هواوی ققنوسی برخواسته از آتش / آنچه تو را نکشد، قوی ترت می کند

BARCELONA, SPAIN - MARCH 03: A logo sits illuminated outside the Huawei pavilion during the second day of the Mobile World Congress 2015 at the Fira Gran Via complex on March 3, 2015 in Barcelona, Spain. The annual Mobile World Congress hosts some of the wold's largest communication companies, with many unveiling their latest phones and wearables gadgets. (Photo by David Ramos/Getty Images)

در اواخر سال میلادی گذشته بود که امریکا تحریم های عجیب و البته ناجوانمردنه ای را بر علیه بسیاری از شرکت های چینی اعمال کرد. اما هدف اصلی امریکا از زاه اندازی چنین تحریم هایی در کنار جلوگیری از رشد چشم گیر اقتصادی چین، استادن مقابل شرکت قدرتمندی چون هواوی بود که روز به روز قوی و قوی تر می شد. اما هواوی سر خم نکرد و نشان داد که حتی در شرایط تحریم و بحران جهانی کرونا ویروس، باز هم می تواند قدرتمند ظاهر شود.

تحریم هایی برای کشتن و نه ضعیف کردن

تحریم های امریکایی ها بر علیه چین آنقدر ناجوانمردانه بود که حتی برخی کشور های دیگر این شرکت معتبر چینی را نیز تحریم کردند. داستان اما جالب تر شد وقتی حتی برخی کشور های آسیایی نیز دست به تحریم این شرکت معتبر چینی زدند. اما تازه روز خوش هواوی بود که گوگل نیز دیگر اجازه استفاده از خدمات خود را به هواوی نداد.

این داستان آنقدر وخیم بود که حتی گوشی های هوشمند این شرکت دیگر اجازه استفاده از سیستم عامل اندروید را نیز نداشتند. همه کارشناسان پیش بینی کردند که دیگر باید منتظر اعلام ورشکستگی این شرکت چینی باشیم. اما هواوی تسلیم نشد.

با تحریم گوگل همانطور که گفتیم دیگر گوشی های هوشمند هواوی اجازه استفاده از سیستم عامل اندروید را نداشتند. اما هواوی به جای عقب نشینی، حمله کرد. این شرکت بعد از اعمال چنین تحریمی سیستم عامل اختصاصی خود را معرفی کرد. گویا هواوی باهوش تر از این حرف ها بود و می دانست روزی چنین اتفاقی خواهد افتاد.

این سیستم عامل با توجه به تجربه کاربری آزمایشی و حتی به نظر برخی از کارشناسان، عملکردی بهتر و سریع تری به نسبت سیستم عامل اندروید دارد. هرچند در حال حاضر تحریم استفاده از سیستم عامل اندروید برای گوشی های هوشمند این شرکت لغو شده که البته همه می دانیم که هواوی قرار نیست به لغو موقت چنین تحریمی دل خوش کند.

اما امریکایی ها که عرصه را برای شکست خود آماده دیدند، بصورت موقت تحریم های اقتصادی بر علیه چین را لغو کردند و بار دیگر گوشی های هوشمند این شرکت اجازه فروش در بازار امریکا را به دست آورد. اما این گرگ خوش خط و خال دست بردار نبود و دوباره بصورت کامل این بار تنها روابط اقتصادی هواوی را به دلیل نقض شرایط امنیتی با امریکا قطع کرد و روز از نو روزی از نو.

حتی غرور کاذب سران امریکایی که در راس آنها رئیس جمهوز این شرکت حضور داشت، سبب شد تا شرکت های اصلی تولید کننده گوشی های هوشمند اپل که در چین مستقر بودند، تعطیل شوند (گویا مشخص شد غرور و تکبر اپل از کجا سرچشمه می گیرد).

تیر های که به سنگ خوردند

اما امریکا گمان می کرد که با همه این کار ها بالاخره هواوی تسلیم خواهد شد، اما نمی دانست که تیر هایی که برای کشتن هواوی شلیک میکند به خودش می خورد. بسته شدن شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند اپل در چین هم نمونه از این خود زنی بود.

در این میان دیگر امریکایی ها خیالشان راحت بود که جلو فروش بالا و پیشرفت چشم گیر هواوی را گرفته اند. در این میان شرکت های عرصه گوشی های هوشمند چون، سامسونگ و اپل فرصت را مناسب دیدند برای اینکه از آب گل آلود ماهی بگیرند. سامسونگ تصمیم داشت اختلاف خود را با هواوی در فروش بازار جهانی بیشتر کند و اپل نیز قصد داشت جایگاه دوم این شرکت را تصاحب کند.

حال این ققنوس قدرتمند در میان شعله های ناجوانمردانه رقیبان در حالی که همه گمان می کردند دیگر مرده است، بال گشود و با آتش درونش بار دیگر قدرت خود را به رخ کشید. در جدیدترین آمار منتشر شده، هواوی توانست بیشترین میزان تولید و فروش گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهد.

در حالی که کرونا سبب کاهش فروش تمام شرکت ها از جمله هواوی شد، هواوی توانسته بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص دهد. دلیل این اتفاق هم سیاست فروش داخلی بود. گویا مردم چین به تنهایی می توانند سیاست های کل جهان را تغییر دهند. فروش چشم گیر گوشی های هوشمند هواوی و حمایت بالای مردم چین سبب شد تا این ققنوس بار دیگر متولد شود. البته باید منتظر بود و دید غول های بی رحم دیگر در مقابل پرواز شرکت های چینی چه عکس العملی را از خود نشان می دهند.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !