پردازنده های Alder Lake نیامده، سر و کله Raptor Lake پیدا شد

پس از ناموفق بودن پردازنده های نسل 11 اینتل، اینک باید چشم انتظار پردازنده های نسل 12 یا Alder Lake باشیم. بر اساس اخبرا منتشر شده، این نسل از پردازنده ها در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2021 وارد بازار می شود. اما اخیراً یکی از کارمندان اینتل اطلاعاتی مربوط به نقشه راه پردازنده های آینده اینتل فاش کرده است که در خصوص پردازنده های Raptor Lake یا جانشین Alder Lake هم اطلاعاتی وجود دارد.

پردازنده های نسل 12 اینتل با کد رمز Alder Lake دارای ساختار 10 نانومتری با خوشه چینی هسته های Golden Cove و Gracemont تولید می شود. این نسل از پردازنده ها از سوکت LGA 1700 پشتیبانی کرده و ساختار ظاهری آن دیگر مانند نسل های گذشته به صورت مربع نیست. گرافیک یکپارچه و نهایت 16 هسته بعضی از ویژگی های این نسل است. اما مهمترین پشتیبانی ها در نسل 12 را باید پشتیبانی همزمان از DDR4 و DDR5 و پشتیبانی از PCIe 5.0 دانست. در واقع پردازنده های Alder Lake اولین تراشه هایی هستند که به این قابلیت مجهز شده اند. لازم به ذکر است که مادربردهای سری اینتل 600 میزبانی این نسل از پردازنده ها را بر عهده دارند.

اما پردازنده های نسل 13 با کد رمز Raptor Lake قرار است در سه ماهه چهارم سال 2022 راهی بازار شود. این نسل همچنان از سوکت LGA 1700 پشتیبانی کرده و ساختار آن هم 10 نانومتری است. بیشترین تغییرات صورت گرفته در نسل 13 را می توان در گرافیک یکپارچه بهبود یافته، تعداد هسته های بیشتر ( حداکثر 24 هسته ) و IPC بهبود یافته جستجو کرد. خبرهای به دست آمده حاکی از آن است که پشتیبانی از حافظه های LPDDR5X این نسل را برای پلتفرم های دسکتاپی و موبایلی مناسب می سازد.

البته رقیب دیرینه هم بیکار نیست و در حال کار بروی پردازنده های سری Zen4 است. این نسل پردازنده های RYZEN با کد رمز Raphael از معماری 5 نانومتری استفاده می کند و تعداد هسته های آن نسبت به پردازنده های Zen 3 بیشتر شده است. همچنین افزایش IPC در این نسل به بیش از 25 درصد افزایش رسیده است که در کنار نهایت فرکانس 5 گیگاهرتز، می تواند به خوبی از پس نماینده آبی پوشان بر آید.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود