتی گوشی های هوشمندی که اندروید 10 را دریافت نکرده اند نیز می توانند در برخی از نرم افزار ها بصورت اختصاصی این حالت ر فعال کنند. برای مثال نرم افزار واتس اپ چنین قابلیتی را دارد.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد